یوگا یک تمرین ذهنی و یک راه عالی برای کاهش استرس و آرامش ذهن و روح است. حرکات یوگا فقط باعث افزایش انعطاف پذیری و یا کاهش درد عضلات نمی شود. یوگا می تواند باعث ارتقای عملکرد بخش های مختلف بدن شود، استرس را کاهش دهد و افکار منفی را از ذهن تان بیرون براند.

یوگا به ما کمک می کند که آرام بگیریم و آرام نفس بکشیم. در واقع یوگا تمرینی برای تمدد اعصاب و آرامش است اما حرکاتی در یوگا وجود دارد که نسبت به سایر حرکات تاثیر بیشتری در کاهش استرس دارند. فقط کافی است که ۲۰ دقیقه در روز وقت بگذارید چه در ابتدای روز یا بعد از یک روز پرتنش کاری، این حرکات معجزه می کنند.

اگر به دنبال راهی برای کاهش استرس و اضطراب هستید به شما توصیه این حرکات ساده یوگا را که بهترین هستند، انجام دهید و تاثیر آن را ببینید.

 

آموزش حرکات یوگا برای کاهش استرس و اضطراب

 

حرکت بچه

پوزیشن یا حرکت بچه یکی از اصلی ترین و موثرترین حرکات یوگاست. این حالت خوابیده با کشش پشت، درد این قسمت را از بین برده و همچنین برای سیستم عصبی و لنفاوی شما مفید است.


حرکت رو به پایین

با صاف نگه داشتن کمر، از قسمت باسن خم شوید. هدف این است که به بدن حالتی شبیه به عدد هشت بدهیم. سرتان را پایین بگیرید. دست‌ها هم باید صاف باشند. کف دست‌ها را روی زمین فشار بدهید. نگاه شما باید بین پاها باشد. آرام باشید و در این حالت به طور عمیق نفس بکشید. روی بازدم  تمرکز کنید و این حالت را به مدت یک تا ۲ دقیقه و با ۳ تا ۴ تنفس ادامه دهید.


خم شدن به جلو در حالت ایستاده

این حرکت برای از بین بردن استرس، خستگی و افسردگی خفیف شناخته شده است. برای انجام این حرکت از کمر خم شوید و مانند تصویر با دست هایتان مچ پا را لمس کنید.

می توانید در حالی که همچنان در همان حالت هستید دست هایتان را تا جایی که امکان دارد به بالا ببرید و چند ثانیه در آن حالت نگه دارید.


حالت عقاب

حرکت عقاب به شما کمک می کند که ساختاری بسازید و خودتان را داخل آن بپیچید و بر حفظ تعادل تمرکز کنید.

صاف بایستید با بازوها در دو طرف بدن ، زانوها را خم کنید. روی پای راست تعادل ایجاد کنید سپس ران پای راست روی چپ قرار دهید ، پنجه های چپ را روی زمین قرار داده یا آنها را اطراف ساق پای چپ قرار دهید. بازوها را مقابل خودتان قرار دهید و بازوی راست را زیر آرنج چپ قرار دهید ، کف دست ها را بهم فشار دهید یا تا جاییکه امکان دارد نزدیک کنید ، بازوها را بالا ببرید واستخوان شانه را فشار دهید. این حالت را حفظ کنید و سپس به حالت اول برگردید و همین کارها را برای سمت چپ انجام دهید.


حالت ستاره

حالت ستاره یک وضعیت ترمیمی است که نه تنها کمک می کند از فشارهای فیزیکی خلاص شوید بلکه اجازه می دهد یک استراحت ذهنی داشته باشید 

روی زمین بنشینید با پاهای باز و بازوها در دو طرف بدن ، زانوها را به سمت دو طرف خم کنید و کف پاها را به طرف یکدیگر بیاورید. سر را به سمت پاها خم کنید و جلوی سرخود را روی پاها بگذارید ، دستهای خودتان را روی پنجه های پا قرار دهید. نگه دارید و سپس به حالت نشسته برگردید.

 


وضعیت زاویه جانبی بسط داده شده

زاویه جانبی باز همه قسمت های بدن شما را باز می کند در حالیکه هوا و انرژی بیشتری وارد ریه های شما می شود.

پاها را از یکدیگر باز کنید و دست ها را به ارتفاع شانه ها بالا ببرید در حالیکه کف دست ها بطرف پائین است. پای چپ را ۹۰ درجه به خارج بچرخانید و پای راست را کمی بچرخانید. بازوی راست را روی سر ببرید و سمت راست بدن خودتان را باز کنید. اگر می توانید دست چپ را روی قسمت خارجی پای چپ یا روی بلوک یوگا ببرید. نگه دارید وسپس وضعیت را عوض کنید.


حرکت گربه – گاو 

حرکت گربه- گاو قسمت پایین کمرتان را به سمت بالا می کشد، قسمتی که اکثر مردم روی آن فشار زیادی وارد می کنند. پشتتان را به آرامی و تا جایی که می توانید انحنا دهید، ۱۰ بار این حرکت را به همراه تمرکز عمیق و تنفس برای رهایی هر گونه فشار از طریق ستون فقرات تان انجام دهید.


حرکت جسد

این حرکت به‌قدری ساده است که بسیاری آن را حرکت به‌ شمار نمی‌آورند. برای انجامش هیچ کاری قرار نیست بکنید؛ کافی است بعد از انجام همهٔ تمرین‌ها و حرکت‌های دیگر دراز بکشید و راحت باشید. حرکت جسد به کاهش فشار خون کمک می‌کند، باعث آرامش خاطر می‌شود و بدن را آزاد و راحت می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

آموزش یوگا برای درمان کمر درد

چند راهکار برای کم شدن استرس

توصیه های ورزشی برای افراد پرمشغله

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version