ضدآفتاب از ضروری‌ترین بخش‌های روزانه مراقبت پوست است که به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با زیان‌هایی که آفتاب و اشعه‌های آن روی پوست شما دارد استفاده از ضدآفتاب اجتناب ناپذیر است چون آفتاب مهم‌ترین عامل پیری در پوست است و اگر از پوست در مقابل آفتاب محافظت نکنید دچار پیری زودرس خواهید شد.

اما بهترین ضدآفتاب برای نوع پوست شما چیست؟ برای انتخاب ضد آفتاب باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید از جمله اینکه نوع پوستتان چیست؟ (چرب، خشک، حساس، مستعد آکنه)، spf ضد آفتاب، سبک بودن و زود جذب شدن، رنگ ضد آفتاب و …

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که ضدآفتاب شما از هر نوعی که باشد نیاز به تجدید دارد و هر ۲ تا ۴ ساعت یک بار باید تجدید شود همچنین فراموش نکنید که هر شب صورت خود را بشویید و با ضدآفتابی که روی صورتتان مانده است به خواب نروید.

 

فاکتورهای مهم در انتخاب ضد آفتاب

  • ضدآفتاب مورد نظر شما هم اشعه UVA و هم اشعه UVB را پوشش دهد
  • حداقل SpF 30 داشته باشد
  • برای نوع پوست شما مناسب باشد
  • غیرکومدون زا باشد
  • سبک و فاقد چربی و عطر و پارابن باشد
  • طبیعی و دارای مواد معدنی باشد
  • دارای آنتی اکسیدان جهت محافظت از پوست در برابر رادیکالهای آزاد باشد
  • التهاب پوست را کاهش دهد

 

بهترین ضدآفتاب برای پوست چرب

افرادی که پوست چرب دارند با مشکلات زیادی در استفاده از ضدآفتاب مواجه هستند از جمله این که چرب شدن پوست مانع از ماندگاری ضدآفتاب روی آن می‌شود و حالتی خمیری روی پوست به وجود می‌آورد، همچنین ضدآفتاب ممکن است باعث بسته شدن روزنه‌های پوست و ایجاد آکنه در پوست‌های چرب شود. بنابراین افرادی که پوست چرب دارند باید از ضدآفتاب‌های بدون چربی (oil free) استفاده کنند. ضدآفتاب‌هایی که حالت پودری دارند و با برس می‌توان از آن‌ها استفاده کرد بهترین نوع ضدآفتاب‌های بدون چربی هستند که برای پوست‌های چرب هم مناسب هستند. شما می‌توانید یک گام هم جلوتر بروید و از ضدآفتاب‌های معدنی که فاقد فاکتورهای شیمیایی هستند استفاده کنید چون این نوع ضدآفتاب‌ها منجر به بسته شدن روزنه‌های پوستی و ایجاد جوش و آکنه نمی‌شوند.

 


بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره ی SPF کرم ضد آفتاب بدانیم


بهترین ضدآفتاب برای پوست خشک

مشکل پوست‌های خشک در استفاده از ضدآفتاب، از دست دادن رطوبت و پوسته پوسته شدن است که ماندگاری ضدآتفاب را روی پوست کاهش داده و حالتی کدر و مات به آن می‌دهد. بهترین ضدآفتاب برای پوست خشک ضدآفتابی است که حالتی کرمی دارد و به خوبی روی پوست جذب می‌شود. در مقابل ضدآفتاب‌های غلیظ و سنگین حالتی چرب و چسبناک روی پوست به وجود می‌آورند که چندان خوشایند نیست. بهتر است از ضدآفتابی استفاده کنید که حاوی مواد تغذیه کننده و مرطوب کننده پوست باشد و ترکیب و بافتی سبک داشته باشد تا به راحتی در عمق پوست جذب شود و رطوبت مورد نیاز آن را تامین کند. باز هم لازم است بگوییم که ضدآفتاب‌های طبیعی و فاقد فاکتورهای شیمیایی بهتر از هر نوع دیگری از ضدآفتاب هستند.

