افرادی که از لنز چشمی استفاده می کنند یکی از سوالاتی که همیشه دارند در رابطه با استفاده از لنز چشمی در طول شب است. آیا استفاده مداوم از لنز تماسی چشم در طول شبانه روز باعث بروز مشکلات برای چشم می شود؟ آیا خوابیدن با لنز برای چشم ضرر دارد؟

آیا خوابیدن با لنز باعث مشکلات بینایی می‌شود؟

البته که خوابیدن با لنز می تواند باعث بروز مشکلات سلامتی برای چشم هایتان شود. اگر تاکنون چندین بار با لنز چشمی طبی یا حتی رنگی خوابیده اید و مشکلی به وجود نیامده، تصور نکنید که همیشه اوضاع به همین صورت است. خوابیدن با لنز خطرات بسیاری دارد و عوارض منفی آن نیز کم نیست. در صورت خوابیدن با لنز چشمی پیامدهای شدید سلامتی برای طولانی‌مدت افزایش می‌یابد.

طبق مطالعاتی که انجام شده افرادی که از لنزهای تماسی مخصوص شب استفاده کرده اند و لنز خود را برای مدت دو هفته خارج نکرده اند شیوع عفونت چشمی در آنها افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل FDA مدت زمان مجاز لنزهای مخصوص شبانه‌روزی را به مدت زمان مجاز ۷ روزه کاهش داد.


بیشتر بخوانید: نکاتی که باید درباره انواع لنزهای طبی و لنزهای رنگی بدانید!


عوارض خوابیدن با لنز چیست؟

بسیاری از متخصصان چشم هنوز هم به شدت اعتقاد دارند که خوابیدن با لنز در طول شب خطرناک است. به اعتقاد این پزشکان با وجود آنکه برخی از لنزهای تماسی چشم برای استفاده در طول شب توسط FDA تایید شده است، ولی همیشه احتمال بروز مشکل وجود دارد.

♦ لنزهای تماسی چشم می‌توانند باکتری‌های با عملکرد سریع در قرنیه را به دام بیندازند و در نتیجه سلامت چشم به خطر بیفتد. این باکتری‌ها به سرعت در طول چند روز از قرنیه تغذیه می‌کنند و در نتیجه بافت سفید و مرده‌ای روی چشم بر جای می‌گذارند. بدون مراقبت صحیح و منظم پزشکی این وضعیت ممکن است موجب ایجاد زخم و خراش دائمی یا از بین رفتن دائمی بینایی شود.

♦ خراشیدگی یا زخم قرنیه در طول ۲۴ ساعت به سرعت پیشرفت می‌کند و ممکن است عواقب مخرب شدیدی برای بینایی فرد به وجود آورد.

♦ همچنین عدم وجود اکسیژن کافی برای قرنیه در مدت ۲۴ ساعت نیز می‌تواند خطرات زیان باری به همراه داشته باشد.

♦ خوابیدن با لنز چشم‌ها را قرمز می‌کند، موجب رشد باکتری در پلک می‌شود و همچنین عفونت‌های دیگری نیز پدید می‌آورد.

♦ خوابیدن با لنزهای تماسی سبب تحمیل فشار جسم خارجی به چشم ها می شود و احساس خستگی را برای فرد ایجاد می کند و ممکن است منجر به تیره و تار دیدن فرد در روز بعد شود.

♦ استفاده طولانی مدت و دائمی از لنز منجر به سندرم خشکی چشم می شود. استفاده از لنز در طول شب و هنگام خواب، این فرآیند را سرعت می بخشد.

 

اگر با لنز خوابتان برد …

اگر به طور تصادفی خوابتان برد، در اولین فرصت و هر زمان که متوجه شدید، لنز را از چشم‌های خود خارج کنید. اگر احساس کردید به دلیل خشک شدن چشم لنز به راحتی خارج نمی‌شود، تقلا نکنید. چند قطره از محلول استریل چشمی درون چشم خود بچکانید، پلک بزنید و دوباره برای بیرون آوردن لنزها تلاش کنید. بهتر است بعد از این مدت یک روز به چشم خود استراحت دهید و سپس مجدد از لنز استفاده کنید.

 

” علائمی مانند کاهش بینایی و تاری دید، قرمزی، آبریزش و ترشح در چشم نشان‌دهنده عفونت هستند. اگر بعد از خارج کردن لنز احساس تحریک چشم و ناراحتی از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید و لنزهای تماسی خود را نیز همراه داشته باشید.  “

 

نکاتی برای مراقبت از لنزهای چشمی

افرادی که از لنز تماسی چشم استفاده می‌کنند باید به خاطر داشته باشند که لنز یک وسیله پزشکی محسوب می‌شود و نیاز به مراقبت صحیح دارد. برای استراحت چشم خود پیشنهاد می‌شود در کنار لنز از عینک نیز استفاده کنید. علاوه بر منع خوابیدن با لنز موارد دیگری نیز وجود دارند که باید برای سلامت چشم مد نظر قرار گیرند. برای جلوگیری از عفونت و مشکلات چشمی این نکات را در ذهن داشته باشید:

  • حتما قبل از تماس با لنز دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • جهت تمیز کردن لنز، فقط از محلول مخصوص شستشوی لنز استفاده کنید. لنز را به خوبی شستشو دهید تا باکتری و آلودگی یا لوازم آرایشی که به آن چسبیده است، از بین برود.
  • هرگز از آب شیر برای شستشو و نگهداری لنز استفاده نکنید.
  • ظرف لنز را هر ۳ تا ۴ ماه یک‌بار تعویض کنید تا باکتری کاهش یابد.
  • لنز را بعد از ۳ ماه استفاده تعویض کنید.
  • لنز را هر روز درون ظرف تمیز نگهداری کنید و محلول درون آن را نیز به صورت روزانه تعویض کنید، اضافه کردن مایع جدید به محلول قبلی فقط برای پر شدن محفظه، کفایت نمی‌کند.
  • در زمان سفر یک محلول شستشوی لنز کوچک خریداری کنید. توصیه می‌شود هرگز محلول موجود در خانه را برای حمل و نقل راحت‌تر در ظرف پلاستیکی کوچک‌تر نریزید، چرا که ممکن است حاوی مواد آلوده باشد.
  • سعی کنید لنز را برای کل روز در چشم نگه ندارید و به علائم و حسی که در چشم دارید، توجه کنید.
  • هرگز لنز آسیب دیده و خراش خورده را دوباره استفاده نکنید.
  • با لنز شنا نکنید و درون وان آب داغ نیز نروید.

برگرفته از: www.digikala.com/mag

بیشتر بخوانید:

آموزش کامل گذاشتن لنز روی چشم با تصاویر

وقتی که لنز داریم چگونه آرایش کنیم؟

آنچه باید درباره ی لنز چشم بدانیم

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version