Blending Mode :
اگر در قسمتِ بالای پنلِ لایه ها بر روی کادرِ Blending Mode که در تصویرِ زیر نیز نشان داده شده است کلیک کنید آنگاه لیستی پر محتوا ظاهر می شود که شاملِ ۲۷ گزینه است.
این ۲۷ گزینه به شما کمک می کنند تا تصاویرِ موجود در دو لایه را با هم ترکیب کنید در واقع هر کدام از این ۲۷ گزینه سعی می کنند که با روشِ مخصوص به خودشان ، تصاویرِ موجود در دو لایه را با هم ترکیب کنند اما نهایتا این شما هستید که می بایست بر اساسِ کاری که انجام می دهید یکی از این گزینه ها را انتخاب کنید و اگر می خواهید گزینه درست را انتخاب کنید می بایست کاملا با این ۲۷ گزینه و روشِ کارشان آشنا شوید خب بهتر است که شروع کنیم فرض کنید که قرار است تصاویرِ موجود در دو تا لایه که یکی بر روی دیگری قرار گرفته است را با همدیگر ترکیب کنید برای این منظور می بایست همیشه لایه بالایی را در پنلِ لایه ها انتخاب کنید و سپس یکی از این ۲۷ گزینه را از کادرِ Blending Mode برگزینید تا تصاویرِ موجود در لایه انتخاب شده با تصاویرِ موجود در لایه زیرینش ترکیب شوند . البته توجه داشته باشید که منظورم از انتخابِ لایه بالایی در پنلِ لایه ها این نیست که بالاترین لایه را انتخاب کنید بلکه منظورم این است که از دو لایه که مدِ نظرتان قرار گرفته است و شما می خواهید آن ها را با همدیگر ترکیب کنید همیشه می بایست آن لایه بالاتر را انتخاب کنید و با لایه زیرینش ترکیب کنید به عبارتِ دیگر می توان گفت که هر لایه فقط می تواند با لایه زیرینش ترکیب شود.
سؤال :
فتوشاپ چه چیزی را در لایه های تصویری با همدیگر ترکیب می کند ؟ قبل از جواب دادن به این سوال بهتر است ابتدا بگویم که بحثِ ما در این قسمت بر سرِ تصاویری است که از مدِ رنگیِ RGB استفاده می کنند و شما این مد را می توانید از طریقِ منوی Image و سپس گزینه Mode انتخاب کنید اما جواب سوال این است که تصاویرِ RGB از سه تا کانالِ رنگی تشکیل می شوند که هر کدام از این سه کانال فقط و فقط یک رنگ را در خود نگه می دارند . در واقع وظیفه کانال های رنگی نیز همین است یعنی کانال های رنگی ، رنگ های تصویر را در خود نگه می دارند و نهایتا فتوشاپ ، تصویرِ RGB را با ترکیب کردنِ همین سه کانالِ رنگی می سازد . اما توجه داشته باشید که شما نباید این نوع ترکیب را با ترکیب شدنِ لایه ها اشتباه بگیرید زیرا کانال ها توسطِ خودِ فتوشاپ ترکیب می شوند اما لایه ها را شما با همیدگر ترکیب می کنید و هدف از آموزشِ در این قسمت از کتاب فقط این است که شما با ترکیب کردنِ دو تا لایه آشنا بشوید خب صحبت از سه کانالِ رنگی شد و شما متوجه شدید که هر تصویرِ RGB از سه کانالِ رنگی تشکیل شده است .
این سه کانالِ رنگی عبارتند از:
R :
مخففِ Red و به معنای قرمز است این کانال ، فقط و فقط رنگِ قرمز را در خودش نگه می دارد .
G :
مففِ Green و به معنای سبز است این کانال ، فقط و فقط رنگِ سبز را در خودش نگه می دارد .
B :
مخففِ Blue و به معنای آبی است این کانال ، فقط و فقط رنگِ آبی را در خودش نگه می دارد .
نکته :
برای مشاهده کردنِ کانال های رنگی می بایست به سراغِ پنلِ Channels بروید زیرا کانال های رنگی در آنجا نشان داده می شوند . پنلِ Channels در حالتِ عادی در کنارِ همان پنلِ لایه ها قرار گرفته است اما اگر آن را پیدا نمی کنید می بایست از منوی Window بر روی گزینه Channels کلیک کنید تا این پنل باز شود . پنلِ Channels را در تصویرِ زیر مشاهده می کنید .
