هنگامی که منافذ پوست توسط چربی و سلول های مرده مسدود می شوند، جوش های سر سیاه به وجود می آیند. رنگ سیاه آن ها نشانه چرک و کثیفی نیست. وقتی چربی و سلول های مرده در معرض هوا قرار می گیرند، اکسید شده و رنگ آنها سیاه می شود. راه های زیادی برای از بین بردن جوش سر سیاه وجود دارد، از درمان های خانگی گرفته تا انواع دارو.

 

استفاده از داروهای بدون نسخه

نوع پوست خود را بشناسید

دانستن اینکه پوست تان چرب است یا معمولی، خشک و یا حساس، مشخص می کند باید چه نوع محصولی را انتخاب کنید. داروهای حاوی بنزوئیل پراکساید و اسید سالیسیلیک، دو دسته اصلی داروهای مربوط به پوست را تشکیل می دهند..

  • محصولات حاوی این مواد فعال می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند. اگر پوست تان واکنش بدی نشان داد، استفاده از آن ها را متوقف کنید.
  • پوست تان می تواند بیش از یک نوع باشد که به آن حالت، ترکیبی می گویند. برای مثال پوست بینی و پیشانی تان می تواند چرب بوده، و گونه هایتان خشک باشد.
  • اغلب پوست های مستعد جوش و آکنه، حساس هستند؛ چون جوش به محصولاتی نظیر صابون ها، مواد آرایشی و مواد عطری واکنش نشان می دهد. اگر راجع به نوع پوست خود مطمئن نیستید، از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص پوست های حساس هستند.

 

از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنید

اگر پوست حساسی دارید که مستعد خشک شدن بوده و به راحتی تحریک می شود، بهتر است از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنید. فقط دقت کنید مواد سازنده محصول را که روی پاکت آن درج شده کامل بخوانید تا بدانید چه چیزهایی در ساخت آن به کار رفته است. اسید سالیسیلیک با پوست ملایم بوده، به ندرت باعث ایجاد قرمزی و پوسته پوسته شدن می شود، و نسبت به داروی های قوی تر مشابه خود عملکردی کندتری دارد.

  • بیشتر به دنبال محصولاتی باشید که ترکیبی از اسید سالیسیلیک و اسید گلیکولیک باشند.

 


بیشتر بخوانید: نقد و بررسی کرم پودر ضد جوش اکتی پور


از بنزوئیل پراکساید استفاده کنید

اگر پوست حساسی ندارید که مستعد خشک شدن باشد، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی بنزوئیل پراکساید باشند. این ماده، مواد مومی شکل مسدود کننده منافذ پوست را می شکند و باعث می شود آن ها نرم شده و بیرون بیایند. این محصولات، سریع ترین و موثرترین گزینه بین محصولات شیمیایی هستند، اما ممکن است کمی برای پوست خشن باشند.

  • قدرت بنزوئیل پراکساید معمولا بین ۲،۵ تا ۱۰ درصد است. قدرت این دارو به علاوه مدت زمانی که آن را روی پوست قرار می دهید، تعیین کننده میزان تحریک شدن پوست تان است. اگر پوست شما حساس است، از محصولی استفاده کنید که پایین ترین میزان بنزوئیل پراکساید را داشته باشد و آن را به مدت طولانی روی پوست نگذارید.
  • بنزوئیل پراکساید می تواند برای پوست خشن باشد اما از اسید سالیسیلیک موثرتر است.

 

استفاده از آلفا هیدروکسی اسید را مد نظر قرار دهید

آلفا هیدروکسی اسید (AHA) حاوی اسید گلیکولیک بوده و می تواند در لایه برداری پوست بسیار موثر باشد. اسید گلیکولیک ماده موجود در لایه بردارهای معمولی و همچنین ماسک های لایه بردار پیل آف می باشد. این ماده سلول های مرده را حل کرده و جدا می کند، که خود یک روش بسیار عالی برای مقابله با جوش سر سیاه است.

