سفید شدن موها در خانم ها و آقایان معمولا با افزایش سن اتفاق می افتد. سفید شدن مو در اصل به دلیل کم شدن ملانین رخ می‌دهد. ملانین رنگدانه‌ای است که باعث به وجود آمدن رنگ طبیعی موی شما می‌شود. تولید ملانین با افزایش سن کاهش می‌یابد و بدن در نهایت تولید ملانین را به طور کامل متوقف می‌کند.

در بعضی افراد در سنین پایین حتی قبل از آغاز جوانی ممکن است تارهای موی سفید روی سرشان دیده شود که به دلیل وراثت و عوامل ژنتیکی، تغذیه، کمبود ویتامین، استرس و حتی وجود خال روی سر این اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود سن آنها بسیار بیشتر از مقداری که هست به نظر برسد. 

کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B، آهن، مس و ید می‌تواند در سفید شدن زودرس موها مؤثر باشد. در ادامه راهکارهایی برایتان آورده ایم که با انجام آنها می توانید تا حدود زیادی از سفید شدن موهایتان جلوگیری کنید یا به کمک برخی از این روش ها می توانید موهایتان سفیدتان را مشکی کنید.

جلوگیری از سفید شدن موها با مصرف قرص امگا ۳

استفاده از مکمل‌های غذایی مولتی ویتامین که در داروخانه‌ها وجود دارد و دارای «امگا ۳» هستند، می‌تواند برای مبارزه با سفیدی مو تا حدی تأثیرگذار باشد. امگا ۳ از خشکی و بی‌حالی موها جلوگیری می‌کند و با خاصیت رطوبت دهی که دارد، خارش کف سر و شوره را کاهش می‌دهد. این مکمل‌ها دارای عنصر مس هستند و این عنصر شروع از روند سفید شدن مو به دلیل تحریک و افزایش تولید ملانین (رنگ‌دانه مو) جلوگیری می‌کند

مکمل زینک برای جلوگیری از سفید شدن موها

«زینک» یا همان فلز روی هم یکی دیگر از ماده‌های بسیار مؤثر برای حفظ رنگ‌دانه‌های طبیعی مو است. خوراکی‌ها و غذاهایی مثل پنیر، صدف و میگو غنی از زینک هستند. 

 

 استفاده از محصولات غنی از بیوتین و ویتامین ب

بیوتین عنصری طبیعی است که رنگ موی سیاه را حفظ می‌کند. بنابراین، در سن جوانی مواد غذایی غنی از بیوتین (مانند جو و بادام) را برای از بین بردن موهای سفید بیشتر مصرف کنید. استفاده از محصولات آرایشی موی غنی از بیوتین هم روش فوق‌العاده‌ای برای بازگرداندن رنگ سیاه طبیعی مو است.

بدن انسان ویتامین B۱۲ تولید نمی‌کند و از این رو، ما نیازمند دریافت آن از رژیم غذایی خود هستیم. از منابع خوب ویتامین B۱۲ می‌توان به جگر، ماهی خال مخالی، ماهی ساردین، گوشت قرمز، ماهی سالمون، سویای غنی شده، لبنیات کم چرب، پنیر و تخم مرغ اشاره کرد.

همچنین اگر می خواهید میزان کافی ویتامین ب دریافت کنید باید موز، سبزیجات تیره سبز برگ، گل کلم، گوجه فرنگی، ماست، جگر، مخمر و غلات صبحانه مصرف کنید. 

 

استفاده از حنا برای جلوگیری از سفید شدن موها

حنا یک رنگ موی طبیعی است و به عنوان گیاه شفادهنده مو شناخته می شود.. برای جلوگیری از سفید شدن زودرس موهای خود حداقل یک بار در هفته از حنا استفاده کنید. حنا نه تنها از موهای شما در مقابل سفید شدن محافظت می‌کند، همچنین موهای سفید موجود را از بین می‌برد. البته اگر می خواهید موهایتان رنگ قرمز نگیرد از ترکیب زیر استفاده کنید.

مقداری برگ حنا را لِه کنید تا به صورت یک خمیر در آید (می توانید از پودر حنا هم استفاده کنید) سه قاشق چای‌خوری پودر انگورفرنگی هندی، یک قاشق چای‌خوری پودر قهوه و کمی ماست ساده به آن اضافه کنید. مواد را یک‌دست روی موهایتان پخش کنید. آن را بشویید و به صورت معمول موهایتان را شامپو بزنید. هر دو تا چهار هفته یک بار این کار را تکرار کنید. 

 


بیشتر بخوانید: ماسک حنا برای درمان همه مشکلات موهایتان


 

روغن آملا یا انگور فرنگی برای بازگرداندن موهای مشکی

انگور فرنگی هندی یا  یا آملهAmla، از مفیدترین ترکیبات غذایی طبیعی است که می توان از آن استفاده کرد. شما می توانید پودر خشک این میوه را با کمی عسل مخلوط کرده و روزی ۲ مرتبه از آن استفاده کنید. همچنین می توانید از آبنبات های شیرین شده آن مصرف کنید. همچنین می توانید روغن خالص آملا را از عطاری تهیه کنید و هر بار قبل از حمام به موهایتان بزنید و بعد از چند ساعت بشویید. 

