مضرات مصرف بیش از اندازه مواد قندی بر هیچ کس پوشیده نیست. بسیاری تصور می کنند که تنها افراد مبتلا به دیابت، قند خون بالایی دارند. این در حالی است که احتمال دارد هر فردی با چنین معضلی روبرو باشد و گاه خود نیز از آن آگاه نباشد. افزایش قند خون بر اثر مصرف مواد قندی سبب ایجاد آسیب هایی در اعصاب، رگ های خونی و سایر ارگان های بدن می شود.

در ادامه شما را با برخی از نشانه های مصرف بیش از اندازه مواد قندی آشنا کرده و دلایل هر کدام را به اختصار برخواهیم شمرد.

احساس گرسنگی مداوم

قند خون بالا، مانع از جذب گلوکز به سلول های بدن می شود. در نتیجه بدن انرژی مورد نیاز خود را دریافت نمی کند و تقاضای بیشتری برای دریافت مواد غذایی دارد. این چرخه معیوب مدام نیز ادامه پیدا می کند.

احساس خستگی مفرط

زمانی که بیش از اندازه مواد قندی مصرف می کنید، بدن قادر به جذب صحیح گلوکز نخواهد بود و همان طور که در مورد قبلی نیز اشاره شد، بدن انرژی لازم و مورد نیاز خود را دریافت نمی کند. به همین دلیل نیز فرد بدون هیچ دلیلی احساس خستگی می کند.

تکرر ادرار

زمانی که میزان قند خون بالا باشد، کلیه ها نمی توانند مایعات را مجددا جذب کنند. در این زمان بدن تلاش می کند در میزان گلوکز خون و سلول ها، تعادل به وجود آورد. این امر نیز به تکرر ادرار می انجامد.

خشکی دهان و عطش فراوان

در نتیجه از دست دادن مقادیر قابل توجه از آب، احساس تشنگی فراوانی می کنید. غده هیپوتالاموس که مسئول ارزیابی وضعیت کم آبی بدن است، پیام تشنگی را به مغز مخابره می کند. در چنین زمان هایی نمی توانید جلوی خود را برای عدم نوشیدن بیش از اندازه آب بگیرید. تلاش کنید آب و یا چای بدون قند میل کنید.

کاهش وزن

زمانی که بیش از اندازه مواد قندی را در رژیم غذایی خود می گنجانید حتی اگر کالری کافی را از سایر غذاها دریافت کنید به دلایل ذیل با کاهش وزن مواجه خواهید بود:

  • به دلیل دفعات فراوان ادرار، بدن آب زیادی را از دست می دهد و به همین دلیل نیز با کمبود مایع مواجه شده و در نتیجه به کاهش وزن می انجامد.
  • زمانی که بدن انرژی لازم برای سوزاندن را از طریق گلوکز بدست نمی آورد، به سراغ سوزاندن چربی ها می رود.
  • با ادرار کردن بیش از اندازه، بدن کالری بیشتری را نیز مصرف می کند و تلاش فراوانی برای خروج گلوکزهای اضافه انجام می دهد.

ابتلا به بیماری های عفونی

«عفونت ادراری» و «عفونت قارچی مهبل» هم در زنان و هم مردان اتفاق می افتد. البته در میان زنانی که مبتلا به دیابت هستند و یا گروهی که مواد قندی فراوانی مصرف می کنند، بیشتر دیده می شود. مقادیر فراوان قند موجود در بدن، بستر مناسبی را برای شکل گیری چنین باکتری و قارج هایی فراهم می آورد.

خشکی پوست

دلایل عدیده ای در پس خشک شدن پوست وجود دارد. یکی از این عوامل که مصرف بیش از اندازه مواد قندی است، به دلایل ذیل منجر به خشکی پوست می شود:

  • دفعات فراوان ادرار کردن سبب  کاهش آب بدن و در نتیجه خشکی پوست می شود.
  • مشکلات پوستی در ناحیه پا، گاه منجر به تصلب شریان شده، رگ های خونی را باریک و سخت تر می کند و روند گردش خون را نیز با اختلال همراه می سازد. این دقیقا همان مکانیسمی است که در دیابت رخ می دهد.
  • اعصاب آسیب دیده روند طبیعی عملکرد بدن و غدد تعریق را با مخاطره همراه کرده و بر میزان آب پوست نیز اثر می گذارد.

دشواری هایی در تمرکز

مقدار فراوان قند از ورود گلوکز به داخل سلول ها جلوگیری می کند. بنابراین مغز انرژی لازم را به درستی بدست نمی آورد. همچنین روند تفکر و تصمیم گیری را نیز با اختلال همراه می سازد.

تاری دید

به دلیل کم آبی سلول های بدن بر اثر مصرف بیش از اندازه قند، دید افراد نیز تار می شود. این روند سبب خواهد شد که قدرت بینایی با کاهش همراه شود.

تاخیر در بهبود زخم ها و بریدگی های بدن

به دلیل بالا بودن میزان قند خون، آسیب هایی نیز به رگ های بدن وارد خواهد آمد. این امر سبب اختلال در گردش خون و خصوصا عضلات شده و دلیل اصلی آن نیز کمبود مواد غذایی موجود در بدن بوجود می آید.

بدخلقی

بسیاری از پژوهش های انجام پذیرفته بر میزان مصرف مواد قندی نشان داده اند که مصرف بیش از اندازه این مواد سبب اضطراب و تحریک پذیری شده و به افسردگی نیز می انجامد.

مغز برای انجام فعالیت های خود به گلوکز نیاز دارد و دریافت ناگهانی و یک دفعه آن، تاثیرات منفی را بر مغز خواهد داشت که یکی از آنها، تغییر ناگهانی خلق و خوی افراد است. همچنین این روند بر جذب سایر مواد چون «کروم» نیز تاثیر می گذارد. این ماده معدنی میزان انسولین خون را تعدیل می کند و خون را از گلوکز پاک می سازد. افزایش مصرف قند این عملکرد را با مشکل مواجه خواهد کرد.

منبع: rooziato.com

 

هر آنچه که درباره بیماری دیابت باید بدانید

افراد دیابتی چگونه می توانند نوشیدنی های شیرین بخورند؟

زخم پای دیابتی از سرطان هم می‌تواند کشنده‌تر باشد

تاثیر چای شکلات در بهبود بیماران دیابتی!

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version