  • از این ماده هم درست مثل بنزوئیل پراکساید و اسید سالیسیلیک استفاده کنید و همیشه دستورالعمل استفاده از آن را بخوانید.
  • آلفا هیدروکسی اسید باعث افزایش حساسیت به نور آفتاب می شود، بنابراین اگر بعد از مصرف این محصول قصد قرار گرفتن در معرض آفتاب را دارید، کمی بیشتر مراقب باشد.

 


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کرم های لایه بردار و مزایا و معایب آن


تصمیم بگیرید که می خواهید از کرم موضعی استفاده کنید یا شوینده صورت

محصولات پوست معمولا یا به صورت شوینده صورت هستند یا کرم های موضعی. کرم موضعی معمولا مدت زمان بیشتری روی پوست می ماند و این بدان معناست که زمان بیشتری برای عمل کردن دارد، اما احتمال تحریک پوست هم بیشتر است. دستورالعمل های محصول مربوطه را رعایت کنید و مخصوصا اگر پوست حساسی دارید بیشتر مراقب باشید.

 

استفاده از درمان خانگی با مواد طبیعی

محدودیت ها و خطرات درمان های خانگی را بدانید

به طور کلی شواهد علمی اندکی برای تایید اکثر درمان های خانگی پوست وجود دارد، و حتی برای برخی از این درمان ها شواهدی در دست نیست. شواهد در دست نیز اغلب غیر علمی و یا بر مبنای تجارب شخصی می باشند. ممکن است این درمان ها اثربخش یا غیر اثر بخش باشند، و البته احتمال آسیب رسیدن به پوست تان نیز وجود دارد. پیش از استفاده از هر درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

  • اگر پوست تان حساس است دقت زیادی به خرج دهید و از انواع ساده تر این درمان ها استفاده کنید.
  • اگر هر یک از این درمان ها باعث تحریک پوست تان شد استفاده از آن را متوقف کنید.

 

ماسک سفیده تخم مرغ را امتحان کنید

اعتقاد بر این است که پروتئین های موجود در تخم مرغ، باکتری های مولد آکنه را از بین می برند. برای درست کردن این ماسک صورت، زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید و بعد از خشک کردن صورت خود سفیده را به صورت تان بزنید. می توانید برای این کار از یک دستمال استفاده کنید. اگر از انگشتان تان استفاده می کنید سعی کنید اول آن ها را تمیز و خشک کنید. وقتی لایه اول سفیده خشک شد، یک لایه دیگر بزنید. این کار را ۳ تا ۵ مرتبه تکرار کنید و هر بار اجازه دهید لایه قبلی خشک شود. سپس ماسک را شسته و صورت تان را خشک کنید.

  • می توانید بین هر لایه یک دستمال کاغذی قرار دهید. قبل از شستن صورت در پایان کار هر لایه را بکنید.
  • سفیده تخم مرغ خام می تواند حاوی باکتری سالمونلا باشد. هیچگاه سفیده تخم مرغ خام را نخورید.

 


بیشتر بخوانید: انواع ماسک صورت با سفیده تخم مرغ


از عسل گرم استفاده کنید

ماسک عسل حاوی خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری است و می تواند به درمان زخم ها و عفونت های پوستی کمک کند. اما هیچ شواهدی مبنی بر تاثیر آن روی جوش سر سیاه و یا آکنه وجود ندارد. اما ممکن است چسبندگی عسل باعث شود تا به جوش های سر سیاه چسبیده و آن ها را پاک کند.

  • کمی عسل را در ماهیتابه گرم کرده و یا یک شیشه عسل را در آب گرم قرار دهید. وقتی عسل به اندازه ای گرم شد که دست ها را نسوزاند، آن را روی جوش سر سیاه خود بزنید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه باقی بماند تا خشک شود.
  • صورت تان را با یک حوله مرطوب پاک کنید.
  • می توانید این درمان را یک شب کامل روی صورت بگذارید؛ اما مطمئن شوید عسل خشک شده باشد، چون در غیر این صورت ممکن است صبح که بیدار می شوید صورت تان به رویه بالش چسبیده باشد!

