این روزها طرفداران قهوه؛ این نوشیدنی سحرآمیز و خوش طعم، زیاد شده و بیشتر افراد بنا بر بودجه خود به دنبال تهیه یک دستگاه اسپرسوساز هستند. در واقع قهوه اسپرسو که با دستگاه اسپرسو ساز تهیه می شود روشی برای تهیه قهوه است. در این روش با عبور آب نزدیک به نقطه جوش با فشار حداقل ۹ بار از میان دانه‌های آسیاب شده قهوه، یک شات یا فنجان اسپرسو تهیه می‌شود.

نتیجه این فرآیند، یک قهوه نسبتا غلیظ دارای بافت، کف و درصد کافئین بالا است که پایه تهیه تعدادی از نوشیدنی‌های دیگر از جمله: موکا، ماکیاتو، آمریکانو، لاته و کاپوچینو است. نکته کلیدی این فرآیند فشار است، که در دستگاه های ارزان قیمت و روگازی یافت نمی شود.

 

یک دستگاه اسپرسوساز خوب چه خصوصیتی باید داشته باشد؟

امروزه تنوع بالایی برای دستگاه های اسپرسوساز برقی و گازی در بازار موجود است که شما باید با توجه به نیاز و بودجه تان یکی از بهترین ها را انتخاب کنید.

دستگاه های اسپرسو ساز خانگی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • اسپرسو ساز گازی (موکاپات)
  • اسپرسو ساز برقی

راهنمای خرید اسپرسو ساز رو گازی خوب (موکاپات)

این روزها موکاپات ها هم طرفداران زیادی پیدا کرده اند. موکاپات شامل یک محفظه نگهدارنده آب و سبد قهوه است که قهوه آسیاب شده درون آن ریخته می شود و در انتها ظرف فراورده قرار دارد که قهوه تولید شده در آن ریخته می ­شود. تفاوت موکاپات با اسپرسو ساز برقی در این است که طعم قهوه تولید شده تلخ تر است همچنین غلظت کمتری دارد اما با توجه به اختلاف قیمت زیادی که با اسپرسو ساز برقی دارد بسیاری از افراد تمایل به خرید آن دارند. برای خرید موکاپات خانگی باید نکاتی را مدنظر داشته باشید.

جنس بدنه موکاپات

جنس بدنه موکاپات تاثیر زیادی در طعم نهایی قهوه دارد. موکاپات ها در دو نوع جنس تولید می شوند: آلومینیوم و استیل. مزه قهوه تولید شده در موکاپات استیل به دلیل انتقال سریع گرما تلخ تر می شود و ممکن است قهوه بوی سوختگی بگیرد. بنابر این پیشنهاد ما خرید موکاپات آلومینیومی است.

ظرفیت موکاپات

ظرفیت موکاپات در طعم و عطر قهوه اثرگذار است. موکاپاتی را خرید کنید که به اندازه همان وعده مصرفیتان باشد زیرا در هر بار دم کردن قهوه در موکاپات فیلترهای موکاپات باید کاملا پر شوند.در غیر این صورت قهوه ساخته شده رقیق و بد طعم می­ شود.

راهنمای خرید اسپرسوساز برقی

تهیه یک دستگاه اسپرسوساز خانگی برای افرادی که نوشیدنی قهوه را به صورت روزانه در برنامه غذایی خود دارند ضروری می باشد و مسلم است که قهوه ای که با دستگاه اسپرسو ساز برقی تهیه می شود طعم و غلظت کاملا متفاوتی دارد.

در ادامه نکاتی را که لازم است قبل از خرید اسپرسوسازهای خانگی مد نظر داشته باشید را با هم مرور می کنیم:

 

۱- توان دستگاه و فشار بخار

توان دستگاه اسپرسوساز و فشار بخار آن بسیار برای داشتن یک قهوه اسپرسوس خوش عطر و طعم مهم می باشد. هرچقدر توان فشار بخار در دستگاه اسپرسوساز قوی تر باشد، می توان قهوه بهتری داشت. پس مهمترین جز یک دستگاه اسپرسوساز موتور و توان موتور می باشد و دومین جز مهم یک دستگاه اسپرسوساز پمپ تولید بخار می باشد.

۲-پرتا فیلتر و طراحی فیلتر ها

یک پرتافیلتر خوب می تواند روی کیفیت قهوه شما اثر بگذارد. سبد پرتافیلتر از دو نوع فشرده و غیر فشرده می باشد که مدل خانگی دستگاه های اسپرسوساز از سبدهای فشرده استفاده می کنند که بسیار روی میزان کرم روی قهوه اسپرسو اثر می گذارد. بعضی از برندها با تغییراتی که در طراحی فیلتر انجام داده اند امکان استفاده از پدقهوه و یا کپسول قهوه را در کنار پودر قهوه فراهم آورده اند.

 

۳- جنس بدنه دستگاه

قطعا در هر دستگاهی جنس بدنه بسیار مهم می باشد. عمر دستگاه به کیفیت بدنه و مواد تشکیل‌دهنده آن مربوط است پس قبل از تهیه اسپرسوساز به وزن، ابعاد، جنس بدنه و در مرحله بعد طراحی و زیبایی دستگاه توجه کنید.

 

۴- عملکردهای دیگر دستگاه

قطعا عملکرد بیشتر یک دستگاه رابطه مستقیم با محبوبیت و به صرفه بودن آن دستگاه دارد. بعضی از دستگاه های اسپرسو ساز، علاوه بر تهیه اسپرسو با کیفیت مطلوب و نازل بخار آب، قابلیت تهیه قهوه فرانسه، کاپوچینو، کافه لاته، کف شیر و… را نیز فراهم می سازند.

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version