آموزش حرفه ای فتوشاپ – درس سوم (ابزار Crop)

1044

ابزار Crop :

توسطِ ابزارِ Crop می توانید قسمتی از یک تصویر را برش بزنید و سپس بخشِ برش خورده را به صورت جداگانه ذخیره کنید اما چرا باید قسمتی از یک تصویر را برش بزنیم ؟ بعضی از تصاویر، دارای ترکیب بندیِ مناسبی نیستند و با حذف کردنِ یک یا چند عدد از اجزاءِ تصویر یا با حذف کردنِ قسمتی از تصویر ، براحتی می توانیم به یک ترکیب بندیِ مناسب تر برسیم و یا امکان دارد در اطرافِ کادرِ بعضی از تصاویر ، یک قاب وجود داشته باشد و ما بخواهیم که تصویر را از درون این قاب جدا کنیم یا بسیار پیش آمده که در اطراف تصویر ، یک نوشته وجود دارد و ما می خواهیم این نوشته را با برش زدن حذف کنیم همچنین ابزار Crop می تواند یک تصویر را با استفاده از یک طول و عرض مشخص برش بزند.

کار با ابزار کراپ :

ابتدا یک تصویر را در فتوشاپ باز کرده و سپس ابزار Crop را از جعبه ابزارهای فتوشاپ برگزینید .

حال با استفاده از ابزار Crop وارد تصویر شده و کلیک کنید و همانطور که کلید ماوس پایین است اشاره گرِ ماوس را به سمتِ دیگری بکشید این کار باعث می شود که یک مستطیل که من نامِ آن را مستطیلِ کراپ ( یا مستطیلِ برش ) گذاشته ام در تصویر ایجاد شود حال کلیدِ ماوس را رها کنید .

اگر همین الان کلید Enter را از صفحه کلید بفشارید باعث می شود که بخشی از تصویر که داخل مستطیل کراپ ، قرار دارد حفظ شود و بخشِ خارج از مستطیلِ کراپ پنهان شود . با این کار محدوده ای از تصویر را جدا کرده و دور انداختیم و محدوده ای که مد نظرمان بود را نگه داشتیم .

نوار گزینه های ابزار Crop

بعد از انتخاب کردنِ ابزارِ کراپ ، نوار گزینه های آن در بالای نرم افزارِ فتوشاپ ظاهر می شود من گزینه های موجود در این نوار را به ترتیب از سمتِ چپ به سمتِ راست توضیح می دهم .

برش زدنِ تصویر با استفاده از یک تناسبِ خاص :

در نوار گزینه های ابزار کراپ بر روی دومین دکمه از سمت چپ کلیک کنید تا یک لیست گشوده شود .

منویی که در شکلِ زیر مشاهده می کنید از چهار قسمت تشکیل شده است که به ترتیب از بالا تا پایین عبارتند از :

Ratio :

اگر این گزینه را انتخاب کنید آنگاه می توانید واردِ تصویر شوید و یک کادرِ کِراپ را با هر اندازه ای که دوست دارید رسم کنید و سپس کلیدِ Enter را بزنید تا تصویر با اندازه ای که شما مشخص کرده اید برش بخورد اما زمانیکه گزینه Ratio را انتخاب می کنید آنگاه دو کادرِ خالی نیز در همان نوار گزینه ها و در سمتِ راستِ گزینه Ratio ظاهر می شود که در تصویرِ زیر با عنوانِ کادرِ اول و کادرِ دوم مشخص شده اند .


در واقع شما می توانید یک نسبت را برای کادرِ تصویر در داخلِ این دو کادرِ خالی وارد کنید به عبارتِ دیگر می توانید نسبتِ پهنای تصویر را در کادرِ اول و نسبتِ ارتفاعِ تصویر را در کادرِ دوم وارد کنید مثلا اگر عددِ ۲ را در کادرِ اول و عددِ ۱ را در کادرِ دوم وارد کنید آنگاه متوجه می شوید که فتوشاپ یک کادرِ کراپ بر روی تصویر رسم کرده است که اندازه پهنای آن دو برابرِ اندازه ارتفاعِ آن است خب در این حالت اگر از اندازه موردِ نظر راضی هستید می توانید بر روی کادرِ تصویر کلیک کنید و همانطور که کلیدِ ماوس پایین است اشاره گرِ ماوس را اندکی جابجا کنید تا کادرِ کراپ دقیقا بر روی ناحیه موردِ نظرتان قرار بگیرد اگر هم از اندازه آن راضی نیستید می توانید دستگیره های موجود در گوشه های کادرِ کراپ را بگیرید بکشید و کادرِ کراپ را تغییرِ اندازه دهید البته توجه داشته باشید که در این حالت باز هم تناسب های مشخص شده به کادرِ تصویر ، اِعمال می شوند اما اگر از این تناسباتی که خودتان وارد کرده اید راضی نیستید می توانید در همان نوارِ گزینه ها بر روی دکمه رفرش که در تصویرِ قبلی مشخص کرده ام یا بر روی دکمه Clear کلیک کنید تا کادرهای اول و دوم دوباره خالی شوند در این صورت دوباره می توانید یک تناسبِ جدید را برای پهنا و ارتفاعِ تصویر وارد کنید ضمنا اگر در نوارِ گزینه ها بر روی دکمه لغو کلیک کنید آنگاه عملیاتِ برش ، لغو می شود و اگر بر روی دکمه تایید که باز هم در شکلِ قبل مشخص شده است کلیک کنید آنگاه تصویر با تنظیماتی که شما مشخص کرده اید برش می خورد .