 

استفاده از درمان های خانگی با ترکیبات مصنوعی

پیش از شروع کار با پزشک مشورت کنید

درست مثل درمان های خانگی با مواد طبیعی، در این مورد هم شواهد علمی بسیار اندکی برای تائید اثربخشی و حتی بی خطر بودن درمان های خانگی جوش سر سیاه وجود دارد. باید پیش از شروع درمان خانگی با یک پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید، در غیر این صورت ممکن است در پایان آسیب جدی به پوست تان وارد کنید و کار به مشکلات وخیم تری نسبت به چند جوش سر سیاه منتهی شود.

 

محلول اسید بوریک درست کنید

یک درمان پیشنهادی برای از بین بردن جوش سر سیاه استفاده از محلول بسیار رقیق شده اسید بوریک و آب است. بوریک، اسید بسیار ملایمی است که می توانید آن را از داروخانه تهیه کنید. یک فنجان و نیم آب را با نصف قاشق غذاخوری پودر اسید بوریک مخلوط کنید. یک پارچه را داخل محلول کرده و آن را به پوست تان بزنید. اجازه دهید محلول پانزده تا بیست دقیقه روی پوست تان بماند تا اثر کند.

  • هیچ مطالعه ای مبنی بر اثربخشی اسید بوریک در از بین بردن جوش سر سیاه وجود ندارد. شواهدی وجود دارد که حاکی از خواص ضدباکتریایی و ضد ویروسی این ماده می باشد اما هنوز تاثیر آن در درمان جوش سر سیاه ثابت نشده است.
  • هر چند محلول های رقیق شده برای سایش پوست و درمان بیماری های باکتریایی واژن بی خطر هستند، اما چنانچه اسید بوریک به درستی رقیق نشود می تواند باعث تحریک جدی چشم و پوست گردد.
  • به علاوه، گزارشی از سوی بیماران وجود دارد که پس از استفاده از پماد حاوی اسید بوریک با افزایش ناگهانی جوش و آکنه روی پوست خود مواجه شده اند.
  • دقت کنید اسید بوریک یک حشره کش است و استشمام و بلع آن برای نوزادان می تواند سبب مسمومیت گردد.

 


بیشتر بخوانید: ماسک خانگی برای برطرف کردن جوشهای سرسیاه


از ید ونمک اپسوم استفاده کنید

این روش، چربی و سلول های مرده را از منافذ پوست بیرون می کشد. نمک اپسوم می توند مانند یک لایه بردار خوب عمل کند. یک قاشق چایخوری از آن را با چهار قطره ید در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. این دو را خوب با هم مخلوط کنید تا حل شوند و دمای آب پایین بیاید. وقتی دمای آب متعادل شد محلول را با پنبه به صورت خود بزنید و بگذارید تا خشک شود. سپس صورت تان را شسته و خشک کنید.

  • باز هم تکرار می کنیم که شواهدی مبنی بر اینکه این روش جوش سر سیاه را از بین ببرد در دست نیست. اگر ید به مدت زیاد روی صورت بماند یا از آن زیاد استفاده شود، می تواند باعث واکنش شدید پوست یا پرکاری تیروئید شود.

 

بخور دادن و روش های دیگر

با بخور دادن منافذ بسته پوست را باز کنید

پیش از اینکه به فشار دادن جوش ها یا بیرون کشیدن آن ها فکر کنید، باید منافذ پوست را کاملا شل کنید. جوش های سر سیاه واقعا سفت اند و به آسانی بیرون نمی آیند؛ اما با شل کردن منافذ می توانید در این کار موفق شوید. یک روش عالی برای این کار نگه داشتن صورت بالای یک ظرف آب در حال جوش در فاصله نیم متری و به مدت ده تا پانزده دقیقه است. نزدیک تر کردن صورت می تواند باعث ایجاد سوختگی شود.

