رزماری، گیاه بومی نواحی مدیترانه است. این گیاه به‌عنوان چاشنی در غذاها کاربرد فراوانی دارد. دلیل استفاده از رزماری تنها به‌خاطر بو و طعم آن نیست، بلکه خواص فراوان این گیاه برای سلامتی نیز عاملی برای استفاده از آن در غذاهای مختلف شده است. 

در آشپزی از رزماری برای بهتر کردن عطر و طعم مرغ و گوشت استفاده می شود و همچنین منبع خوبی از آهن، کلسیم و ویتامین B6 به شمار می رود.

این گیاه از زمان های قدیم مصرف دارویی داشته و در طب سنتی برای کاهش دردهای عضلانی، بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی، بهبود گردش خون و رشد مو کاربرد داشته است. 

 

فواید و خواص رزماری

این گیاه دارای برگ های سوزنی شکل است و گل هایی صورتی، سفید، آبی یا بنفش دارد. رزماری طیف وسیعی از مزایا را در بر دارد:

 

خواص رزماری برای پوست و مو

۱- ضد آفتاب طبیعی

تحقیقات نشان داده که اگر عصاره رزماری را بر روی پوست صورت بمالید به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه UV خورشید محافظت می کند. 

 

۲- ترک دست‌ها را درمان می‌کند

یک دوم فنجان روغن زیتون را داغ کنید و بگذارید خنک شود. بعد چند قطره رزماری به آن اضافه کنید. سپس، این مخلوط را روی ناحیه‌ی آسیب دیده ماساژ بدهید. به مدت ۳۰ دقیقه منتظر بمانید و سپس دست‌های‌تان را با آب ولرم بشویید.

 

۳- آب رسان و درخشان کننده پوست صورت

آب برگ های رزماری تازه را بگیرید و بر روی پوست صورت بمالید، این کار باعث با آبرسانی به پوست صورت شده و پوست را درخشان می کند. 

 

۴- جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد موها

این گیاه دارویی فوق‌العاده همچنین موجب تحریک رشد مو می‌شود. رزماری گردش خون را در پوست سر بهبود می‌دهد، و این باعث می‌شود که مواد مغذی بیش‌تری به فولیکول‌های مو برسند و رشد مو تقویت شود.

یک مشت رزماری تازه را به ۲ تا ۳ فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. آن را صاف کنید و اجازه دهید که این مایع خنک شود. سپس چند بار در هفته آن را برای آبکشی موهای‌تان استفاده کنید. 

– همچنین می‌توانید چند قطره اسانس رزماری را به روغن زیتون یا نارگیل گرم اضافه کنید و ۲ یا ۳ بار در هفته پوست سرتان را با آن ماساژ دهید. حتی می‌توانید قبل از شستن موهای‌تان، چند قطره روغن رزماری را به شامپوی‌تان اضافه کنید.

 

۵- درمان آلوپسی مو

در یک مطالعه که بر روی ۵۰ بیمار مبتلا به آلوپسی آندروژنیک (دائمی) انجام شده مشخص شد که عصاره و روغن رزماری به طور قابل توجهی پس از شش ماه باعث افزایش رشد مو و درمان آلوپسی می شود. 

 

۶- آکنه و علائم پیری را از بین می برد

کاربرد موضعی روغن رزماری برای کاهش التهاب ناشی از آکنه و همچنین از بین بردن پف و سیاهی اطراف چشم یکی از خواص عالی رزماری است. ترکیبات رزماری باعث افزایش گردش خون در زیر پوست صورت تان می‌شود و از پیری و فرسودگی پوست جلوگیری می‌کند.  

 

۷- ماسک لایه بردار رزماری

مقداری جو دوسر و رزماری خشک را با هم مخلوط کرده و هنگام مصرف، مقداری آب به آن اضافه کنید و خمیر حاصل را روی پوست مالیده و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید.

 

تاثیر رزماری بر سلامتی بدن

 

۱- تقویت سیستم ایمنی بدن

رزماری یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضدالتهابی به شمار می رود که می تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود گردش خون مفید باشد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که این گیاه غنی از آنتی اکسیدان هاست و نقش مهمی در خنثی کردن ذرات مضری به نام رادیکال های آزاد دارد. 

