دکلره یا دکلراسیون به زبان ساده یعنی برداشتن رنگ از روی مو؛ که نتیجه آن پراکنده شدن و خارج کردن پیگمنت های طبیعی مو از ساختمان مو بوده و رنگ مو روشن می شود. اگر بخواهیم موی طبیعی را بیشتر از چهار درجه روشن تر کنیم ابتدا باید موها را دکلره کنیم و بعد از آن رنگ انتخابی را استفاده کنیم.

* قبل از دکلوراسیون برای جلوگیری از آسیب به پوست ؛پوست اطراف صورت را چرب می کنیم.

پودرهای دکلره بسیار متنوع است و مارکهای مختلفی در بازار موجود است؛که به طور کلی  پودر های دکلره ار هر مارک به دو نوع تقسیم می شود :
۱-  پودر دکلره ی سفید که ضعیف تر عمل کرده و معمولا برای موهای حساس و نازک و رنگ شده استفاده می شود.
۲-  پودر دکلره ی آبی که قوی تر از پودر دکلره ی سفید بوده و برای موهای طبیعی و سالم کاربرد دارد.

معمولا اگر مو مشکی طبیعی ( در کل رنگ تیره ) بود از پودر آبی و اگر رنگ طبیعی مو روشن بود از دکلره ی ضعیف استفاده می کنیم.

 

پایه های دکلره :

۱-      قرمز
۲-      قرمز نارنجی
۳-      نارنجی قرمز
۴-      نارنجی

هرگاه موها به هر یک از چهار رنگ بالا برسد می گوییم مو در حد دکلره ی ضعیف رنگ باز کرده و مو دیگر بیشتر از این مقاومت نداشته است . بنا براین
رنگهای انتخابی برای این پایه ها می تواند شامل قهوه ای متوسط ( پایه ی چهار ) بلوطی ، مسی ، آکاژو ، فندقی تیره و قهوه ای صدفی باشد .

۵-      نارنجی زرد
۶-      زرد نارنجی
۷-      زرد ( پایه ی زرد را پاستیل نیز می گویند )

به این سه پایه دکلره ی متوسط می گوید . رنگهای آکاژو ، قهوه ای روشن ، بلوند تیره ، رنگهای خاکستری پایه ی پنح و شش می تواند رنگهای انتخابی باشد.

۸-      زرد روشن
۹-      زرد خیلی روشن

۱۰-۱۱-۱۲-  پلاتینه تا سفید می باشد .
به این دو پایه دکلره ی قوی می گویند بلوند روشن . بلوند طلایی . بلوند خاکستری و بلوند زیتونی می تواند از رنگهای انتخابی باشد.

 

روش انجام دکلره :

ابتدا پودر دکلره سفید و اکسیدان ۲ (از اکسیدان ۱۲% (اکسیدان شماره ۳) برای موهای مقاوم و از اکسیدان ۹% (شماره ۲) برای موهای ضعیف و نازک استفاده کنید) را ترکیب می کنیم (غلظت مواد بدست آمده باید به صورت ماست باشد). موها را به چهار قسمت تقسیم کنید ۲ سانت از ریشه فاصله می دهیم و ساقه مو را به مواد دکلره آغشته می کنیم. برای آغشته نشدن ریشه ها به مواد دکلره می توان بین موها پنبه گذاشت. زمان انتظار برای رنگ گرفتن بستگی به جنس و مقاومت مو دارد معمولا  نیم ساعت صبر می کنیم موها را می شوییم. دوباره مواد را با اکسیدان شماره ۱ درست می کنیم و ریشه و ساقه را با هم مواد می گذاریم.

مرتب موها را چک می کنیم زمانی که به پایه مورد نظر رسید موها را می شوییم و از رنگساژ یا رنگ موردنظر استفاده می کنیم.