چهار لایه در این پنل وجود دارد که نامِ بالاترین لایه ، RGB است و سه لایه پایین تر به ترتیب از بالا به پایین با نام های Red ، Green و Blue نام گذاری شده اند . لایه RGB که در بالای سه لایه دیگر قرار گرفته است ، همان تصویرِ RGB ای است که شما در پنلِ لایه ها انتخاب کرده اید و سه لایه پایین تر ، لایه هایی هستند که تصویرِ RGB را می سازند اگر به کانال های رنگی در پنلِ Channels نگاه کنید آنگاه متوجه می شوید که کانال های رنگی به صورتِ سیاه و سفید نشان داده شده اند مثلا اگر بر روی کانالِ Red که رنگِ قرمز را در خودش نگه می دارد کلیک کنید آنگاه یک تصویرِ سیاه و سفید در محیطِ اصلیِ فتوشاپ نمایش داده می شود . کانال های دیگر نیز به همین منوال رفتار می کنند یعنی اگر بر روی کانال های سبز یا آبی نیز کلیک کنید آنگاه فقط یک تصویرِ سیاه و سفید به شما نشان داده می شود اما از کجا متوجه بشویم که مثلا کدام قسمت از تصویرِ موجود در کانالِ قرمز ، دارای رنگِ قرمزِ بیشتری است و کدام قسمت دارای رنگِ قرمزِ کمتری است ؟ جواب این است به تصویرِ سیاه و سفیدِ کانالِ قرمز نگاه کنید هر کجا سفید تر است همانجا دارای رنگِ قرمزِ بیشتری است و هر کجا سیاه تر است همانجا دارای رنگِ قرمزِ کمتری است و این موضوع در موردِ دو کانالِ سبز و آبی نیز صدق می کند .
نکته :
فتوشاپ حتی به شما اجازه می دهد تا کانال های رنگی را با همان رنگِ خودشان مشاهده کنید برای انجام دادنِ این کار می بایست از منوی Edit بر روی گزینه Preferences کلیک کرده و در منوی جدیدی که باز می شود گزینه Interface را انتخاب کنید تا پنجره ای با نامِ Preferences گشوده شود . حالا اگر در این پنجره به سراغِ بخشِ Options بروید و سپس گزینه Show Channels in Color را فعال کنید آنگاه تصاویرِ موجود در کانال های رنگی به صورتِ رنگی نشان داده می شوند مثلا کانالِ قرمز با رنگِ قرمز نشان داده خواهد شد .
شما تا اینجا فقط با کانال های رنگی آشنا شدید اما حالا لازم است بدانید که هر کانالِ رنگی از تعدادی مربع های کوچک تشکیل شده است که در دنیای گرافیک به این مربع های کوچک ، پیکسل می گویند . در واقع کوچک ترین جزءِ تصویر با نامِ پیکسل شناخته می شود اگر ابزارِ ذره بین را انتخاب کنید و تصویر را از نزدیک نگاه کنید آنگاه این مربع های کوچک ( پیکسل ها ) را مشاهده خواهید کرد .
خب حالا بهتر است که مطالبِ گفته شده را اندکی جمع و جور تر کنیم تا درکِ آن راحت باشد .
خلاصه مطالبِ گفته شده عبارتست از :
پیکسل ها در کنارِ همدیگر قرار می گیرند و کانال های رنگی را می سازند سپس فتوشاپ این کانال های رنگی را با هم ترکیب می کند و نهایتا یک تصویرِ RGB را می سازد اما هر تصویرِ RGB در پنلِ لایه ها در داخلِ یک لایه قرار می گیرد و شما می خواهید که تصویرِ موجود در یک لایه را با تصویرِ موجود در لایه زیرینش ، ترکیب کنید . اما توجه به یک نکته در این قسمت واقعا حائز اهمیت است و آن نکته این است که اگر یک لایه در پنلِ لایه ها بر روی لایه دیگری قرار بگیرد آنگاه به ازای هر پیکسل در لایه بالایی ، یک پیکسل در لایه پایینی وجود دارد که دقیقا بر روی آن قرار گرفته است یعنی پیکسلِ لایه بالایی بر روی پیکسلِ لایه پایینی قرار گرفته است و زمانیکه شما دو لایه را با هم ترکیب می کنید آنگاه فتوشاپ بر اساسِ گزینه ای که از کادرِ Blending Mode انتخاب کرده اید ، اطلاعاتِ موجود در پیکسلِ لایه بالاتر را دقیقا با اطلاعاتِ پیکسلی که در زیرش یعنی در لایه پایین تر قرار گرفته است مقایسه می کند و نهایتا رنگِ موجود در آن ها را تغییر می دهد و این موضوع در تمامِ تصویر اتفاق می افتد و به این ترتیب است که تصویرِ موجود در دو لایه با همدیگر ترکیب می شوند .
خب حالا با دانستنِ مطالبی که ذکر شد می توانیم به سراغِ گزینه های موجود در کادرِ Blending Mode برویم این گزینه ها به ترتیب از بالا به پایین عبارتند از :
Normal :
این گزینه به عنوانِ حالتِ پیش فرض انتخاب شده است اگر گزینه Normal را انتخاب کنید آنگاه تصویرِ موجود در لایه انتخاب شده با تصویرِ موجود در لایه پایینی ترکیب نخواهد شد . از این گزینه معمولا در زمانی استفاده می شود که شما می خواهید بر روی تصویرِ انتخاب شده ، تغییراتی را اِعمال کنید . مثلا می خواهید با استفاه از ابزارِ قلمو بر روی تصویرِ موجود در لایه انتخاب شده رنگ آمیزی کنید .