 

۲-  تسکین درد

رزماری به عنوان یک ماده‌ی ضد درد به صورت موضعی برای درمان درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که رزماری به صورت خوراکی مصرف شود مانند یک تسکین دهنده درد عمل می‌کند. در واقع، یکی از استفاده‌های محبوب رزماری برای درمان میگرن است. استشمام بوی رزماری برای کاهش نشانه‌های میگرن بسیار مفید خواهد بود. 

 

۳- تسکین دهنده معده

رزماری به طور سنتی در فرهنگ‌های مختلفی برای درمان دردهای شکمی، یبوست، نفخ و اسهال مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاثیر ضد التهابی و محرک آن بسیار موثر است. بنابراین اضافه کردن مقادیر مناسب از این گیاه به رژیم غذایی می‌تواند به تنظیم اجابت مزاج کمک کند و سیستم گوارشی شما را بهبود ببخشد.

 

۴- افزایش حافظه و تمرکز

عطر این گیاه می تواند تمرکز، عملکرد، سرعت و دقت فرد را افزایش داده و خلق و خوی او را نیز بهبود بخشد. 

 

۵- تعادل هورمون ها

کارنوزول موجود در رزماری عملکرد هورمون های آندروژن و استروژن را متعادل کرده و با کاهش ترشح هورمون دی هیدروتستوسترون در حفظ سلامت پروستات موثر است.

 


بیشتر بخوانید: خواص درمانی رزماری


۶- حفاظت از سیستم عصبی و جلوگیری از پیری مغز

دانشمندان دریافته اند که رزماری ممکن است برای مغز انسان مناسب باشد. این گیاه شامل ماده ای به نام اسید کارنوزیک است که می تواند از آسیب رادیکال های آزاد به مغز جلوگیری کند و می تواند برای افرادی که مبتلا به آسیب مغزی هستند مفید باشد. 

همچنین برخی مطالعات نشان داده اند که رزماری به طور قابل توجهی قادر به جلوگیری از پیری مغز است. توانایی درمانی این گیاه برای پیشگیری از آلزایمر بیان شده اما نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

۷- سرطان

عصاره رزماری خالص و طبیعی می تواند باعث کاهش رشد سلول های سرطانی بدن انسان به ویژه سلول های بنیادی سرطان خون و سینه شود. مطالعه دیگری در مجله علوم زیستی نشان می دهد این گیاه می تواند عاملی ضد التهاب و ضد تومور باشد. گزارشی نیز منتشر شده که نشان می دهد اضافه کردن عصاره رزماری به گوشت گاو می تواند باعث کاهش عوامل تشکیل دهنده سرطان هایی شود که می توانند بر اثر پخت و پز توسعه یابند.

۸- چشم و بینایی

اسید کارنوزیک از بروز بیماری های چشمی وابسته به سن از جمله دژنراسیون ماکولا که روی شبکیه بیرونی چشم تاثیر می گذارد پیشگیری می کند

 

اثرات جانبی رزماری

رزماری اگر در دوزهای پایین مصرف شود کاملا سالم است اما مصرف دوزهای بسیار بالا می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند اگرچه همین هم بسیار نادر است. 

عوارضی مانند:

  • استفراغ
  • اسپاسم
  • بیهوشی
  • ورم ریه (جمع شدن آب در ریه)

مصرف دوز بالای این گیاه همچنین ممکن است منجر به سقط جنین شود بنابراین مصرف آن به زنان باردار توصیه نمی شود. 

 

نحوه مصرف رزماری

بیشترین و بهترین کاربرد رزماری در آشپزی به‌عنوان چاشنی غذاهاست. می‌توان رزماری را همراه با غذا پخت، ولی این کار باعث از بین‌رفتن بخشی از ترکیبات مفید موجود در آن می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود برای استفاده از خواص رزماری، آن را در معرض حرارت بالا قرار ندهید. اگر قصد پختن رزماری را دارید، می‌توانید آن را در سوپ‌ها و خورشت‌ها بریزید. مصرف موضعی رزماری نیز کاربرد دیگر آن است. از رزماری در خوشبوکننده‌‌های هوا و به‌عنوان ماسک برای پوست نیز استفاده می‌شود.  

هشدار: اگر به گیاهان خانواده نعناع حساسیت دارید ممکن است برخی علائم آلرژیک خفیف بعد از مصرف رزماری را تجربه کنید.

 

برگرفته از: majalesalamat.com و bazdeh.org و ۷ganj.ir و chetor.com

 

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version