W x H x Resolution :

اگر این گزینه را انتخاب کنید آنگاه سه کادرِ خالی در همان نوار گزینه ها ظاهر می شود که شما می توانید اندازه پهنای کادرِ کراپ را در کادرِ اول ، اندازه ارتفاع را در کادرِ دوم و مقدارِ رزولوشن را در کادرِ رزولوشن که در تصویرِ زیر مشخص کرده ام وارد کنید .

ضمنا شما می توانید واحدِ موردِ نظرتان را از کادرِ واحدها که باز آن را هم در تصویرِ قبل مشخص کرده ام انتخاب کنید همچنین اگر بر روی دو فلشی که در میانِ کادرِ اول و دوم قرار دارد کلیک کنید آنگاه مقادیرِ کادرهای اول و دوم با هم عوض می شوند .

خب بقیه گزینه های موجود در این منو نیز مانندِ همین دو گزینه قبلی هستند فقط اندازه فرق می کند اما یکی از این گزینه ها به توضیحاتِ بیشتری احتیاج دارد که در ادامه درباره آن توضیح داده ام .

Front Image :

فرض کنید که دو تا تصویر دارید که ابعادِ تصویرِ اول کوچک است و ابعادِ تصویرِ دوم بزرگ است و شما می خواهید تصویرِ دوم را به اندازه کادرِ تصویرِ اول که کوچکتر است برش بزنید در این صورت می بایست هر دو تصویر را در داخلِ فتوشاپ در دو سندِ جداگانه باز کنید سپس تصویرِ کوچک را فعال کنید و در نوار گزینه های ابزارِ Crop بر روی دومین دکمه کلیک کنید و از منویی که باز می شود گزینه Front Image را انتخاب کنید حالا اگر به نوار گزینه های نگاه کنید آنگاه متوجه می شوید که اندازه پهنا ، ارتفاع و مقدارِ رزولوشنِ تصویرِ کوچکتر در کادرهای مربوطه وارد شده است حالا به هیچ چیز دست نزنید و فقط از بالای نرم نرم افزار بر روی سندِ تصویرِ بزرگتر کلیک کنید تا تصویرِ بزرگتر فعال شود در این حالت متوجه می شوید که فتوشاپ ، یک کادرِ کراپ که دقیقا ابعادش برابر با ابعادِ تصویرِ کوچکتر است را بر روی تصویرِ بزرگتر قرار داده است خب حالا اگر در محیطِ داخلِ کادرِ کراپ ، دابل کلیک کنید آنگاه تصویرِ بزرگتر با اندازه های کادرِ تصویرِ کوچکتر ، برش می خورد .

New Crop Preset :

فرض کنید که ابتدا گزینه Ratio را از بالای این لیست انتخاب کرده اید و سپس یک مستطیلِ کراپ با اندازه های دلخواه رسم کرده اید حال می توانید با کلیک بر روی گزینه New Crop Preset ، انداز طول و عرضِ مستطیلِ دلخواه را ذخیره کرده تا بعدا بتوانید از آن دوباره استفاده کنید با کلیک بر روی گزینه New Crop Preset ، یک پنجره با نام New Crop Preset باز می شود .

روبروی عنوان Name می توانید اندازه های طول و عرضِ مستطیل را مشاهده کنید همچنین می توانید یک نام دلخواه را به جای این اعداد در کادر Name وارد کنید نهایتا بعد از این که بر روی دکمه ok کلیک کردید آنگاه می توانید اندازه دلخواه را در لیستِ نسبت های طول به عرضِ مستطیل و در بالای گزینه New Crop Preset مشاهده کنید .

Delete Crop Preset :

با استفاده از این گزینه می توانید اندازه های ذخیره شده توسط گزینه New Crop Preset را حذف کنید برای انجام دادنِ این کار می بایست بر روی گزینه Delete Crop Preset کلیک کنید تا یک پنجره با نام Delete Crop Preset گشوده شود .

از کادرِ روبروی عنوان Preset ، یک گزینه را برای حذف شدن انتخاب کنید و یا با انتخابِ All Crop Preset ، همه اندازه های ذخیره شده را حذف کنید .