  • یک حوله روی سرتان بیندازید تا بخار خارج نشود.
  • کم کم احساس می کنید بخار منافذ پوست تان را شل می کند.
  • می توانید یک لیف را در آب داغ بخیسانید و آن را روی صورت تان بگذارید.

 


بیشتر بخوانید: چند ماسک معجزه آسا برای آبرسانی پوست صورت


از قلاب جوش سر سیاه استفاده کنید

این ابزار توسط پزشکان پوست و متخصصان زیبایی برای تخلیه جوش های سر سیاه مورد استفاده قرار می گیرد، اما شما هم می توانید یکی از آن ها را در خانه داشته باشید. استفاده از این قلاب ها بسیار آسان است و همچنین در مقایسه با خارج کردن جوش ها با دست، آسیب کمتری به پوست می رساند.

  • بعد از پاک سازی پوست، حلقه قلاب را روی جوش قرار داده و کمی فشار دهید، بعد قلاب را به سمت پایین هول دهید. جوش سر سیاه از منفذ بیرون می آید.
  • فشار زیادی وارد نکنید. اگر جوش با این روش بیرون نیامد، روی آن کرم موضعی بزنید. فشار دادن بیش از حد می تواند به پوست تان آسیب بزند.
  • بعد از استفاده از قلاب و اتمام کارتان، پوست و قلاب را تمیز کنید تا از پخش شدن باکتری ها و احتمالا بسته شدن منافذ دیگر جلوگیری کنید.

 

از چسب پاک کننده جوش سر سیاه استفاده کنید

می توانید از نوار چسب های مخصوص پاک کردن جوش های سر سیاه برای بیرون کشیدن جوش های خود استفاده کنید. این روش پوست تان را کمتر تحریک می کند. با اینکه این روش یک راه حل موقتی است، اما دقیقا چیزی است که در مواقع اورژانسی به آن نیاز دارید. استفاده از این چسب ها را با یک روش لایه برداری و پاک سازی خوب ترکیب کنید.

  • برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، خوب است چند شب به صورت پشت سر هم از یک کرم درمانی استفاده کنید تا منافذ پوست خود را شل کرده و بعد از چسب پاک کننده استفاده کنید.

 


بیشتر بخوانید: نقد و بررسی چسب بینی پیودرم برای از بین بردن جوشهای سرسیاه


از فشار دادن جوش ها خودداری کنید

هرگز جوش های سر سیاه را فشار ندهید، نکنید و یا نترکانید. فشار دادن این جوش ها ممکن است باعث التهاب و عفونت شود. همچنین انجام این کارها از بازگشت جوش ها جلوگیری نمی کند!

 

استفاده از درمان های پزشکی

به پزشک مراجعه کنید

اگر واقعا با پوست بد و جوش های سر سیاه خود به مشکل بر خورده اید، به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. او می تواند پوست تان را از نزدیک معاینه کرده و بهترین درمان را برای شما ارائه کند، خواه درمان داروخانه ای و شیمیایی باشد یا حتی درمان های طبیعی.

 

از فرمولاسیون های تجویزی پزشک استفاده کنید

اگر جوش صورت تان با داروهای بدون نسخه داروخانه ای بهبود پیدا نکرد، می توانید به پزشک مراجعه کرده و از داروی تجویزی استفاده کنید. البته این داروها برای افرادی که گهگاه یک یا دو جوش سر سیاه روی بینی می زنند، مناسب نیستند.

  • پزشک تان ممکن است برای درمان جوش های شما بنزوئیل پراکساید تجویز کند. این ماده منافذ پوست را باز می کند، ضد التهاب است، و همچنین باکتری هایی که در ایجاد جوش نقش دارند را کاهش می دهد.

