چه بخواهیم و چه نخواهیم پوستمان رفته رفته با افزایش سن چروک می شود. از آنجاییکه پوست دور چشم نازک است، بیشتر مستعد چروک شدن است. بنابراین مراقبت از پوست دور چشم برای به تاخیر انداختن پیدایش چروکها الزامیست. یکی از راههای مراقبت از پوست دور چشم استفاده از کرمهای دور چشم است. اما اینکه در چه سنی از چه محصولی از کرم دور چشم استفاده کنیم نیاز به دانش دارد.
پوست اطرف چشم یکی از حساس ترین قسمت های بدن است و معمولا روی تمام محصولات و کرم های مختلف
نوشته شده که در زیر چشم استفاده نشود.

در داروخانه ها انواع مختلفی از این نوع کرم ها وجود دارد که به راحتی شما را گیج می کنند تا در نهایت نتوانید کرم مناسب را شناسایی کنید اما اگر این نکات را بدانید و روش های تشخیص یک کرم خوب را یاد بگیرید به راحتی می توانید بهترین کرم را انتخاب کنید.

 

هدف خود را از خرید کرم دور چشم مشخص کنید

اول از همه هدف خود را از خرید کرم دور چشم مشخص کنید مثلا کرمی برای درمان چروک‌ها می‌خواهید یا می‌خواهید سیاهی‌های زیر چشم را برطرف کنید یا می‌خواهید پف چشم‌ها را برطرف کنید و. . . کرم‌های مختلفی برای درمان مشکلات متفاوتی طراحی شده‌اند و هرکدام یک مشکل را برطرف می‌کنند.

 

چه موادی باید در کرم شما باشد

وقتی قرار است براي یک کرم هزینه کنید بهتر است از مواد اولیه آن مطلع شوید تا مطمئن شوید کرم را درست می‌خرید ،به همین دلیل حتما به برچسب کرم خریداری شده دقت کنید و آن را بخوانید

ترکیب های کلیدی کرم دورچشم را بشناسید

ترکیب های ضدچروک: رتین آلدیید رتینول ویتامین C آلفا هیدروکسی اسید ماتریکسیل

ترکیب های مرطوب کننده: گلیسیرین هیالورونیک اسید

ترکیب های آنتی اکسیدان: ویتامین?های C و E

  ترکیب های مختلف دیگر

اگر این ترکیب ها بر پایه لیپوزوم داخل کرم باشند اثربخشی آنها افزایش خواهد یافت.

توجه: برای خرید این کرم ها توجه کنید که کرم را متناسب با سن و نوع پوستتان انتخاب کنید . هرگز از کرم هایی که برای سنین بالاتر از شما مشخص شده است ، استفاده نکنید.


بیشتر بخوانید: مناسب ترین سن برای مصرف کرم دور چشم


 

 

تا بیست سالگی پوست دور چشم نیاز به استفاده از محصولات دور چشم ندارد. هر چند که به مراقبت نیاز دارد. استفاده از عینک آفتابی با محافظت کامل از اشعه UV و استفاده از کرم ضدآفتاب در هر سنی لازم است.از بیست سالگی تا سی سالگی آغاز استفاده از کرمهای دور چشم است.

شاید برخی از افراد در سنین بیست سالگی تا سی سالگی فکر کنند که هنوز نیاز به استفاده از کرم دور چشم ندارند چون چروکی را مشاهده نمی کنند. ولی این سن بهترین سن برای پیشگیری از چروکهایی است که در آینده قرار است پدیدار شود. در این سن باید از یک کرم سبک برای دور چشم استفاده شود که رطوبت رسانی قوی داشته باشد. محصول دور چشم مناسب برای سن 20 تا 30 سالگی خوب است حاوی آنتی اکسیدانهایی مانند ویتامین E و ویتامین C باشد. کافئین هم در برطرف کردن تیرگی زیر چشم که گاهی در این سنین مشاهده می شود موثر است.

 

بعد از ۳۰سالگی استفاده از کرم دور چشم الزامی است

همزمان با استفاده از کرم دور چشم، مصرف ویتامین c ، چای سبز و دیگر آنتی اکسیدان ها را فراموش نکنید.