درمان سفید شدن موها با روغن نارگیل

روغن نارگیل یک درمان خانگی برای سفید شدن زودهنگام موهاست. روغن نارگیل با برگ های کاری، درمانی عالی برای حفظ موهای سالم است. به دلیل وجود برگ کاری موهای شما رنگ مشکی طبیعی خواهد گرفت.

همچنین می توانید سه قاشق چای‌خوری آبلیمو را با مقدار کافی روغن نارگیل (با توجه به بلندی موهایتان) مخلوط کنید و روی پوست سرتان ماساژ دهید. کل موها را به روغن نارگیل و آبلیمو آغشته کنید و  بگذارید حداقل یک ساعت بماند و بعد با شامپو بشویید. این کار را هر هفته تکرار کنید. 

به اندازه یک استکان از روغن نارگیل را درون ظرفی بریزید و آن را به شیوه غیرمستقیم روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. وقتی روغن به جوش آمد آن را از روی حرارت بردارید و برگ‌های خشک شده گیاه حنا را داخل آن بیندازید. بعد از مدتی رنگ روغن به قهوه‌ای متمایل می‌شود. اجازه دهید به طور کامل سرد شود. سپس با کمک یک قاشق چای خوری چند قطره از آن را روی موهای‌تان بریزید و با انگشتان دست به آرامی موها را ماساژ دهید.  این روغن را هفته‌ای ۲ بار روی موهای‌تان ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه روی موهای‌تان بماند.  

 

هلیله سیاه برای از بین بردن موهای سفید

مصرف برنج سبوس‌دار و هلیله سیاه در وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی و جایگزینی آن به جای برنج معمولی در کنار مصرف گیاهانی مانند پیاز و سیر و شاهی تاثیر زیادی در برطرف شدن سفیدی موها و سیاه‌شدن آنها دارد. تنها باید کمی صبر داشته باشید تا ببینید این خوراکی‌ها چطور جوان‌تان می‌کند.

توصیه شده برای سیاه شدن موهای سفید یک یا دو سال هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب به اندازه یک تا دو عدد هلیله سیاه مصرف شود.  

آب پیاز

آب پیاز را روش بسیار خوبی برای درمان نازک شدن و سفید شدن زودرس موها می‌دانند. آب پیاز را بر روی پوست سرتان ماساژ دهید و بگذارید سی دقیقه تا یک ساعت بماند. 

 

تخم شنبلیله

یک شب پودر تخم شنبلیله را در آب بخیسانید. آب آن را از صافی رد کنید و به موهایتان بزنید. نوشیدن آب آن در روز بعد و با معده خالی نیز توصیه می شود. این کار را چهار تا شش ماه انجام دهید تا نتیجه ی آن را مشاهده کنید.

 


بیشتر بخوانید: درمان معجزه آسای ریزش مو و افزایش رشد مو با تخم شنبلیله


عصاره بابونه

اگر میخواهید خیلی سریع با سفیدی موهایتان خداحافظی کنید توصیه می کنیم از عصاره بابونه استفاده کنید. برای تهیه عصاره بابونه می‌توانید ۳ قاشق از برگ‌های خشک شده بابونه را با ۳ لیوان آب مخلوط کنید و  آن را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا نصف آب آن باقی بماند. 

این جوشانده را صاف کنید و تمام برگ‌های خشک را با کمک صافی جدا کنید و اجازه دهید این عصاره سرد شود. سپس از این عصاره برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده کنید. هر روز بعد از شامپو کردن موها با شامپوی گیاهی  از این عصاره برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده کنید و اجازه دهید روی موهای‌تان خشک شود. 

درمان سفیدی موها با مریم گلی

برگ های مریم گلی نه تنها باعث جلوگیری از سفید شدن مو می شود، بلکه رنگ طبیعی موها را هم برمی گردانند.

برگ های مریم گلی را در مقداری آب بجوشانید و اجازه دهید خنک شود. مایع حاصل شده را به تمام پوست سر خود بمالید و اجازه دهید چند ساعت روی سر بماند. سپس سرتان را بشویید

 

چای سیاه

یکی از شیوه‌های طبیعی برای از بین بردن سفیدی موها ماساژ موها با لوسیون چای سیاه است. برای تهیه این لوسیون کافی است یک قاشق غذاخوری چای سیاه را با یک قاشق غذاخوری گیاه مریم‌گلی خشک شده با ۲ لیوان آب روی حرارت بگذارید تا آرام آرام بجوشد و یک لیوان از این جوشانده باقی بماند. سپس این جوشانده را از روی حرارت بردارید و آن را صاف کنید. اجازه دهید لوسیون به خوبی سرد شود. این لوسیون را هر هفته تهیه کنید و از آن برای ماساژ موهای‌تان استفاده کنید. 

 

برگرفته از: bartarinha.ir , dijakala.com , ahetor.com

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version