نکته: هنگام دکلره مدام باید مو را کنترل کرد اگر تکه ای از مو را برداشتید و کشیدید اگر کش آمد بلافاصله باید مو رابشویید زیرا مو دیگر مقاومت ندارد و مکث بیشتر باعث سوختگی مو می شود.

نکته: برای جلوگیری از آسیب دیدن موها اگر داخل پودر دکلره قسمت ساقه را نمک بزنیم و قسمت ریشه را شکر بزنیم آسیب دیدگی مو کمتر می شود.

 

دکلره کردن موهای بلند

موی خیلی بلند را در سه مرحله دکلره می کنیم . طول مو را به سه قسمت تقسیم می کنیم . اول تکه ی پائین بعد تکه ی بالا و بعد تکه ی بالاتر . یک تفاوت رنگ ایجاد می شود . بعد از عمل دکلره رنگی که می گذاریم باید مطابق قسمت تیره باشد .یعنی اگر دکلره به پایه ی هفت برسد از رنگ شماره ی شش استفاده می کنیم .

 

از آنجائیکه دکلره کردن مو عمل بسیار حساسی است رعایت یکسری نکات برای جلوگیری از آسیب رساندن به موها الزامی ست :

 

۱- چنانچه مو قبلا به وسیله ی رنگهای گیاهی مثل حنا و رنگهای تیره رنگ شده باشد ، هنگام دکلره پیگمنتهای رنگی به سختی از ساختمان مو خارج می شوند و پیگمنتهای زرد و آبی در موقع خروج با هم ترکیب شده ایجاد رنگ سبز پر طاووسی می کند.

پس خانم هایی که موهایی از این دسته دارند حتما باآرایشگر خود مشورت کنند.

۲- موهای دکلره شده را زیر کلاه پلاستیکی قرار ندهید. زیرا محلول دکلره اولا خشک شده و اثری را که باید روی موها داشته باشد نخواهد داشت. ثانیا موها زیر کلاه پلاستیکی ظرافت و حالت خود را از دست می دهد.

۳- موی ضخیم تر  بسیار مشکل تر و در زمان طولانی تری دکلره می شود .

۴- در مواردی از قبیل زمان پریود و یا حاملگی(مخصوصاتا ۴ماهگی که جنین در حال شکل گرفتن است ودر ۸ و ۹  ماهگی دوران حاملگی) و یا بیماری های عصبی از این عمل خودداری کنید.

۵- کسانی که از داروهای اعصاب استفاده می کنند با نظر پزشک عمل دکلره را انجام دهند.

۶- به نوع مو از نظر رنگ در موقع دکلره کردن باید توجه داشت موهائی که دارای رنگ تیره هستند دکلره آنها مشکلتر از موهائی است که دارای رنگ روشن می باشد، زیرا در موهای تیره پیگمنتهای آن بیشتر از پیگمنتهای زرد و قرمز می باشد و چون پیگمنتهای آبی دارای قطر بیشتری هستند بنابر این مشکلتر از دریچه های مو خارج می شود.

۷- چنانچه قسمتی از موها رنگ شده باشد و یا دریچه های مو خیلی ریز باشد ممکن است پس از دکلره رنگ مو به قرمزی یا نارنجی بزند.

۸ -در نظر گرفتن حساسیت فرد نسبت به دکلره و رنگ باید تست شود.

۹- هنگام دکلره پوست سر نباید تمیز باشد بلکه ۴- ۵ روز از شستن آن گذشته باشد.(چرب بودن مو و پوست سراز وارد شدن آسیب ها جلوگیری می کند.)

 

فوت های کوزه گری برای رنگساژ:

• اگر می خواهید که زردی مو را بگیرید از رنگ های سری دودی یا نقره ای استفاده کنید که زردی مو را خنثی کند.

• اگر زردی مو زیاد است به اندازه یک نخود رنگ بنفش را با رنگ اصلی مخلوط کنید،اگر می خواهید موهای تان زردی نداشته باشد هیچ گاه سری طلایی برای رنگساژ به کار نبرید. (راهکار رفع زردی موهای رنگ شده / روش استفاده از شامپو ضد زردی در منزل)

• در رنگساژ بسته به حجم مو باید از رنگ روشن در فرمول به اندازه بیشتر و از رنگ های تیره به اندازه حداکثر یک نخود استفاده کرد.