این کار باعث می شود که اطراف چشم روشن تر شود و تولید کلاژن در پوست تسریع شود. شب‌ها از کرم دور چشم استفاده کنید. البته می‌توانید صبح ها هم دوباره کرم را تجدید کنید برای این منظور می توانید از یک کرم با فرمولاسیون سبک تر استفاده کنید.

 

در سنین بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی

در این سنین سعی کنید از محصولی استفاده کنید که حاوی رتینول باشد، تا خطوط ریز دور چشم، بافت و حتی رنگ پوست را بهبود بخشد.

همچنین باید اسید هیالورونیک هم برای حفظ رطوبت پوست داشته باشد. از کرم‌های حاوی رتینول فقط شب‌ها استفاده کنید، اگر پوستتان خشک است، می توانید روزها از کرم حاوی اسید هیالورونیک برای مرطوب نگه داشتن چشم استفاده کنید.

 

از میانسالی به بعد

در این سنین شما نیاز به محصولی دارید که حاوی فاکتورهای رشد با نام مستعار فاکتورهای رشد اپیدرمال ( egf) باشند. فاکتورهای رشد عبارتند از مگاپپتید که باعث رشد سلول های پوستی شده و بیشتر اساس گیاهی دارند. ( به عنوان یک مثال سلول های بنیادی سیب ) یا به طور مصنوعی تولید می‌شوند.

برای کمک به تولید دوباره پوست، محصولاتی که حاوی فاکتورهای رشدند، نمای ظاهری خطوط دور چشم و چین و چروک ها را بهبود می بخشند. روزی دوبار از این کرم ها استفاده کنید، اگر دور چشمتان کدر است، محصولی که حاوی کافئین است می تواند موثر باشد.

 


بیشتر بخوانید: مراقبت صحیح از پوست بعد از پنجاه سالگی


سرم ها در مقابل کرم ها

سرم ها چون فرمول ساده تری دارند، برای استفاده روزانه و برای افرادی که پوست چرب دارند، مناسب ترند. سرم‌ها به طور مجزا برای دور چشم استفاده می‌شوند، اما استثناهایی هم وجود دارد. مثلا اگر می‌خواهید از سرم های ضد پیری در شب استفاده کنید، بهتر است یک لایه کرم روی آن قرار گیرد، مخصوصا اگر پوستتان خیلی خشک باشد.

 

چگونه از کرم دور چشم استفاده کنیم؟

استفاده از کرم دور چشم نیز تکنیک‌های خاصی دارد شما باید اول از گوشه داخلی چشم‌هایتان شروع کنید و سپس به سمت بیرون حرکت کنید یا اینکه از گوشه بیرونی چشم‌ها شروع کنید و به سمت داخل بیایید تا به بینی برسید.

اما آیا باید روی پلک‌هایتان نیز کرم بزنید؟نه لازم نیست،البته اگر اصرار دارید ضرری ندارد اما بهتر است فقط شب‌ها بزنید چون وقتی روی پلک‌ها کرم می‌زنید در طول روز کرم با مواد آرایشی مخلوط می‌شود و ممکن است وارد چشم شود و مشکلاتی را به وجود بیاورد. البته بستگی به کرم مصرفی شما هم دارد. بعضی از کرم‌ها را نباید اصلا روی پلک‌ها زد البته روی بعضی از کرم‌ها نوشته شده که روی پلک‌ها نیزمی‌توان استفاده کرد.

نکته: همیشه برای زدن کرم دور چشم از انگشت حلق استفاده کنید. توجه به این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است به دلیل اینکه انگشت حلقه شما نرم‌ترین لمس را دارد و کمترین فشار و آسیب را به ناحیه ظریف زیر چشم وارد می‌‌کند.

کرم های دور چشم باید به صورت روزانه مصرف شود، زیرا استفاده نامنظم از آن تاثیر چندانی نخواهد داشت .

برای پف چشم‌ها چه کنید

پف چشم‌ها می‌تواند به دليل واکنش‌های حساسیتی یا جمع شدن مواد مایع در زیر آن باشد. گاهی هم پف چشم‌ها به دلیل سینوس‌ها یا سندرم‌های پیش از قاعدگی است. قبل از آنکه براي پف‌چشم‌های‌تان از کرمی استفاده کنید باید بدانید مواد مرطوب‌کننده داخل این کرم‌ها می‌تواند باعث پف بیشتر زیر چشم‌ها شود.

