سانسوریا دارای گونه‌های کوتاه و بلند می‌باشد. این گیاه نسبت به شرایط نامساعد محیطی مقاوم بوده و در نقاط مختلف منزل می‌توان آن را نگهداری کرد. این گیاه همچنین دارای گلی است که به رنگ ترکیبی سبز و سفید در بخش میانی گیاه می‌روید البته گل آن جذابیت خاصی ندارد اما معطر است.
سانسوریا گیاهی است دارای ریزوم از خانواده لاله ، گیاهی برگ زینتی است و تنوع زیادی در اندازه برگ و رنگ برگ در این گیاه وجود دارد. برگ‌ها در سانسوریا ضخیم، مستقیم، سخت و شمشیر مانند می‌باشد. نوع ابلق آن محبوبیت بیشتری دارد.
ساقه در این گیاه وجود ندارد و برگ‌ها مستقیم از سطح خاک خارج می‌شود. ولی دارای ساقه زیرزمینی بنام ریزوم می‌باشد که برگ‌ها مستقیماً از رویی این ساقه‌های زیرزمینی خارجج می‌شود و برای تکثیر از آنها استفاده می‌شود.

آموزش نگهداری و معرفی گل سانسوریا

شرایط نگهداری سانسوریا:
این گیاه را می‌توان در شرایط مختلف نور آب و خاک پرورش داد.
این گیاه نسبت به شرایط نامساعد محیطی مقاوم بوده و در نقاط مختلف منزل می‌توان آن را نگهداری کرد. در مناطقی که دارای سرمای زمستانه نمی‌باشد می‌توان این گیاه را در باغ‌های صخره‌ای کشت نمود.
دما؛ گیاهی است که در هوای گرم و در درجه حرارت ۲۵-۱۸ درجه سانتی‌گراد بهترین رشد را دارد ولی به دمای زیر صفر حساس می‌باشد.
نور؛ این گیاه عموماً در محل‌های روشن رشد خوبی دارد ولی در محل‌های کم نور منازل نیز می‌توان این گیاه را نگهداری کرد.
آبیاری؛ در زمستان هر دو هفته یکبار و در تابستان یک‌بار در هفته کافی می‌باشد.
این گیاه نسبت به بیماری‌های قارچی حساس می‌باشد لذا بهتر است در آبیاری این گیاه دقت کنیم. در فصل زمستان چنانچه این گیاه در جای خنک نگهداری شود از دادن آب زیاد به آن خودداری کنید زیرا آب زیاد سبب پوسیدگی ریشه می‌شود ولی در فصل تابستان به آب بیشتری نیاز دارد.
خاک مناسب سانسوریا مشتمل بر یک قسمت ماسه، یک قسمت پیت ماس و ٢٠٪ ورمی کمپوست عالی هست. زمان تعویض گلدان در بهمن وو اسفندماه قبل از اینکه جوانه‌های جدید رشد خود را شروع کند می‌باشد.

عوارض و درمان :اگر محیط نگهداری سانسویریا ، نورکم وناکافی داشته باشد، برگهای این گیاه نقوش خود را از دست می دهد و رنگپریده می گردند. زخمهای قهوه ای روی برگهای سانسویریا در اثر آبیاری زیادبه وجودمی آیند. باید زهکش گلدان را بازدید کنید و اجازه دهید در فاصلهبین دو آبیاری خاک خشک شود. اگر مشاهده گردید برگهای این گیاه خشک و قهوهای می‌شود، گیاه رابه محل خنکتر ببرید و آن را آبیاری کنید. بعضی حشراتآفت حاشیه برگهای سانسویریا را جویده و آنها را بد شکل می کند. می توانیدبرای مبارزه با این آفات ازسم حشره کش استفاده کنید. برگهای جدید دراثرتغذیه بیش از اندازه ممکن است نرم و آبکی شوند. در پاییز و زمستانتغذیه این گیاه اصلا لازم نیست. زخمهای سفید پنبه ای روی برگها نتیجهفعالیت حشره آفت است. زخمها را با پنبه آغشته به سم خیس کنید. یا هر دوهفته یکبار با یک سم حشره کش نفوذی، سمپاشی انجام دهید. اگر از ماده براقکننده شیمیایی، استفاده نمایید، نقاط قهوه ای رنگ مانند خاک باتلاقیبرگهای زیبابی گیاه شما را از قاعده می پوساند.

نکته ضروری؛ استفاده هر دو ماه یک‌بار از سم قارچ کش مانکوزب جهت پیشگیری از بیماری قارچ به صورت دو گرم در یک لیتر الزامی هست، هم در خاک و هم برگ‌ها، این گیاه بسیار محکم در صورت ایجاد لکه گندیدگی در روی برگ‌ها به سرعت خراب میشه که باید حتماً با مانکوزب از این بیماری پیشگیری شود.

