از حشره های خون خوار می توان شپش را نام برد.این حشره كوچك و بدون بال است كه فرد در هر سن و جنسي و با هر سطح اجتماعي و اقتصادي ممکن است به آن مبتلا شود و حتی در دوران قبل از تاریخ نیز افراد به شپش مبتلا می شده اند!
از شپش‌ها به عنوان یک معضل بزرگ برای بشر از گذشته‌های دور یاد می شود. شپش‌ها به خصوص شپش‌های سر در موهای افراد و نزدیك به جمجمه زندگی می‌كنند. منطقه تی که شامل گردن تا قسمت بالای سر و شقیقه‌ها می باشد بهترین محل‌ها برای زندگی شپش‌ها است. شپش‌ها تنها از خون انسان تغذیه می کنند. شپش بالغ برای تخم ریزی و تکثیر باید روزی دو بار از خون انسان تغذیه کند.
راههای پیشگیری و مبارزه با شپش
1. هر فردی با رعایت بهداشت می تواند شخصا از درگیری با شپش پیشگیری کند.

2. باید به طور مرتب و منظم استحمام کرد، و در روز به دفعات زیاد موهای سر را شانه کرد.

3. اگر آلودگی شدید باشد بهتر است لباس و ملحفه در آب جوش به مدت 30 دقیقه جوشانده شود و از اطو و خشک کن برای خشک کردن لباس ها استفاده شود.

4. از لوازم شخصی و لباس های افراد آلوده به هیچ عنوان نباید استفاده کرد.

5. پس از هر تعطیلات باید دانش آموزان پس از بازگشت به محیط آموزشی معاینه شوند .

6. دانش آمـوزان در زنگ‌هـای ورزش باید لباس های خود را بـه صورت جداگانه و در کیف‌های دستی جداگانه نگهداری کنند.

7. معاینه كليه افراد خانواده در صورتی که يكي از اعضاي آن‌ها مبتلا شده باشد

8. لباس‌ها باید مرتبا تعویض و با آب داغ شسته شود و پس از شستشو اطو كردن لباس ها توصیه می شود.
9.  شستشوی منظم وسایل و پودرپاشی مانند پودرکوپکس طبق دستورالعمل شرکت سازنده برای وسایل خواب و باقی وسایلی که قابل شستشو نیستند.

درمان شپش سر

استفاده کردن از شامپوي پرمترين

روش استفاده از شامپوی پرمترین:
ابتـدا باید موهـا را بـا آب مـرطوب نمـود، سپس موها را با شامپـوی پرمترین کاملا آغشته کرد تا شامپو، به سر و سـاقه مـوها بـرسد ،پس از 10 دقیـقه باید سر را با آب فــراوان شست تا شامپو کاملا از بین برود. بهتر است بعد از یک هفته دوباره تکرار گردد تا نتیجه بهنری دریافت شود.
درصورت در دسترس نبودن شامپوی پرمترین از لوسيون گامابنزين استفاده شود.

روش استفاده از پرمترین و لوسیون گامابنزن :
مرطوب کردن بدن با آب، سپس آغشته نمودن شامپو یا لوسیون مذکور به بدن و شستشو با آب فراوان پس از 10 دقیقه جهت نتیجه‌گیری بهتر، یک هفته بعد تکرار گردد.

از بین بردن شپش ها با سرکه سیب

مدارک معتبری موجود است که نشان می دهند سرکه سیب می تواند باعث شل شدن چسبندگی تخم ها به محل شان شوند. سرکه سیب همچنین مزایای زیاد دیگری برای مو و پوست سر دارد. روغن درخت چای می تواند به کشتن شپش هایی که هنوز در موهای شما هستند کمک کند. برای استفاده ازین روش بایستی:
۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط کرده، چند قطره از روغن درخت چای را به آن اضافه کنید آن را در یک افشانه ریخته و به خوبی تکان دهید. محلول را به موها اسپری کرده تا زمانی که موها مرطوب شوند سپس موها و پوست سر را با آن ماساژ دهید. یک ساعت صبر کرده و سپس موهای خود را با شامپوی درخت چای شسته و با یک شانه ظریف شانه کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از هر بار استفاده از محلول آن را به خوبی تکان دهید.