 


بیشتر بخوانید: درمان دائم سیاهی دور چشم چیست؟


 

هیچگاه گران بودن کرم نشانه کیفیت بالای آن نیست

پیشنهاد می‌کنیم خیلی به دنبال کرم‌های دور چشم گران‌قیمت نباشید، به همین دليل اول از همه انتخاب‌های‌تان را محدود کنید و بعد بین آنها ارزان‌ترین را بخرید و اگر دیدید بعد از چند هفته فایده چندانی نداشت، یکی دیگر بخرید. با این روش شما پول زیادی را صرف خرید محصول اول نکرده‌اید و می‌توانید به راحتی کرمی دیگر انتخاب كنيد. توجه داشته باشید که هیچ گاه قیمت بالا نشانه کیفیت خوب یک محصول نیست. گاهی مارک‌های تجاری تنها به دليل نامی که دارند از شما پول زیادی می‌گیرند. انجمن متخصصان پوست ایالات‌متحده در گزارشي گفته‌است که حتی محصولات ارزان‌‌قیمت هم می‌توانند کیفیت خوبی داشته باشند.
اگر فردی، دچار چروک دور چشم شد، آیا استفاده از کرم دور چشم می تواند باعث بهبود و برطرف شدن چروک ها شود یا باید به فکر روش دیگری بود ؟

برای اصلاح نسبی چروک ها و تیرگی زیر چشم می توان از نوعی لیزر استفاده کرد.

توکسین بوتولینیوم A نیز می تواند تا حدی چروک های قسمت خارجی پلک را برطرف کند. در صورتی که چروک ها بیش از حد و باعث افتادگی پلک شده باشند، با کمک جراحی قابل درمان هستند. کرم های ضدچروک فقط پیشگیری کننده‌اند و خاصیت درمانی ندارند.

 


بیشتر بخوانید: درمان افتادگی پلک بدون جراحی (پلاسماتراپی)


 کرم‌های بوتاکس فایده‌ای ندارند

کرم‌های شبه بوتاکس از حدود 2 تا 3 سال پیش وارد بازار شده‌اند و سازندگان آن ادعا دارند که به جای تزریق بوتاکس به خصوص در دور چشم از این کرم‌ها استفاده کنید. استدلال آنها این است که این کرم‌ها در عضله نفوذ و آن را فلج می‌کند اما باید بگویم که تمام مستندات علمی این کرم‌ها را رد می‌کنند و هیچ مدرکی مبنی براینکه بتوان کرم موثری از بوتاکس داشت، وجود ندارد و اصلا نمی‌توان چنین کرمی ساخت اما چون به مدت خیلی کمی در زمان مصرف عضله را منقبض و بی‌حس می‌کند فرد گمان می‌برد که تاثیر دارد و کمی چروک‌هایش کم شده در صورتی که بعد از 2 ساعت همه چیز مثل اول مي‌شود و چروک‌ها برمی‌گردند.  کرم‌های شبه بوتاکس به هیچ وجه علمی نیستند و صرفا تبلیغاتی‌اند.

 


بیشتر بخوانید:پیشنهادی ویژه برای بوتاکس طبیعی در خانه!


 

نکات تکمیلی درباره استفاده از کرم دور چشم

به مرور زمان متوجه خواهید شد که برای هر چشم چه مقدار از کرم استفاده کنید. اگر مقداری از کرم بر روی انگشت اضافه ماند می‌توانید از آن برای قسمت‌های خشک صورت و یا روی گردن استفاده کنید.

از مصرف زیاد کرم خودداری کنید زیرا ناحیه‌ی دور چشم تحمل چربی زیاد را ندارد و مقدار زیاد کرم، باعث پف بیشتر چشم‌ها در روز بعد می‌شود.

از کرم در کنار خط زخم استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث آسیب رساندن به چشم شود.

پوست را نکشید و کرم را به‌صورت دایره‌ای نمالید، کشیدن یا مالیدن مکرر کرم باعث شل شدن پوست می‌شود.

گردآوری: مجله شبره

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version