زیبایی پوست یکی از مهم ترین دغدغه های همه افراد مخصوصا خانم هاست. مراقبت از پوست کاری دشوار است، اما راز داشتن چهره ای سالم در بشقاب شماست. مواد غذایی مناسب می تواند ظاهر پوست را بهبود بخشد، از چین و چروک جلوگیری کند و در برابر آسیب های نور خورشید مقاوم تر باشد.

در این مقاله شما را با غذاهای مفید برای سلامت پوست آشنا می کنیم.

 

آب

آب برای داشتن پوست خوب و سالم ضروریست .آب سموم را از بین برده و باعث رطوبت دادن به پوستتان می شود. بنابراین سعی کنید مصرف آب خود را بالا ببرید.

 

بادام

گرسنگی بین میان وعده غذایی خود را با بادام پر کنید. آجیل‌ها سرشار از ویتامین E هستند. بادام دارای آنتی اکسیدانی است که آسیب رادیکال های آزاد را که منجر به پیری و چین و چروک می شود را دفع می کند، و ممکن است از خرابی پوست جلوگیری کند. 

 

پروتئین کم چرب

خانم هایی که دریافتی پروتئین کمتری داشتند، چهره شان پر چروک تر بود. متخصصان پوست معتقدند، پروتئین ساختمان کلاژن را می سازد.

مرغ و ماکیان بدون پوست، سفیده تخم مرغ و ماهی بهترین انتخاب های پروتئین کم چرب هستند. اگر گوشت گوساله یا گوسفند انتخاب می کنید، سعی کنید تکه های کم چرب تر مثل مغز ران را تهیه کنید.

 

فلفل قرمز

یک عدد فلفل قرمز در روز ۱۰۰ درصد نیاز روزانه شما به ویتامین C را برطرف می کند. فلفل قرمز سرشار از ویتامین B6،فیبر و کاروتنوید است که با چین و چروک پوست مقابله کرده و جریان خون بیشتری را به سمت پوست می فرستد و به شما کمک می کند جوانتر به نظر برسید.

ویتامین سی در برابر آسیب رادیکال های آزاد، پوست را محافظت می کند. همچنین بدن از ویتامین C برای تولید کلاژن استفاده می کند، که پروتئینی است که به پوست استحکام می بخشد.

دیگرغذاهای غنی از ویتامین C مانند پاپایا، کلم بروکلی، توت فرنگی، کیوی و کلم را انتخاب کنید.

 


بیشتر بخوانید: مواد غذایی کلاژن ساز برای جوانسازی پوست


 

گوجه فرنگی

گوجه قرمز برای پوست بسیار مفید است. گوجه فرنگی منبع بسیار عالی آنتی اکسیدانها می باشد که به سلامتی پوست کمک کرده و باعث حفاظت از رنگدانه ها می شود. گوجه را به غذایتان اضافه کنید و یا آن را همراه سالاد بخورید. هنگامی که گوجه را می پزید مقدار مواد آنتی اکسیدان آن زیادتر می شود بنابراین انواع گوجه های پخته و سس های گوجه را با خیال راحت بخورید.

 

هویج

هویج می تواند به شما کمک کند که بدرخشید. یک مطالعه نشان می دهد که مردم پس از شش هفته که آنها یک تا سه وعده غذاهای غنی از تولیدات بتاکاروتن را به رژیم غذایی خود افزوده اند پوست خود را بسیار بهبود داده اند.

میوه ها و سبزی های نارنجی مانند هویج، طالبی، زردآلو، آب پرتقال و سیب زمینی همگی منابع خوبی از بتاکاروتن هستند.

برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین‌‌های خانواده B است که این ویتامین‌ها نقش مهمی در رساندن مواد لازم و حیاتی به پوست را دارد. در ضمن ویتامین‌های خانواده B می‌تواند مواد دفعی و زائد پوست را هم دفع کنند و اینگونه عملکرد پوست را در حالت تعادل نگه دارند، در کل این مجموعه عوامل باعث می‌شوند که پوست خشک و آسیب‌پذیر نباشد.