Dissolve :
اگر این گزینه را انتخاب کنید و سپس لغزنده Opacity را در بالای پنلِ لایه ها به سمتِ چپ بکشید آنگاه تصویرِ موجود در لایه انتخاب شده ، متلاشی می گردد و از میانِ الگوی متلاشی شده آن می توانید تصویرِ لایه زیرین را مشاهده کنید . هر چه لغزنده Opacity را بیشتر به سمتِ چپ بکشید آنگاه تصویرِ موجود در لایه انتخاب شده نیز بیشتر متلاشی می شود . اما تصویر چگونه متلاشی می¬گردد؟ در واقع تعدادی از پیکسل های موجود در لایه انتخاب شده به صورتِ تصادفی و کاملا اتفاقی حذف می شوند . اما تعدادِ پیکسل هایی که حذف می شوند نیز بستگی به این دارند که شما چه مقدار لغزنده Opacity را به سمتِ چپ کشیده باشید هر چه لغزنده Opacity را بیشتر به سمتِ چپ بکشید آنگاه تعدادِ بیشتری از پیکسل های موجود در لایه انتخاب شده به صورتِ اتفاقی حذف می گردند .
Darken :
اگر این گزینه را انتخاب کنید آنگاه فتوشاپ هر پیکسل از لایه انتخاب شده را دقیقا با پیکسلِ هم مکانش در لایه پایینی مقایسه می کند و نهایتا پیکسلِ روشن تر را دور می اندازد و پیکسلِ تاریک تر را نگه می دارد ( البته اندکی نیز رنگ های تصویر را تغییر می دهد که بسیار نامحسوس است اما تارک تر شدنِ تصویر ، کاملا حس می شود ) اگر هم هر دو پیکسل از لحاظِ مقدارِ روشنایی یکسان باشند آنگاه تغییری صورت نمی گیرد اما چون فتوشاپ در میانِ پیکسل های هم مکان ، پیکسلِ تاریک تر را انتخاب می کند پس به طبع می توان گفت که تصویرِ نهایی توسطِ گزینه Darken ، تاریک تر می شود . اما توجه به یک نکته در اینجا حائز اهمیت است در واقع فتوشاپ این مقایسه را در بینِ کانال های رنگی انجام می دهد یعنی کانالِ قرمز را با کانالِ قرمز مقایسه می کند و کانالِ سبز را با کانالِ سبز و نهایتا کانالِ آبی رنگ را با کانالِ آبی رنگ می سنجد به عنوان مثال پیکسل های کانالِ قرمز رنگ در لایه بالایی فقط با پیکسل های کانالِ قرمز رنگ در لایه پایینی مقایسه می شوند .
Multiply :
اگر این گزینه را انتخاب کنید آنگاه فتوشاپ ، مقدارِ هر پیکسل از لایه بالایی را در مقدارِ پیکسلِ هم مکانش که در لایه پایینی قرار گرفته است ضرب می کند و سپس حاصلضرب را بر ۲۵۵ تقسیم می کند و جوابِ این تقسیم را به عنوانِ مقدارِ نهایی نمایش می دهد توجه داشته باشید که فتوشاپ ، پیکسل های هر کانال را در پیکسل های هم مکانشان که در کانال های مشابه قرار گرفته اند ضرب می کند یعنی مثلا مقدارِ یک پیکسل از کانالِ قرمز که در لایه بالایی قرار دارد را در مقدارِ پیکسلِ هم مکانش که در کانالِ قرمز رنگ از لایه پایینی وجود دارد ضرب می کند و سپس حاصلضرب را بر ۲۵۵ تقسیم می کند و جوابِ این تقسیم را به عنوانِ مقدارِ نهایی برای آن پیکسل از کانالِ قرمز رنگ به شما نشان می دهد همین موضوع برای دو کانالِ دیگر نیز اتفاق می افتد و همین رفتار بر تمامِ پیکسل های موجود در سطحِ تصویر اِعمال می شود . در واقع گزینه Multiply ، تصویر را نسبت به گزینه Darken ، تاریک می کند و معمولا از گزینه Multiply در میانِ گزینه های تاریک کننده به عنوانِ بهترین یاد می شود زیرا این گزینه در ایجاد کردنِ سایه های زیبا و از بین بردنِ رنگ های روشن ، بسیار خوب عمل می کند .
