ریزش مو یا کاهش تدریجی حجم موها می تواند به شدت بر روی روحیاتمان تاثیر بگذارد. اکثر افراد با دیدن اولین نشانه های کم شدن حجم موها به دنبال روش هایی برای درمان این مشکل هستند. چه بهتر است که روش های طبیعی و گیاهی در اولویت باشند. 

خواص رزماری برای زیبایی و سلامت پوست و مو از هزاران سال پیش مورد توجه بوده است. به همین دلیل هم اغلب برندهای معتبر آرایشی در زمینه پوست و مو از عصاره و روغن گیاه رزماری در تهیه محصولات زیبایی پوست و مو استفاده می‌کنند. ایا روغن رزماری برای رشد و ضخامت مو مفید است؟ 

اثرات مثبت روغن رزماری برای رشد و ضخامت مو

روغن رزماری سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید و ضدالتهاب است و البته در سال‌های اخیر در مورد تاثیر روغن رزماری برای رشد و سلامت موها، درمان ریزش مو و کمک به بلند شدن موها در مدت زمانی کوتاه‌تر بسیار صحبت شده است. اهالی مدیترانه صدها سال است که از روغن رزماری برای رشد مو و پرپشتی و سلامت موها استفاده می‌کنند و همین امر دلیلی واضح بر صحت این ادعاست. 

آن‌طور که شواهد پزشکی نشان می‌دهند رزماری بر بافت عصبی تاثیر می‌گذارد. کارنوسیک اسید یک ماده فعال در ترکیب رزماری است که طی نتایج یک تحقیق پزشکی بافت و اعصاب آسیب‌دیده را بهبود می‌بخشد. همین مسئله سبب می‌شود که با ترمیم اعصاب آسیب‌دیده کف سر، موها دوباره رشد کنند. 

در یک تحقیق دیگر مشخص شد که رزماری به طور مستقیم روند ریزش مو را متوقف می‌کند. در این میان تاثیر دو روغن رزماری و ماینوکسیدیل که هر دو بر توقف ریزش مو تاثیر می‌گذارند با هم مقایسه شده است. رزماری با بهبود جریان گردش خون در فولیکول‌های مو و نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد به خصوص در بهبود ریزش موی افراد مبتلا به آلوپسی یا ریزش سکه‌ای مو بسیار موثر است. این در حالی است که روغن ماینوکسیدیل علیرغم تاثیرات مشابه سبب بروز برخی عوارض جانبی در فرد هم می‌شود. خشکی پوست سر، خارش سر، شوره سر، رشد موهای زائد در مناطق دیگر بدن، درد قفسه سینه و افزایش ضربان قلب  و نیز ریزش دوباره بعد از قطع مصرف از جمله عوارض روغن ماینوکسیدیل هستند. این در حالی است که رزماری هیچ کدام از این عوارض را ندارد. 

 


بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز رزماری برای پوست و مو و سلامتی بدن


 

برای استفاده از روغن رزماری برای رشد و ضخامت مو و درمان ریزش و کم پشتی موها به چند روش می‌توان از این روغن استفاده کرد: 

نحوه استفاده از روغن رزماری

ابتدا سعی کنید شامپوهایی را انتخاب کنید که حتما از عصاره یا روغن رزماری در ترکیبات شان استفاده شده است. البته خودتان می توانید با اضافه کردن ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن رزماری به شامپویی که استفاده می کنید از مزایای این روغن برای رشد موها و رفع ریزش مو استفاده کنید. فقط قبل از مصرف آن را بخوبی تکان دهید. 

روش دیگر ماساژ کف سر با روغن رزماری است. برای این کار می توانید از یک قطره چکان تمیز استفاده کنید. می توانید ۵ قطره روغن را در با نصف استکان آب یا یک روغن دیگر مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون رقیق کنید سپس با نوک انگشتان پوست سرتان را ماساژ بدهید. اجازه بدهید چند ساعت روی سرتان بماید. اگر شب تا صبح بماند مسلما بهتر است. 

 

روش تهیه عصاره رزماری 

می توانید عصاره رزماری را در خانه تهیه کنید. یک مشت رزماری را با یک لیتر آب جوشیده داغ بگذارید و اجازه بدهید حدود ۵ ساعت بماند. به این ترتیب عصاره رزماری کاملا در آب نفوذ می کند. حالا می توانید از این عصاره به موهایتان بزنید بدون آن که نگران شست و شوی آن باشید. 

 


بیشتر بخوانید: درمان معجزه آسای ریزش مو و افزایش رشد مو با تخم شنبلیله


درمان با استفاده از روغن داغ یک یا دو بار در هفته

یک بار در هفته از کمی روغن داغ برای ماساژ مو و پوست سر خود استفاده کنید. برای این کار دستور زیر را دنبال کنید: 

  • چند قاشق غذا خوری روغن حامل (مانند روغن نارگیل) و چند قطره اسانس رزماری (حدود ۳ الی ۴ قطره روغن رزماری به ازای هر یک قاشق روغن حامل) را در یک شیشه کوچک در دار ترکیب کنید.
  • شیشه را در یک کاسه آب داغ بگذارید تا روغن گرم شود. 
  • به تدریج کل روغن را با استفاده از نوک انگشتان دست به مدت چند دقیقه روی پوست سر ماساژ دهید.
  • حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه روی سر را با کلاه رنگ بپوشانید.
  • روی کلاه نیز باید حوله گرم بگذارید. 
  • در طول این مدت هر زمان احساس کردید حوله سرد شده است آن را با حوله گرم دیگر تعویض کنید.
  • اگر می توانید این روغن را یک شب روی پوست نگه دارید.
  • سپس پوست را با شامپو بشویید و از نرم کننده استفاده کنید. 

یادتان باشد حداقل شش ماه باید این روش ها را استفاده کنید تا شاهد رشد موها و بلند شدن مجدد آن ها باشید. 

برگرفته از: leyliland.com و http://blog.okcs.com

 

بیشتر بخوانید:

درمان ریزش مو با استفاده از جوانه گندم

درمان ریزش موها و تقویت مو به روش هندی ها

درمان قطعی ریزش مو با طب سنتی

علائم ریزش موی هورمونی و درمان آن

آیا شامپوها تاثیری در جلوگیری از ریزش مو دارند؟

روش ساخت شامپوی سیر خانگی برای توقف ریزش مو

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version