بیشتر بخوانید: موهایی درخشان و زیبا با مصرف این مواد غذایی


ماهی قزل آلا

شما می دانید که امگا۳ ای که در ماهی های چرب یافت می شود برای قلب بسیار مفید وهمچنین یکی از بهترین ترکیب ها برای چهره ی شما است. مصرف ماهی با التهاب و سوزش، لک، جوش و سایر مشکلات پوستی مبارزه می کند. این چربی های سالم نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد.

سعی کنید هفته ای دو بار، ۱۲۰ گرم غذای دریایی سرشار از امگا۳ میل کنید. در کنار سالمون و ماهی آزاد، ماهی هایی مثل شیرماهی، ماهی سنگسر، ساردین و قزل آلای رودخانه ای هم گزینه های خوبی هستند.

اگر شما از طرفداران ماهی نیستید از دیگر منابع اسید چرب امگا ۳ مانند گردو، تخم کتان، روغن کانولا، تخمه کدو و توفو استفاده کنید. 

 

 

اسفناج

این سبزی سبزرنگ برگدار خصوصیات مثبت زیادی دارد از جمله آنکه غنی از بتاکاروتن است.  منبع بسیار خوب ویتامین E، A، وC، آهن، کلروفیل، فولیت، منیزیم، فیبر و پروتئین گیاهی است. مواد موجود در اسفناج ضدالتهاب است و باعث می‌شود پوست حالت مناسب‌تری پیدا کند. در ضمن این مواد لایه دوم پوست را که محل اصلی شکل‌گیری جوش‌هاست از آسیب دیدن حفظ می‌کند.

گوشت بدون چربی

کمبود “روی” می تواند منجر به التهاب، جوش و آکنه شود، گوشت قرمز یک منبع سرشار از مواد معدنی و روی است که با آسیب اکسیداسیون مبارزه می کند و فرآیند بازسازی پوست را بهبود می بخشد. تحقیقات نشان می دهد که روی ممکن است در برابر از دست دادن مو نیز موثر باشد.

 

شکلات تلخ

این افسانه را که می گوید خوردن شکلات باعث جوش زدن بر روی پوست می شود را فراموش کنید. شکلات تیره پر از فلاونول که ار ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می تواند به بهبود رنگ چهره کمک کند.

با توجه به مطالعه اخیر، افرادی که روزانه یک نوشیدنی کاکائویی غنی از فلاونول می نوشید متوجه بهبود بافت پوست خود و کمتر شدن زبری و پوسته پوسته شدن آن می شوند و مقاومت بیشتری نسبت به آسیب اشعه UVدارند.

 


بیشتر بخوانید: ۱۴ رژیم لاغری فوق العاده برای کوچک کردن شکم


چای سبز

چای سبز که با آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است، سرشار از پلی فنل است، چیزی که بسیار برای پوست مفید است. به شرطی که با شکر و یا شیر مخلوط نشود چرا که از فواید آن به شدت کاسته می شود.

دانشمندان دریافته اند که مصرف چای سبز مقدار کشسان در پوست شما را افزایش می دهد که به کاهش چین و چروک کمک می کند. در همین حال، مطالعات دیگر نشان می دهد که چای سبز ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش دهد.

مصرف مداوم چای سبز ۲ تا ۳ فنجان در روز، می تواند در بهتر شدن بافت پوست و پیشگیری از بروز چروک موثر باشد. 

 

غلات

نشاسته ساده، به قندهای ساده در بدن تبدیل می شود. این قندها با اتصال به بافت ها مولکول های مضر به نام پایان گلیکاسیون پیشرفته (AGE) را ایجاد می کند که می تواند به کلاژن آسیب رساند، که منجر به ضعیف شدن و چین و چروک پوست می شود.

رژیم غذایی پر از قند ممکن است منجر به پیر شدن پوست قبل از سن ۳۵ سالگی شود. غلات انتخاب خوبی برای افزایش سطح انرژی و بهتر شدن پوست است.

 

برگرفته از: majalesalamat.com و hidoctor.ir

 

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

1 دیدگاه

Leave A Reply

Exit mobile version