اگر مقدارِ هر پیکسل از لایه بالایی را با حرفِ A ( مخففِ Active Layer ) و مقدارِ هر پیکسل از لایه پایینی را با حرفِ B ( مخففِ Background Layer ) نامگذاری کنیم آنگاه فرمولی که گزینه Multiply از آن برای ترکیب کردنِ دو لایه استفاده می کند عبارت است از :
A * B / 255 = مقدارِ نهایی
Color Burn :
اگر این گزینه را انتخاب کنید آنگاه فتوشاپ به اطلاعاتِ موجود در هر کانالِ رنگ از لایه بالایی و همان کانال از لایه پایینی نگاه می کند و سپس پیکسل های روشن را روشن تر و پیکسل های تاریک را تاریک تر می کند یعنی کنتراستِ تصویرِ نهایی را افزایش می دهد البته این افزایشِ کنتراست همیشه با تاریک تر شدنِ تصویر همراه است . ضمنا رنگِ سفید در این میان ، هیچ تغییری نمی کند .
Linear Burn :
اگر این گزینه را انتخاب کنید آنگاه فتوشاپ ، مقدارِ هر پیکسل از لایه بالایی را با مقدارِ پیکسلِ هم مکانش که در لایه پایینی قرار گرفته است ، جمع می کند و سپس مقدارِ ۲۵۵ را از حاصلِ این جمع ، کم می کند و جوابِ نهایی را به شما نشان می دهد اما توجه داشته باشید که اگر جوابِ نهایی ، منفی شود آنگاه فتوشاپ آن مقدار را با ۰ ( رنگِ سیاه ) نمایش می دهد باز هم توجه داشته باشید که فتوشاپ مقدارِ پیکسل های هر کانالِ رنگ از لایه بالایی را با مقدارِ پیکسلِ هم مکانش در کانالِ رنگِ مشابه که در لایه پایینی قرار گرفته است جمع می کند .
اگر مقدارِ هر پیکسل از لایه بالایی را با حرفِ A ( مخففِ Active Layer ) و مقدارِ هر پیکسل از لایه پایینی را با حرفِ B ( مخففِ Background Layer ) نامگذای کنیم آنگاه فرمولی که گزینه Linear Burn از آن برای ترکیب کردنِ دو لایه استفاده می کند به قرارِ زیر است :
A + B – ۲۵۵ = مقدارِ نهایی
Darker Color :
مانندِ گزینه Darken رفتار می کند یعنی از میانِ پیکسل های موجود در لایه بالایی و پیکسل های هم مکانشان در لایه پایینی ، فقط پیکسل های تاریک تر را نگه می دارد و پیکسل های روشن تر را دور می اندازد اما تفاوتِ کوچکی با گزینه Darken دارد در واقع هیچگونه تغییری در رنگ ها ایجاد نمی شود بلکه فقط رنگِ تاریک تر ، برای ساختنِ تصویرِ نهایی انتخاب می شود حالا این رنگ یا در لایه بالایی بوده یا در لایه پایینی بوده . به عبارتِ دیگر می توان گفت که پیکسل های تاریک تر با همان رنگِ اصلیشان در تصویرِ نهایی شرکت می کنند .
Lighten :
این مد برعکسِ مدِ Darken عمل می کند . اگر گزینه Lighten را انتخاب کنید آنگاه فتوشاپ ، مقدارِ هر پیکسل از لایه بالایی را با مقدارِ پیکسلِ هم مکانش که در لایه پایینی وجود دارد مقایسه می کند و سپس پیکسلِ روشن تر را نگه می دارد و پیکسلِ تاریک تر را دور می اندازد البته این امکان وجود دارد که رنگِ پیکسل هایی که برای تصویرِ نهایی انتخاب می شوند ، اندکی تغییر کند که این تغییر ، بسیار نامحسوس است . اما روشن تر شدنِ تصویر ، کاملا حس می شود .
Screen :
ابتدا تصویرِ موجود در لایه انتخاب شده و لایه زیرینش را معکوس می کند ( برای معکوس کردنِ مقدارِ پیکسل ها می توان مقدارِ هر پیکسل را از ۲۵۵ کم کرد ) سپس مقدارِ معکوس شده هر پیکسل از لایه بالایی را در مقدارِ معکوس شده پیکسلِ هم مکانش که در لایه پایینی وجود دارد ضرب می کند و حاصلضرب را بر ۲۵۵ تقسیم می کند و حاصلِ این تقسیم را از ۲۵۵ کم می کند و نهایتا جوابِ آخر را به صورتِ رنگ و روشنایی در داخلِ پیکسلِ موردِ نظر به شما نشان می دهد البته باز هم توجه داشته باشید که فتوشاپ ، مقدارِ هر پیکسل از کانالِ بالایی را فقط و فقط با مقدارِ پیکسلِ هم مکانش که در کانالِ مشابه از لایه پایینی وجود دارد مقایسه می کند در واقع گزینه Screen ، معکوسِ گزینه Multiply عمل می کند .