درمان شپش سر با روغن سیاهدانه و نعنا

یک مطالعه منتشر شده در مجله BioMed central Dermatology نشان داد که ترکیب روغن سیاه دانه و نعناع هنگامی که سه مرتبه در هفته مصرف شد ۹۷ درصد شپش ها را کشته و از محصولاتی که بر پایه پیرترنیز بودند موثرتر عمل کردند. همچنین مشخص شده است که روغن نارگیل در درمان شپش سر موثر می باشد. برای استفاده از این روش بایستی:
۱۵ قطره از روغن سیاه دانه را با ۵ قطره از روغن نعناع با ۶۰ میلی لیتر از یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا جوجوبا ترکیب کرده و این محلول را بر روی مو یا پوست سر مالیده و از تماس آن با صورت یا چشم ها اجتناب کنید. موهایتان را در یک کلاه پلاستیکی قرار داده و آن را با حوله پوشانده و به مدت یک ساعت صبر نموده و سپس تمامی موها را با یک شانه ظریف شانه کنید. سپس موها را بشویید تا تمامی روغن ها پاک شوند. این کار را سه بار در هفته مطابق با آنچه در بالا گفته شد تکرار کنید.
*** بسیاری از افراد با پوشش کل سر با ژل مو یا سس مایونز به مقدار زیاد هم توانستند شپش ها را از بین ببرند. به این صورت که کل سر را به مقدار زیاد با ژل مو یا سس مایونز بپوشانید سپس سر را با کلاه رنگ کاور کنید و شب تا صبح این مواد روی سر بماند. سپس بشویید.

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

9 دیدگاه

  1. سلام
    من تازه متوجه شدم موهام شپش دارن
    موهامو با نمک و شامپو شستم نرفت
    کل موهامو وازلین زدم ۸ساعت موند شستم نرفت
    اتو مو کشیدم نرفت
    الانم شامپوی پرمترین یک درصد استفاده کردم نرفته
    چیکار کنم؟

  2. سلام.من چندماه پیش ازیکی گرفته بودم منتقل شده بود ب دختر 3ساله ام خودم هنوز متوجه نبودم ک منم شپش دارم اول موی دخترمو که کلیشپش داشت قشنگ باجارو برقی کشیدم هرچی شپش داشت و جارو برقی کشید بعد همه رشکهارو بادستم کشیدم انداختم الان تو موهاش نیس فقط موی خودم هست دارم درمان میکنم هرراهی رفتم بی نتیجه بود باید رشکهارو یکی بکشه وگرنه بی فایدست

    • سلام حتما از لوسیون دای لیس استفاده کن رشکارو هم ازبین میبره

  3. فرزانه on

    به شما پیشنهاد میکنم از لوسیون الیمکس استفاده کنید هم تخم و از بین میبره و هم شپش و

  4. ماهور on

    من امروز متوجه شدم تو کوهای پسرم و من شپش زده با وجود اسنکه ادم چسوتسی هستم و شدید ب بهداشت اهمیت میدم. دکتر علتش رو حیون خونگیمون حدس زد. شامپو مخصوص استفاده کردیم اما رشکا هنوز هستن خیلی خیلی نگرانم تز بین نرن.شامپو پرمین واقعا موثره. کسی میدونه بعد چ مدت کامل ازبین میرن

  5. محدثه on

    موهای منم شپش داره موهای بلندمو کوتاه کردم شامپو زدم موهامو دکلره کردم بعدم رنگ کردم اون لعنتیاروکشتم
    سرمم دیگه نمیخاره ولی رشکاچسبیده ب سرم البته دکلره رنگ کردم تخماش پوچ شدن ولی جدا نمیشه چیکارکنم؟؟

    • سلام این شامپو ها هیچکدوم رشک ازبین نمیبره من از لوسیون دای لیس ۴ درصد استفادع کرده حتی رشکارو هم از بین برد از داروخانه بخر

Leave A Reply

Exit mobile version