• اگر بخواهیم شدت تن زیتونی، طلایی و دودی را زیاد کنیم از واریاسیون های مربوط استفاده کنید

 

کم کردن عوارض دکلره موها

۱. بهتر است سالانه ۱ تا ۲ بار بیشتر به سراغ دکلره نروید تا موی شما در این فاصله فرصت کافی برای رشد داشته باشد و رنگ های جدید آسیب بیشتری به مو وارد نکنند، چراکه دفعات زیاد این کار، مو را خشک و شکننده و مستعد آسیب جدی می کند.
۲ .همیشه قبل از دکلره کردن مو برای جلوگیری از حساسیت و التهاب، ابتدا روی قسمتی از موها آزمایش کنید. حساسیت ممکن است در حد قرمزی و خارش پوست یا حتی شدیدتر به صورت تورم پوست سر باشد.
۳ .بعد از دکلره کردن از شامپوهای ملایم مانند شامپو بچه و نرم کننده استفاده کنید، زیرا باعث لطافت بیشتر موها و شانه کردن آسان آنها می شود و حتما بعد از استحمام سطح مو را با یک لایه از لوسیون ها و روغن های محافظ بپوشانید تا به تدریج مو بتواند به حالت اولیه برگردد.

همچنین برای شکل دادن به این موها هرگز از باد گرم سشوار، اتوی مو و اسپری های حالت دهنده استفاده نکنید، چراکه در صورت استفاده، شکنندگی و خرد شدن مو را به همراه دارد.

دکوکرم چیست؟

خیلی از خانم ها از دکلره می ترسند و همینطور مایلند تا موهای روشنی داشته باشند ؛آنها می توانند از دکو کرم استفاده کنند درواقعدکو کرم دکلره ی ضعیف است که البته قدرت دکلره را ندارد و نهایتا  تا پایه ی ۷ می رسد و به طبع آن آسیب کمتری هم به موها میزند روش استفاده ی آن هم همانند رنگ است که  با اکسیدان ۲ ترکیب کرده و استفاده میکنید و روش دیگر برای روشن کردن موها استفاده از رنگ ۰۰۰ با اکسیدان ۳ یا ۱۲% است که این روش باعث می شود موها تا چند درجه روشن شود و رنگی که روی موها میگذارید بهتر خود را نشان دهد البته از رنگ ۰۰۰ برای مش استفاده نمی شود فقط برای هایلایت یا روشن کردن کل موها.

 

بیشتر بخوانید:

روش های درمان موهای خشک و سوخته در اثر رنگ و دکلره

رنگ کردن ریشه موهای دکلره شده

روش یکدست کردن رنگ موهای چند رنگ شده یا موهای مش شده

آموزش مرحله به مرحله رنگ مو به روش بالیاژ با تصاویر

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

13 دیدگاه

  1. قیمت بهترین پودر های دکلره در بازار رو هم بگذارید

  2. فیاض on

    ممنون از مطالب مفید و عالی تون.خیلی آموزنده بود

  3. الهه on

    از چ دکلره ای باید برای سفید کردن موها استفاده کنیم
    پودر دکلره ی خوب چیه؟!

  4. پریسا on

    سلام برای موی که دکلره شده وبه پایه هشت رسیده ،میتوان از رنگ 000 برای روشنتر شدنش استفاده کرد؟

    • حامی on

      ☺تمنا..بمن مربوط نیست. اما خسته میشید، بفرمایید بشینید لطفاً. خوش اومدید

    • باید ب چیا دقت کنم تا رنگ موهام همون رنگ روی کاتالوگش بشه؟ممنون میشم پاسخ کامل بدین بهم

Leave A Reply

Exit mobile version