اگر مقدارِ هر پیکسل از لایه بالایی را با حرفِ A ( مخففِ Active Layer ) و مقدارِ هر پیکسل از لایه پایینی را با حرفِ B ( مخففِ Background Layer ) نامگذای کنیم آنگاه فرمولی که گزینه Screen از آن برای ترکیب کردنِ دو لایه استفاده می کند به قرارِ زیر است :
۲۵۵ – ( ( ۲۵۵ – A ) * ( 255 – B ) / 255 ) = مقدارِ نهایی
Color Dodge :
ابتدا پیکسل های موجود در لایه بالایی را با پیکسل های هم مکانشان که در لایه پایینی وجود دارند مقایسه می کند ، سپس پیکسل های روشن را روشن تر و پیکسل های تاریک را تاریک تر می کند در واقع این عمل ، باعثِ افزایشِ کنتراست می شود . البته این افزایشِ کنتراست همیشه با روشن تر شدنِ تصویر همراه است . ضمنا در این میان با رنگِ سیاه هیچ کاری ندارد یعنی رنگِ سیاه بدونِ تغییر باقی می ماند . به عبارتِ دیگر می توان گفت که گزینه Color Dodge ، برعکسِ گزینه Color Burn عمل می کند .
Linear Dodge ( Add ) :
اگر این گزینه را انتخاب کنید آنگاه فتوشاپ ، مقدارِ هر پیکسل از لایه بالایی را با مقدارِ پیکسلِ هم مکانش که در لایه پایینی قرار گرفته است جمع می کند و سپس حاصلِ جمع را به شما نشان می دهد اما توجه داشته باشید که اگر جوابِ نهایی ، بیشتر از ۲۵۵ شود آنگاه فتوشاپ آن مقدار را با ۲۵۵ ( رنگِ سفید ) نمایش می دهد .
اگر مقدارِ هر پیکسل از لایه بالایی را با حرفِ A ( مخففِ Active Layer ) و مقدارِ هر پیکسل از لایه پایینی را با حرفِ B ( مخففِ Background Layer ) نامگذای کنیم آنگاه فرمولی که گزینه Linear Dodge ( Add ) از آن برای ترکیب کردنِ دو لایه استفاده می کند به قرارِ زیر است :
A + B = مقدارِ نهایی
Lighter Color :
مانندِ گزینه Lighten عمل می کند یعنی از میانِ پیکسل های موجود در لایه بالایی و پیکسل های هم مکانشان در لایه پایینی ، فقط پیکسل های روشن تر را نگه می دارد و پیکسل های تاریک تر را دور می اندازد اما تفاوتِ کوچکی با گزینه Lighten دارد در واقع هیچگونه تغییری در رنگ ها ایجاد نمی شود بلکه فقط رنگِ روشن تر ، برای ساختنِ تصویرِ نهایی انتخاب می شود حالا این رنگ یا در لایه بالایی بوده یا در لایه پایینی بوده . به عبارتِ دیگر می توان گفت که پیکسل های روشن تر با همان رنگِ اصلیشان در تصویرِ نهایی شرکت می کنند .
Overlay :
اگر مقدارِ رنگِ موجود در لایه پایینی ، کوچکتر از ۱۲۸ یا مساوی با ۱۲۸ باشد آنگاه فتوشاپ ، رنگِ موجود در لایه پایینی را در رنگی که در بالا سرش ( لایه بالایی ) وجود دارد ضرب می کند سپس حاصلضرب را در ۲ ضرب می کند و جوابِ بدست آمده را بر ۲۵۵ تقسیم می کند در واقع اگر مقدارِ پیکسلِ موردِ نظر در لایه پایینی ، کمتر از ۱۲۸ باشد آنگاه فتوشاپ برای ترکیب کردنِ این پیکسل با پیکسلِ بالا سرش که در لایه بالایی وجود دارد از فرمولِ زیر استفاده می کند .
۲ * A * B / 255 = مقدارِ نهایی
که البته شما قبلا با دو حرفِ A و B که در فرمولِ بالا استفاده شده است آشنا شده اید .
اما اگر مقدارِ پیکسلِ موردِ نظر در لایه پایینی ، بزرگتر از ۱۲۸ باشد آنگاه فتوشاپ ، مقدارِ معکوسِ پیکسلِ پایینی را در مقدارِ معکوسِ پیکسلِ بالایی ضرب می کند و حاصلضرب را نیز در ۲ ضرب می کند سپس حاصلضربِ دوم را بر ۲۵۵ تقسیم می کند و نهایتا حاصلِ بدست آمده از تقسیم را از ۲۵۵ کم می کند در واقع اگر مقدارِ پیکسلِ موردِ نظر در لایه پایینی ، بیشتر از ۱۲۸ باشد آنگاه فتوشاپ برای ترکیب کردنِ این پیکسل با پیکسلِ بالا سرش که در لایه بالایی وجود دارد از فرمولِ زیر استفاده می¬کند.