 


بیشتر بخوانید: 6 درمان خانگی برای جوانسازی پوست


برای آنتی بیوتیک خوراکی و پماد موضعی آماده باشید

چنانچه در کنار جوش سر سیاه خود، آکنه های التهابی هم داشته باشید، ممکن است متخصص پوست برای شما یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی هم در کنار درمان موضعی تجویز کند. این اتفاق تنها در موارد حاد روی می دهد.

 

خلاصه

اگر می خواهید از درمان خانگی و طبیعی برای از بین بردن جوش سر سیاه خود استفاده کنید، یک لایه نازک سفیده تخم مرغ به پوست تان بزنید. وقتی لایه اول خشک شد لایه دوم را بزنید. این کار را ۳ تا ۵ بار تکرار کنید. همیشه اجازه دهید لایه قبلی خشک شود و بعد صورت تان را شسته و خشک کنید. همچنین می توانید عسل گرم به پوست تان بزنید. خاصیت چسبندگی عسل باعث می شود تا به جوش های سر سیاه چسبیده و آن ها را پاک کند. اجازه دهید عسل ۱۰ دقیقه بماند تا خشک شود و سپس صورت تان را با یک حوله مرطوب پاک کنید.

 

نکاتی در مورد جوش سر سیاه

  • هر بار تنها از یک روش استفاده کرده و با پوست تان با ملایمت رفتار کنید. مالیدن بیش از اندازه پوست، استفاده از درمان های شیمیایی قوی، و شستن بیش از حد صورت می تواند جوش سر سیاه را بدتر کند. ملایم تر باشید!
  • همیشه از مرطوب کننده های بدون چربی استفاده کنید، چون قصد ندارید منافذ پوست تان را بیشتر مسدود کنید!
  • موهای خود را تمیز نگه دارید. اگر صورت تان تمیز است اگر موهای چربی دارید، چربی موها می تواند به تدریج به صورت سرازیر شده و منافذ را ببندد.
  • حداقل روزی یک مرتبه صورت تان را بشویید. در صورت امکان می توانید صورت تان را دو مرتبه در روز (صبح و شب) بشویید.
  • برای شستن روزانه صورت تان، از صابون ها یا شوینده های ملایم استفاده کنید.
  • تعویض مرتب رویه بالش از بروز جوش ها در آینده پیشگیری می کند.
  • هنگام خارج کردن جوش سر سیاه آن را زیاد فشار ندهید. با ملایمت این کار را انجام دهید و مطمئن شوید دست هایتان تمیز هستند.
  • بیش از حد به صورت خود دست نزنید تا از انتقال چربی دستان تان به صورت جلوگیری کنید.
  • ناخن هایتان را تمیز نگه دارید. این کار از انتقال چرک و باکتری از دست ها به صورت، مخصوصا در زمان فشردن جوش های معمولی و سرسیاه، جلوگیری می کند.
  • از یک اسکراب لایه بردار خوب استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید از لایه بردار استفاده نکنید یا ترجیحا حداقل یک یا دو بار در هفته از یک لایه بردار ملایم استفاده کنید. لایه برداری بیش از حد پوست، چربی صورت را که به طور طبیعی پوست را مرطوب کرده و آن را از جوش های سر سیاه و قرمز محافظت می کند را از بین می برد.

 

هشدارهایی در مورد جوش سر سیاه

  • درمان های قوی و خشن، به جای بهتر کردن جوش های سر سیاه آن ها را بدتر می کنند. در آخر هم به جای جوش سر سیاهی که هیچ کس جر خودتان نمی توانست آن را ببیند، یک جوش قرمز و متورم روی پوست تان ظاهر می شود!
  • اگر در نتیجه استفاده از هر محصولی دچار تحریک پوست شدید با پزشک خود مشورت کرده و استفاده از محصول را فورا متوقف کنید.
  • هنگام استفاده از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید، نکات هشداردهنده آن محصول را بخوانید.
  • از مصرف هر محصولی در داخل یا اطراف چشم ها خودداری کنید، اما در صورت بروز این اتفاق چشم هایتان را فورا بشویید.

منبع: rimoj.com

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version