روش تکثیر سانسوریا
۱) قلمه برگ: برگ‌ها را به قسمت‌هایی به طول ۱۰ سانتیمتر بریده و در دمای ۲۰-۱۸ درجه به‌صورت عمودی در محیط کشت (ماسه) قرار می‌دهیم که ریشه و جوانه نابجا از محل بریده شده برگ ظاهر می‌گردد. بهتر است قلمه‌ها را در محیطی رطوبتی قرار دهیم که باعث زودتر ریشه دار شدن آنها می‌شود. این روش تکثیر بسیار راحت است.

در اين مقاله روشي براي تكثير شرح داده مي شود كه به شما كمك مي كندتا سانسورياي تكثير شده به زيبايي نوع ابلق آن با همان نوارهاي طلايي رنگ در آيد.
مراحل تكثير:
ابتدا بايد توجه داشت كه خود  گياه ابلق باشد تا بتوان نوع ابلق را از آن بدست آورد.
براي قلمه،برگ هايي را انتخاب كنيد كه تازه و بلند باشند،برگ هاي كوچك سبز نمي شوند(جوانه نمي زنند)،از برگ هاي بلند كه بالغ شده اند استفاده كنيد – حدود 30 سانت به بالا.
برگ را هر 8 سانت به 8 سانت ببريد.

حال برگ ها را 2 يا 3 روز كنار گذاشته تا آماده كاشت شوند. به ياد داشته باشيد كه برگ ها را سر و ته نكاريد.

براي اينكه گياه شما ابلق بماند (با نوارهاي حاشيه طلايي رنگ) ،بايد پايين برگ را به صورت عدد هشت برش دهيد،در واقع يك مثلث از پايين برگ (قلمه 8 سانتي)جدا نماييد.اگر اين كار را انجام ندهيد گياه شما ساده و سبزرنگ خواهد شد!

حال بستر ماسه تهيه كرده و برگ ها را درون آن فرو نماييد تا حدي كه قسمت هشت شكل زير  خاك رود.تعداد برگ ها در گلدان اهميتي ندارد و مي توان آن ها را به صورت فشرده در حدود 10 عدد در يك گلدان با قطر دهانه 20 سانت كاشت. گلدان را در محلي با دماي 18-20 درجه قرار ميدهيم.
پس از گذشت 3 هفته برگ ها شروع به ريشه دار شدن مي كنند و در هفته چهارم جوانه مي زنند،آنوقت مي توان آن ها را جدا كرده و در گلدان هاي مجزا قرار داد.
مناسب ترين خاك براي آنها مخلوطي از 2 قسمت خاك برگ پوسيده و يك قسمت خاك لومي است.
با اين روش مي توان سانسوريا را به صورت ابلق تكثير كرد،با كمي دقت به تصوير بالا مشخص مي شود كه با حذف قسمت سبز  رنگ از برگ،گياه ناچار مي شود براي جوانه زدن از دو پايه خود كه داراي نوارهاي طلايي رنگ هست اقدام كند و به همين دليل ابلق مي شود.

تهيه و تنظيم :مهندس مصطفي بني حسن – پاييز 91 

 

۲) تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم:
تقسیم بوته در این گیاه در فصل بهار صورت می‌گیرد. زمانی که ارتفاع برگ‌ها بلند شد و گلدان به صورت پر در آمد و ریزوم تمام گلدان را اشغال کرد گیاه پایهه مادری را از گلدان خارج نموده و سپس با استفاده از چاقو یا قیچی باغبانی قسمت زیرزمینی گیاه را به چند قسمت تقسیم می‌کنیم. سپس هر دو یا سه گیاهچه را در یک گلدان جداگانه و با ترکیب خاکی مناسب کشت می‌کنیم. مزیت این روش در این است که در ابلق‌ها گیاهان جدید نیز که ایجاد می‌گردند ابلغ خواهند بود.

جدیداً سانسوریا های رنگی در بازار دیده می‌شود که این رنگ‌ها طبیعی نبوده و فقط برای زیبایی گیاه استفاده می‌شود و با رشد گیاه آن نیز بزرگ می‌شود.
این رنگ‌ها با دستگاه‌های مخصوص بر روی گیاه زده می‌شود. رنگ‌ها نیز مخصوص این کار بوده و نمی‌توان با رنگ‌های شیمیایی رنگ‌آمیزی کرد.

منبع:  بیتوته و mihancactus.ir

 

10 گیاه جان سخت برای نگهداری در آپارتمان

روش نگهداری از گیاه پتوس در آپارتمان

بهترین گیاهان خانگی برای کیفیت مطلوب‌تر هوای خانه

4 توصیه کاربردی برای نگهداری لیندا در آپارتمان

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

2 دیدگاه

Leave A Reply

Exit mobile version