( ۲۵۵ – ۲ * ( ۲۵۵ – A ) * ( 255 – B ) / 255 ) = مقدارِ نهایی
Soft Light :
اگر رنگِ موجود در لایه پایینی روشن تر از ۱۲۸ باشد آنگاه آن رنگ در تصویرِ نهایی باز هم روشن تر و اگر تاریک تر از ۱۲۸ باشد آنگاه رنگِ موردِ نظر در تصویرِ نهایی باز هم تاریک تر می شود و با این کار ، کنتراستِ تصویرِ نهایی افزایش می یابد اما این افزایشِ کنتراست نسبت به حالت های قبلی اندکی ضعیف تر است.
Hard Light :
اگر مقدارِ رنگِ موجود در لایه بالایی ، کوچکتر از ۱۲۸ یا مساوی با ۱۲۸ باشد آنگاه فتوشاپ ، مقدارِ رنگِ موجود در پیکسلِ موردِ نظر از لایه بالایی را با مقدارِ رنگِ موجود در پیکسلِ هم مکانش که در لایه پایینی قرار دارد ضرب می کند و حاصلِ ضرب را در عددِ ۲ ضرب می کند سپس جوابِ بدست آمده را بر ۲۵۵ تقسیم می کند در واقع اگر مقدارِ پیکسلِ موردِ نظر در لایه بالایی ( لایه انتخاب شده ) ، کوچکتر از یا مساوی با ۱۲۸ باشد آنگاه فتوشاپ برای ترکیب کردنِ پیکسلِ موردِ نظر از لایه بالایی با پیکسلِ هم مکانش که در لایه پایینی وجود دارد از فرمولِ زیر استفاده می کند .
۲ * A * B / 255 = مقدارِ نهایی
اما اگر مقدارِ رنگِ موجود در پیکسلِ موردِ نظر از لایه بالایی ، بزرگتر از ۱۲۸ باشد آنگاه فتوشاپ ، معکوسِ مقدارِ پیکسلِ بالایی را در معکوسِ مقدارِ پیکسلِ پایینی ضرب می کند و حاصلضرب را در ۲ ضرب می کند و جوابِ بدست آمده را بر ۲۵۵ تقسیم می کند و این جوابِ آخری را از ۲۵۵ کم می کند در واقع اگر مقدارِ رنگِ پیکسلِ موردِ نظر از لایه بالایی ، بزرگتر از ۱۲۸ باشد آنگاه فتوشاپ برای ترکیب کردنِ این پیکسل با پیکسلِ هم مکانش که در لایه پایینی وجود دارد از فرمولِ زیر استفاده
می¬کند.
۲۵۵ – ( ۲ * ( ۲۵۵ – A ) * ( 255 – B ) / 255 ) = مقدارِ نهایی
Vivid Light :
اگر مقدارِ روشناییِ پیکسلِ موجود در لایه پایینی ، بیشتر از ۱۲۸ باشد آنگاه فتوشاپ برای ترکیب کردنِ آن با پیکسلِ بالا سرش از گزینه Color Dodge استفاده می کند و اگر مقدارِ روشناییِ این پیکسل از ۱۲۸ ، کمتر باشد آنگاه برای ترکیب کردنِ آن با پیکسلِ بالا سرش از گزینه Color Burn استفاده می کند در واقع با این عمل سعی می کند که کنتراستِ تصویرِ نهایی را افزایش دهد .
Linear Light :
ابتدا مقدارِ پیکسلِ موردِ نظر از لایه بالایی را در عددِ ۲ ضرب می کند ( مقدارِ پیکسلِ بالایی را دو برابر می کند ) سپس حاصلِ ضرب را با مقدارِ پیکسلِ هم مکانش که در لایه پایینی قرار دارد ، جمع می کند و نهایتا عددِ ۲۵۵ را از حاصلِ جمعِ بدست آمده کم می کند در واقع مدِ Linear Light برای ترکیب کردنِ دو تا لایه از فرمولِ زیر استفاده می کند .
( ( A * 2 ) + B ) – ۲۵۵ = مقدارِ نهایی
نکته :
اگر مقدارِ نهایی بیشتر از ۲۵۵ شود آنگاه فتوشاپ ، مقدارِ ۲۵۵ ( رنگِ سفید ) را به شما نشان می دهد و اگر مقدارِ نهایی ، منفی شود آنگاه فتوشاپ ، مقدارِ ۰ ( رنگِ سیاه ) را به شما نشان می دهد .
نکته :
باز هم توجه داشته باشید که حرفِ A در فرمولِ بالا نشان دهنده مقدارِ پیکسلِ موردِ نظر در لایه بالایی و حرفِ B نشان دهنده مقدارِ پیکسلِ هم مکانش در لایه پایینی می باشد .
