ویتامین ها علاوه بر این که در تقویت سلامت کل بدن نقش مهمی بر عهده دارند، بلکه در ساختاردهی و تقویت پوست، مو و ناخن نیز بسیار موثر هستند. همیشه در رابطه با ویتامین ها و تاثیر آنها روی پوست نکات زیادی شنیده ایم اما هر کدام از آنها چه تاثیری روی پوست و مو دارند؟ آیا واقعا به آنها نیاز داریم؟ در این مقاله ویتامین های ضروری را که پوست ما به آن ها نیاز دارد را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

 

ویتامین C

ویتامین C یکی از بهترین ویتامین ها برای پوست و مو و ناخن است علاوه بر این برای سلامت تمام بدن بسیار مهم است. این ویتامین نقش مهمی در تولید کلاژن ایفا می کند که این عمل به سفت شدن پوست و جلوگیری از پیری زودرس بسیار کمک می کند. همچنین کلاژن برای ساختن مو و ناخن نقش مهمی ایفا می کند.

یکی دیگر از خواص ویتامین c این است که یک روشن کننده فوق العاده است که به برطرف شدن لک ها و تیرگی های پوست کمک کرده و همچنین مانع از تولید ملانین در پوست می شود در نتیجه نمی گذارد لک و تیرگی های جدیدی روی پوست ایجاد شود.

با این وجود، بدن نمی‌تواند ویتامین C را تولید کند و باید آن را از غذایی که مصرف می‌کنیم، بگیرد. غذاهایی مانند پرتقال، سبزیجات تازه، آب پرتقال یا آب لیمو، کلم بروکلی و اسفناج بیشتر مصرف کنید و یا از مکمل‌های ویتامین C بیشتر بهره بگیرید.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به از بین بردن رادیکال های آزاد روی پوست کمک می کند و اثرات ناشی از اشعه خورشید و عوامل محیطی را به حداقل می رساند. همچنین باعث افزایش رطوبت و خاصیت کشسانی پوست شده و از پیری زودرس جلوگیری می کند.

ویتامین E باعث حالت دهی موی سر و براق شدن آن می شود و از سفید شدن زودرس موی سر و همچنین موخوره جلوگیری می کند. علاوه ‌بر این، ویتامین E، به رفع مشکلات ناخن از قبیل زرد شدن ناخن‌ها، و اختلالات رشد ناخن کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید مقدار ویتامین E در بدن را افزایش دهید، می‌توانید مکمل‌های ویتامین E را بعد از مشورت با پزشک مصرف کنید. همچنین غذاهای حاوی ویتامین E مانند انواع مغزها مانند بادام، فندق و تخم آفتاب گردان، آووکادو و کلم بیشتر مصرف کنید.

ویتامین B

ویتامین B یک آنتی اکسیدان فوق‌العاده است که برای سلامتی پوست، مو و ناخن بسیار مفید است. در گروه ویتامین‌های B، نیاسین(niacin) و همچنین، B12، که کوبالامین نام دارد، به تقویت مو کمک شایانی می‌کنند. ویتامین‌های B کمپلکس، نه تنها برای مو، بلکه برای ناخن نیز مفید هستند. این ویتامین باعث افزایش گردن خون در پوست شده و همچنین تولید چربی پوست را کم می کند و در نتیجه مانع از جوش و آکنه می شود.

علاوه بر این ویتامین B به خاطر توانایی‌ اش در کمک به حفظ رطوبت بسیار معروف شده است. این ماده با آبرسانی پوست در شاداب ‌تر به نظر رسیدن پوست خیلی موثر است و علائم پیری را بسیار کندتر می ‌کند.

غذاهای حاوی این ویتامین عبارتند از: قارچ، هویج، آووکادو، ماکیان، سبزیجات با برگ سبز تیره، حبوبات، گل کلم، گردو، تخم مرغ، جگر گوساله، و دانه سویا. گاهی اوقات، می‌توان با مشورت پزشک به مصرف مکمل‌های B کمپلکس اقدام کرد.

 


بیشتر بخوانید: ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای تقویت و رشد مو


ویتامین D

ویتامین D کمک می کند تا فسفر و کلسیم به خوبی جذب بدن و پوست شود و همچنین برای حفظ استحکام دندان ها و استخوان ها نیز لازم و ضروری است. این ویتامین نقش بسیار موثری در کاهش آکنه و التهابات پوستی در بیماری پسوریازیس و کاهش خشکی پوست دارد.

منبع اصلی ویتامین D نور خورشید است اما با مصرف غذاهایی مانند سالمون، ماهی تن، سویا و زرده تخم مرغ نیز می توان با حد زیادی ویتامین D دریافت کرد.

ویتامین A

ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که آن را رتینول می‌نامند. این ویتامین در تولید سبوم سالم یک ماده چرب که توسط پوست سر ترشح می‌شود بسیار کمک کننده است و از ریزش و خشک شدن مو جلوگیری می‌کند. کمبود ویتامین A باعث خشکی و زبری پوست، چین‌وچروک، خشکی مو، شوره سر، کنده شدن پوست ناخن، جوش صورت و بدن و ظاهری خسته می‌شود.
منابع غذایی ویتامین A عبارت‌اند از: زرده تخم مرغ، جگر، شیر و لبنیات، هویج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، هندوانه و سبزیجات سبز برگی شکل.

ویتامین K

ویتامین K یکی از ویتامین های ضروری برای انعقاد خون است و به همین دلیل در درمان زخم ها و کبودی ها بسیار موثر است. این ویتامین با چین و چروک و لکه‌های پوستی می‌جنگد و علائم کشیدگی پوست و لکه های تیره و سیاهی زیر چشم را کاهش می دهد.

مواد غذایی حاوی ویتامین K عبارت‌اند از: کلم پیچ، اسفناج، لوبیا سبز، کاهو، جعفری، شلغم، بروکلی

معمولا به بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، کرم‌های حاوی ویتامین K تجویز می‌شود، چراکه ویتامین K به کاهش کبودی و ورم و نیز التیام سریع‌تر پوست کمک می‌کند.

 

 

ویتامین H

ویتامین H یکی از مهم ترین ویتامین های مفید برای ناخن و مو است که بیوتین (biotin) نیز نامیده می شود. زمانی که بدن با کمبود ویتامین مواجه می شود ناخن ها شکننده شده و رشد موها ضعیف می شود. در واقع، بدن شما نمی‌تواند این ویتامین را ذخیره کند و توسط باکتری‌هایی که در روده‌ها زندگی می‌کنند، تولید می‌شود. شما می توانید از مکمل های بیوتین با تجویز پزشک و یا مواد غذایی حاوی ویتامین H مانند برنج، زرده تخم مرغ و شیر استفاده کنید.

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version