پوست ما خصوصا کودکان در برابر آفتاب بسیار آسیب‌پذیر است. تاثیرات مضر خورشید بر پوست ممکن است بعد از چند سال در پوست ظاهر شود. پس ندیدن علائم ظاهری دلیل بر آسیب ندیدن پوست شما نیست.

ضد آفتاب یک سد محافظتی است که از پوست شما در برابر اشعه های UV خورشید محافظت می کند.

اشعه‌های فرابنفش خورشید یا UV که برای پوست مضر هستند به دو دسته تقسیم می شوند:  UVA و UVB

اشعه UVA وقتی به پوست بدون محافظ برخورد می کند به مرور زمان باعث چین و چروک و لک صورت می شود. البته به جز چروک علائم دیگر پیری پوست مثل ضخیم شدن پوست که حالت چرمی به پوست می‌دهد و همچنین لکه‌های قهوه‌ای را ایجاد می‌کند. محافظ UVA موجود در کرم ضدآفتاب این امواج را دفع می‌کند و از پیری پوست و سرطان جلوگیری می‌کند.

هنگامی که امواج UVB موجود در اشعه‌های خورشید به صورت شما برخورد می کند باعث قرمزی پوست و آفتاب سوختگی و همین طور ایجاد نوعی سرطان پوست می شود.

 

SPF چیست؟

از معیارهای مهم انتخاب ضد آفتاب، عدد SPF است که نشان می دهد ضدآفتاب تا چه اندازه می تواند از پوست در برابر اشعه UVB محافظت کند.

  • SPF 15 می‌تواند جلوی یک پانزدهم اشعه‌های مضر آفتاب را بگیرد.
  • SPF 30 از برخورد ۹۷ درصد اشعه‌های UVB با پوست جلوگیری می‌کند.
  • SPF 50 جلوی برخورد ۹۸ درصد اشعه‌های UVB با پوست را می‌گیرد.
  • بررسی‌های سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ‌گونه ارزشی را برای SPF بالاتر از ۵۰ قائل نشده است.

 

همچنین هنگام خرید کرم ضد آفتاب دنبال کلمه‌ Broad Spectrum (طیف وسیع) روی  ضد آفتاب بگردید. این عبارات نشان‌دهنده آن است که کرم شما می‌تواند از پوست در برابر هر دو اشعه   UVA و UVB محافظت کند. بهترین ضد آفتاب‌ها این ویژگی را دارند.

 

 

 

ضد آفتاب ها بر اساس ساختار مولکولی و محتویات خود به دو شکل ضد آفتاب فیزیکی و ضد آفتاب شیمیایی تقسیم بندی می شوند :

ضد آفتاب های با فیلتر فیزیکی حاوی مواد معدنی فعال نظیر زینک اکساید بوده، جذب پوست نمی شوند و به صورت یک لایه سفید رنگ روی پوست می مانند و اشعه های خورشید را منعکس می کنند.

ضد آفتاب های شیمیایی اشعه های نور خورشید را جذب و به گرما تبدیل می کنند. برای استفاده روزانه مناسب تر اند. افرادی که مستعد روزاسه یا قرمزی پوست هستند با مصرف ضد آفتاب های شیمیایی، قرمزی پوستشان تشدید می شود.

 

ضد آفتاب مینرال چیست؟

کرم ضدآفتاب مینرال، با فیلترهای فیزیکی، صد در صد طبیعی و معدنی، مناسب افرادی است که پوست های بسیار حساسی دارند و به کرم های ضدآفتاب دارای ترکیبات شیمیایی حساسیت نشان می دهند. علاوه بر این مناسب خانم های باردار ، کودکان و مراقبت کننده پوست پس از درمان های پوستی مثل درمان آکنه، لیزر، میکرودرم، پیلینگ های شیمیایی و… است.

 

نکاتی که هنگام استفاده از ضدآفتاب باید در نظر داشته باشید

 

♦ ۲۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید.

♦ ضد آفتاب را هر دو ساعت تمدید کنید.

♦ حتما برای کنار لب ها و روی لب ها از ضد آفتاب استفاده کنید یا از بالم لب هایی که حاوی SPF هستند استفاده کنید.

♦ در زدن ضد آفتاب خساست به خرج ندهید.

♦ در سفر و روزهای آفتابی سعی کنید از ایستادن زیر آفتاب شدید ( از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعداز ظهر) خودداری کنید. و از کلاه لبه دار استفاده کنید.

♦  حتی زیر سقف هم به کرم ضد آفتاب نیاز دارید.

♦ پس از استفاده از ضد آفتاب ۳-۵ دقیقه صبر کنید و سپس سراغ کرم پودر بروید.

♦  اگر پوستی چرب یا مستعد آکنه دارید، از کرم‌های بر پایه‌ی آب استفاده کنید.

♦ در دوران بارداری و شیردهی هم ضد آفتاب بزنید.  اگر خانم های باردار و شیرده بتوانند از ضد آفتاب های فیزیکی که حاوی زینک اکساید هستند، استفاده کنند، بهتر است؛ زیرا ترکیبات موجود در این محصولات جذب پوست و بدن نمی شوند.

♦ ضد آفتاب باید بعد از ۶ماهگی برای بچه ها استفاده شود.

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version