Pin Light :
اگر پیکسلِ موجود در لایه پایینی ، تاریک تر از ۱۲۸ و پیکسلِ بالا سرش، روشن تر از ۱۲۸ باشد آنگاه از پیکسلِ لایه پایینی برای تصویرِ نهایی استفاده می¬کند و اگر پیکسلِ موجود در لایه پایینی، روشن¬تر از ۱۲۸ و پیکسلِ بالا سرش، تاریک تر از ۱۲۸ باشد آنگاه از پیکسلِ لایه پایینی استفاده می¬کند.
Hard Mix :
اگر مقدارِ پیکسلِ موجود در لایه بالایی از معکوسِ مقدارِ پیکسلِ هم مکانش در لایه پایینی ، کوچکتر باشد آنگاه مقدارِ نهایی برابر با ۰ می شود اما اگر مقدارِ پیکسلِ موجود در لایه بالایی از معکوسِ مقدارِ پیکسلِ هم مکانش در لایه پایینی ، بزرگتر باشد آنگاه مقدارِ نهایی برابر با ۲۵۵ می شود .
به عبارتِ دیگر می توان گفت که گزینه Hard Mix برای ترکیب کردنِ دو تا لایه از فرمولِ زیر استفاده می کند .
اگر A < 255 – B باشد آنگاه مقدارِ نهایی برابر با ۰ است .
اگر A > 255 – B باشد آنگاه مقدارِ نهایی برابر با ۲۵۵ است .
نکته :
در دو فرمولِ بالا ، حرفِ A معرفِ پیکسلِ موردِ نظر از لایه بالایی و حرفِ B نشان دهنده پیکسلِ هم مکانش در لایه پایینی می باشد .
نکته :
برای محاسبه کردنِ معکوسِ یک مقدار می بایست آن مقدار را از ۲۵۵ کم کنید .
نکته :
توجه داشته باشید که اگر دو لایه را توسطِ گزینه Hard Mix با همدیگر ترکیب کنید آنگاه فقط رنگ های سیاه ، سفید ، قرمز ، سبز ، آبی ، زرد ، بنفش و فیروزه ای را در تصویرِ نهایی مشاهده خواهید کرد در واقع اگر مقدارِ هر سه کانالِ رنگی برای یک پیکسل در تصویرِ نهایی برابر با ۰ شود آنگاه رنگِ سیاه و اگر برابر با ۲۵۵ شود آنگاه رنگِ سفید نشان داده می شود و اگر مقدارِ یک کانالِ رنگی برابر با ۲۵۵ و مقدارِ دو کانالِ دیگر برابر با ۰ باشد آنگاه فتوشاپ رنگِ آن کانالی که دارای مقدارِ ۲۵۵ است را به عنوانِ رنگِ نهایی برای پیکسلِ موردِ نظر نشان می دهد . همچنین در بالا یاد گرفتیم که علاوه بر رنگ های سیاه ، سفید و رنگ های اصلی ، رنگ های دیگری نیز در تصویرِ نهایی ظاهر می شوند . در واقع این رنگ ها از ترکیب شدنِ رنگ های اصلی ایجاد می شوند . مثلا یک پیکسل را در تصویرِ نهایی تصور کنید که مقدارِ کانالِ آبی اش برابر با ۰ و مقدارِ کانال های قرمز و سبزِ آن برابر با ۲۵۵ است در این حالت ، رنگِ آبی برای پیکسلِ موردِ نظر وجود ندارد چون مقدارِ کانالِ آبی ۰ است اما رنگِ قرمز و سبز با هم ترکیب شده و رنگِ زرد را ایجاد می کنند و فتوشاپ همین رنگِ زرد را به عنوانِ رنگِ نهایی برای آن پیکسل نشان خواهد داد .
Difference :
اگر این گزینه را انتخاب کنید آنگاه فتوشاپ ، مقدارِ پیکسلِ پایینی را از مقدارِ پیکسلِ بالایی کم می¬کند حالا اگر جواب مثبت شود آنگاه همان جواب را به عنوانِ مقدارِ نهایی به شما نشان می دهد اما اگر جواب منفی شود آنگاه آن مقدارِ منفی را در ۱- ضرب می کند و حاصل را به شما نشان می دهد البته به شکلِ ساده تری نیز می توانید روشِ کارِ گزینه Difference را یاد بگیرید در واقع زمانیکه گزینه Difference را انتخاب می کنید آنگاه فتوشاپ ، قدرِ مطلقِ تفریقِ پیکسلِ بالایی و پایینی را محاسبه کرده و به شما نشان می دهد به عبارتِ دیگر می توان گفت که از فرمولِ زیر برای ترکیب کردنِ دو لایه استفاده می کند .
| A – B | = مقدارِ نهایی
نکته :
عبارتِ A – B در مثالِ بالا در داخلِ علامتِ قدرِ مطلق قرار گرفته است .