 

بهترین ضدآفتاب برای پوست حساس

همان طور که مشخص است پوست حساس نسبت به بسیاری از فاکتورهای شیمیایی واکنش نشان می‌دهد و دچار التهاب می‌شود و همین التهاب بعث بروز مشکلات دیگری مثل لک و آکنه و … می‌شود. بنابراین کسانی که پوست حساس دارند باید از ضدآفتاب‌های شیمیایی اجتناب کنند. در مقابل، ضدآفتاب‌های فیزیکی و محصولاتی که حاوی اکسید روی هستند بهترین ضدآفتاببرای پوست حساس به شمار می‌روند چون اکسید روی یک ترکیب کاملا طبیعی و یک ضدآفتاب فیزیکی است که می‌تواند اشعه‌های ماوراء بنفش را فیلتر کند. اکسید روی در ضدآفتاب‌های امروزی برخلاف تصور شما یک ترکیب سفید و غلیظ نیست که باعث گچی شدن پوست شما شود بلکه این ترکیب می‌تواند کاملا شفاف باشد و با مواد مغذی و مفید برای پوست حساس غنی شده باشد. ضدآفتاب مخصوص کودکان هم باید همه این شرایط را داشته باشد تا بتوانید برای حفاظت از پوست کودکان خود از آن استفاده کنید.

 

بهترین ضدآفتاب برای پوست مستعد آکنه

بسیاری از ضدآفتاب‌ها حاوی موادی هستند که به آن‌ها کومدون زا می‌گویند، این ترکیبات روزنه‌های پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد آکنه می‌شوند. مشکلات پوست مستعد آکنه در استفاده از ضدآفتاب تا حدی زیادی شبیه به پوست چرب است و این افراد هم باید از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنند که سبک بوده و فاقد چربی و ترکیبات کومدون زا باشد. در کنار این، شما باید دقت بیشتری به ترکیبات و مواد به کار رفته در ضدآفتاب داشته باشید و دقت کنید که موادی مثل ترکیبات پارابن، ترکیبان حساسیت زا و عطر در آن به کار نرفته باشد. غیرکومدون زا بودن یک شرط اصلی برای ضدآفتاب‌های مناسب پوست آکنه‌ای است چون در این شرایط شما مطمئن خواهید بود که ضدآفتاب مورد استفاده شما باعث آکنه و جوش در پوست نخواهد شد.

 


بیشتر بخوانید: نقد و بررسی کرم پودر ضد جوش اکتی پور


بهترین ضدآفتاب برای افراد مسن

همه افراد در هر سنی به استفاده از ضدآفتاب نیاز دارند و افرادی که نشانه‌های پیری در آن‌ها ظاهر شده است بیش از هر کس دیگری به استفاده از ضدآفتاب نیاز دارند و باید از ضدآفتابی استفاده کنند که مناسب افراد مسن طراحی شده است. این نوع ضدآفتاب‌ها در کنار فاکتورهای محافظت کننده پوست دارای موادی هستند که اثر ضدپیری هم دارد و پوست را در مقابل دو نوع اشعه ماوراء بنفش یعنی UVA و UVB  و همچنین رادیکال‌های آزاد و آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کند. این نوع ضدآفتاب‌ها اثر درخشان کننده و سفت کننده هم روی پوست دارند و با تامین رطوبت مورد نیاز پوست و تقویت تولید کلاژن در آن به جوان‌تر شدن چهره و از بین رفتن چروک‌های آن کمک می‌کنند.

 

بهترین ضدآفتاب برای پوست آسیب دیده و ملتهب

اگر پوست شما به هر دلیل آسیب دیده و ملتهب شده باشد باید بیش از هر زمان دیگری از آن درمقابل آفتاب محافظت کنید چون اشعه‌های آفتاب می‌تواند این التهاب و آسیب پوستی را تشدید کند. در این شرایط شما هرگز نباید از ضدآفتاب‌های سنگین و غلیظ روی پوست استفاده کنید، بلکه برعکس، یک ضدآفتاب سبک و فلوییدی که اثر حفاظت کننده بالایی داشته باشد و بدون تحریک کردن پوست و تشدید التهاب بتواند از آن محافظت کند بهترین گزینه برای شما است. برای اثر درمانی بیشتر، بهتر است از ضدآفتاب‌های ارگانیک حاوی روغن‌های مناسب با اثر التیام بخش و ضدالتهاب استفاده کنید تا مشکل پوست شما درمان شود تا از عواض بعدی مثل لک و جوش هم در امان بمانید.

 


بیشتر بخوانید: بررسی بهترین کرم های آبرسان موجود در بازار


 

برگرفته از: redmag.ir

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version