ویروس کرونا یا کرونا ویروس (Coronavirus) با شیوع گسترده در بسیاری از کشورهای دنیا به یکی از ترسناک ترین ویروس‌ها و بیماری ها تبدیل شده است. این ویروس که به نام COVID-19 شناخته می شود نوع جهش یافته از ویروس کرونا است که در سال های گذشته نیز وجود داشته است.  جدیدترین نوع ویروس در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و وضعیت بهداشت جهانی را با حالت اماده باش، مواجه کرد!

ویروس کرونا باعث ایجاد علائمی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر بیماری های خفیف تنفسی در بینی، گلو و ریه می شود که در موارد حادتر می تواند موجب سندرم حاد تنفسی شود.

نشانه های ویروس کرونا

  • سرفه خفیف
  • تب
  • تنگی نفس
  • آبریزش بینی
  • گلو درد
  • سر درد
  • احساس ضعف

 

دوره نهفتگی ویروس کرونا می تواند از یک تا ۱۴ روز طول بکشد و ویروس در طی این دوره میتواند عفونی شود.

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند ممکن هست با علائم شدیدتر و جدی تری همچون ذات الریه یا برونشیت هم مواجه شوند. همچنین افراد بالای ۴۰ سال و دارای بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی بیشتر در معرض خطر هستند.

 

 

راه های انتقال ویروس کرونا

ویروس کرونا از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (ازطریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود. ویروس COVID-19 می­تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند، ولی یک ضدعفونی ساده می‌تواند آن را از بین ببرد.

  • انتقال هوایی (ناشی از سرفه یا عطسه)
  • تماس فیزیکی نزدیک (لمس کردن، دست دادن)
  • تماس با جسم آلوده (و سپس لمس کردن دهان و بینی)

 

ضدعفونی کردن گوشی موبایل

یک شخص عادی در طول روز بارها گوشی خود را لمس می کند. بنابراین هر چقدر که دست هایتان را ضدعفونی کنید باز از طریق دست زدن به گوشی موبایل که روی سطوح آلوده مانند میز قرار داشته می تواند باعث انتقال ویروس کرونا شود.

برای ضدعفونی کردن گوشی، پس از خاموش کردن دستگاه، دستمال پارچه ای نرم مانند دستمال میکروفایبر را به محلول آب و صابون یا الکل ۷۰ درصد آغشته و سپس گوشی را با آن پاک کنید.

شیارها و درزهای دور از دسترس را فراموش نکنید. مطمئن شوید جاهایی مثل اطراف لنز دوربین گوشی به خوبی با محلول تمیز شده و اثری از ویروس باقی نماند. با استفاده از یک گوش پاک کن به راحتی می توانید به این بخش ها دسترسی داشته باشید.

تا حد امکان از قاب های محافظ گوشی استفاده نکنید و در صورت استفاده، حتما به روش بالا تمام درزها و شیارهای آن را ضدعفونی کنید.

 

آیا می توان از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد و تنها می توان با اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به کرونا جلوگیری کرد.  پزشکان فقط استراحت و داروهای تسکین دهنده را برای بهبودی تجویز می کنند.

♦ در مکان های شلوغ و پررفت و آمد از ماسک استفاده کنید.

♦ هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید. و دستمال استفاده شده را دور بیندازید.

♦ از مصرف مجدد ماسک های استفاده شده خودداری کنید.

♦ استفاده از ماسک به تنهایی تاثیرگذار نیست و باید حتما دست های خود را مرتب بشویید.

 

♦ دست های خود را مکررا با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه شست و شو دهید. اگر به صابون دسترسی ندارید می توانید از محصولات ضدعفونی کننده پوست استفاده کنید.

♦ در بیرون از منزل و در مکان های آلوده به هیچ عنوان چشم ها، بینی و دهان را لمس نکنید.

♦ از دست دادن و بغل کردن دیگران خودداری کنید.

♦ از تماس نزدیک با افرادی که سرما خورده‌اند یا علائمی شبیه آنفولانزا دارند اجتناب کنید.

♦ بعد از تماس با این سطوح و اشیا مختلف در مکان های آلوده، حتما دستهای خود را بشویید یا ضد عفونی کنید.

♦ تا امروز هیچ مدرکی ثابت نکرده که حیوانات خانگی مانند سگ و گربه می توانند ناقل کرونا باشند یا به انسان ها منتقل کنند. اما برای احتیاط بعد از دست زدن به حیوانات دست هایتان را با آب و صابون بشویید.

♦ آنتی بیوتیک تاثیری روی ویروس کرونا ندارد. بنابراین از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک برای درمان کرونا اجتناب کنید.

♦ تنها راه مقابله با ویروس کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن است. استرس، تغذیه نامناسب، خواب ناکافی، استعمال دخانیات می تواند بدنتان را ضعیف کند.

♦ اگرچه سیر یک ماده غذایی مفید است اما نمی تواند تاثیری روی این ویروس داشته باشد.

♦ غذاهای گوشتی اگر به خوبی پخته شوند نمی توانند برایتان مشکلی ایجاد کنند.

از خوردن گوشت نیم پخته یا خام جدا خودداری کنید.

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version