نکته :
خاصیتِ قدرِ مطلق این است که اگر حاصلِ عبارتِ داخلِ قدرِ مطلق ، مثبت شود آنگاه به همان صورت از داخلِ قدرِ مطلق بیرون می آید اما اگر حاصلِ عبارتِ داخلِ قدرِ مطلق ، منفی شود آنگاه آن حاصل به صورتِ مثبت از داخلِ قدرِ مطلق بیرون می آید .
Exclusion :
مانندِ گزینه قبلی عمل می کند فقط کنتراستِ ایجاد شده اندکی نسبت به حالتِ قبل، ضعیف¬تر است .
Subtract :
مقدارِ پیکسلِ موردِ نظر در لایه بالایی را از مقدارِ پیکسلِ هم مکانش که در لایه پایینی قرار گرفته است کم می کند اگر حاصلِ این تفریق ، مثبت شد آنگاه همان حاصلِ مثبت را به شما نشان می دهد اما اگر حاصلِ تفریق ، صفر یا منفی شد آنگاه مقدارِ ۰ ( سیاهِ کامل ) را به شما نشان می دهد در واقع گزینه Subtract از فرمولی که در زیر آمده است برای ترکیب کردنِ دو تا لایه استفاده می کند .
اگر مقدارِ B – A ، مثبت شد آنگاه همان را نشان می دهد .
اما اگر مقدارِ B – A ، صفر یا منفی شد آنگاه مقدارِ نهایی برابر با ۰ خواهد شد .
Divide :
اگر این گزینه را انتخاب کنید آنگاه فتوشاپ ، مقدارِ پیکسلِ موردِ نظر از لایه پایینی را در عددِ ۲۵۵ ضرب می کند و سپس حاصلِ این ضرب را بر مقدارِ پیکسلِ هم مکانش ( پیکسلِ بالا سرش ) که در لایه بالایی وجود دارد تقسیم می کند و نهایتا حاصلِ تقسیم را به عنوانِ مقدارِ نهایی به شما نشان می دهد در واقع زمانیکه مدِ Divide را انتخاب می کنید آنگاه فتوشاپ برای ترکیب کردنِ دو تا لایه از فرمولِ زیر استفاده می کند .
( B * 255 ) / A = مقدارِ نهایی
نکته :
حرفِ B در فرمولِ بالا ، نماینده مقدارِ پیکسلِ موردِ نظر در لایه پایینی و حرفِ A نماینده پیکسلِ هم مکانش ( پیکسلِ بالا سرش ) در لایه بالایی می باشد همچنین عددِ ۲۵۵ به عنوانِ یک ثابت در این فرمول استفاده می شود .
نکته :
اگر حاصلِ تقسیمِ عبارتِ داخلِ پرانتز بر مقدارِ A ، بیشتر از ۲۵۵ شود آنگاه فتوشاپ مقدارِ ۲۵۵ ( رنگِ سفید ) را برای پیکسلِ موردِ نظر در تصویرِ نهایی در نظر می گیرد .
Hue :
اگر این گزینه را انتخاب کنید آنگاه فتوشاپ ، رنگِ لایه بالایی را بر می دارد و آن را با مقدارِ روشنایی و اشباعِ رنگِ لایه پایینی ترکیب می کند به عبارتِ ساده تر می توان گفت که رنگ از لایه بالایی و اشباعِ رنگ و روشنایی از لایه پایینی گرفته می شود تا تصویرِ نهایی ساخته شود .
Saturation :
اگر این گزینه را انتخاب کنید آنگاه اشباعِ رنگ از لایه بالایی ، و روشنایی و طیفِ رنگ از لایه پایینی با همدیگر ترکیب می شوند و تصویرِ نهایی ساخته می شود در واقع زمانیکه گزینه Saturation را انتخاب می کنید آنگاه پیکسل های لایه پایینی به اندازه مقدارِ اشباعِ رنگِ پیکسل¬های بالای سرشان که در لایه بالایی قرار گرفته اند پر رنگتر یا کمرنگتر می شوند .
Color :
رنگ و اشباعِ رنگ را از لایه بالایی و روشنایی را از لایه پایینی می¬گیرد و با ترکیب کردنِ آن¬ها است که تصویرِ نهایی را می سازد .
Luminosity :
روشنایی را از لایه بالایی و مقدارِ اشباعِ رنگ و طیفِ رنگ را از لایه پایینی می گیرد و نهایتا با ترکیب کردنِ آن ها ، تصویرِ نهایی را می سازد.
آموزش حرفه ای فتوشاپ ; درس اول
آموزش حرفه ای فتوشاپ ; درس دوم (ابزارهای فتوشاپ)
آموزش حرفه ای فتوشاپ ; درس سوم (ابزار Crop)
آموزش حرفه ای فتوشاپ ; درس چهارم (کار با لایه ها)