Straighten :

توسطِ این گزینه می توانید تصاویرِ کج شده را صاف کنید به عنوانِ مثال اگر به تصویرِ زیر نگاه کنید آنگاه متوجه می شوید که خطِ افق در تصویرکِ سمتِ چپ ، کج است و من می خواهم آن را صاف کنم برای انجام دادنِ اینکار ابتدا در نوار گزینه های ابزارِ Crop بر روی دکمه Straighten کلیک می کنم تا فعال شود سپس واردِ تصویر می شوم و در سمتِ چپِ خطِ افق کلیک می کنم و همانطور که کلیدِ ماوس پایین است اشاره گرِ ماوس را به سمتِ دیگرِ خطِ افق می برم در این حالت یک خط از نطقه اول به اشاره گرِ ماوس وصل می شود که من می بایست این خط را دقیقا بر روی خطِ کج شده که در این مثال ، خطِ افق است قرار دهم و سپس در سمتِ راستِ خطِ افق کلیک کنم خب این کارها را انجام می دهم و نهایتا دکمه ماوس را رها می کنم این عمل باعث می شود که فتوشاپ یک کادرِ کراپ بر روی تصویر ایجاد کند در این حالت تصویر ، صاف شده است اما می بایست اضافه های تصویر را برش بزنیم به عبارتِ دیگر اگر الان در داخلِ کادرِ کراپ ، دابل کلیک کنم آنگاه فتوشاپ ، تصویرِ صاف شده را برش می زند و نتیجه نهایی را به من تحویل می دهد .

نکته :

از گزینه Straighten برای صاف کردنِ خطوطِ عمودی ای که کج شده اند نیز می توانید استفاده کنید و آن ها را صاف و کاملا عمودی کنید مراحلِ کار مانندِ قبل است فقط اینبار می بایست در بالا و پایینِ خطِ عمودی که کج شده است کلیک کنید .

 

دکمه نسبت های طلایی :

اگر در نوار گزینه ها بر روی این دکمه کلیک کنید آنگاه یک منو باز می شود که شما این منو را در تصویرِ زیر نیز می توانید مشاهده کنید در ادامه قصد دارم که گزینه های موجود در این منو را توضیح بدهم .

Rule of Thirds ( قانون یک سوم ) :

در بابِ این موضوع قبلا اندکی صحبت کرده ام ابتدا یک مستطیلِ کراپ در تصویر ایجاد کنید و سپس گزینه Rule of Thirds را برگزینید با این کار ، مستطیلِ کراپ ، با استفاده از قانون یک سوم به ۹ قسمت تقسیم می شود به عبارتِ دیگر طولِ مستطیلِ کراپ ، توسطِ ۲ خطِ عمودی به سه قسمتِ مساوی تقسیم می شود و عرض آن نیز توسطِ دو خطِ افقی به سه قسمتِ مساوی تقسیم می شود همچنین در محلِ برخوردِ خطوطِ عمودی و افقی ، ۴ نقطه طلایی حاصل می شود که قبلا درباره آن ها صحبت کرده ام در واقع شما می توانید یک تصویر را در فتوشاپ باز کرده و سپس سوژه های مهم در تصویر را با استفاده از گزینه Rule of Thirds در نقاطِ طلایی قرار دهید تا توجه بیننده به سمتِ آن ها جلب شود .

 

Grid :

انتخاب کردنِ این گزینه باعث می شود که یک شبکه راهنما در داخلِ مستطیلِ کراپ ایجاد شود خطوطِ عمودی و افقیِ این شبکه می توانند به عنوان یک راهنما به ما بگویند که خطوطِ عمودی یا افقیِ موجود در تصویر ، واقعا عمودی و افقی هستند یا خیر ؟ و یا خانه های موجود در این شبکه می توانند به ما بگوییند که میانِ اشیاء موجود در تصویر چه مقدار فاصله وجود دارد . همچنین این شبکه در تصاویری که از اشکالِ هندسی با خطوط عمودی و افقیِ فراوان تشکیل شده است بسیار کاربرد دارد و به ما کمک می کند تا بهترین ترکیب بندی را ایجاد کنیم مثلا خطوطِ افقی و عمودی در دیوارِ آجری که در تصویر زیر آمده کج بود و من با استفاده از خطوطِ راهنمای این شبکه توری مانند توانستم خطوطِ افقی و عمودی را صاف کنم .

Diagonal :

به شکلِ زیر توجه کنید از سه تصویر ، تشکیل شده است که به ترتیب از سمتِ چپ به سمتِ راست ، آن ها را شماره گذاری کردم تصویرِ شماره ۱ ، تصویرِ اصلی است به خطوطِ کنارِ پله ها توجه کنید من می خواهم خطوطِ کنارِ پله ها که در تصویرِ شماره ۲ ، با رنگِ سبز مشخص شده اند را به صورتِ قطری درآورم برای همین ابتدا تصویرِ شماره ۱ را در فتوشاپ باز کردم سپس ابزارِ Crop را انتخاب کردم و در نوار گزینه های این ابزار از کادرِ View ، گزینه Diagonal را انتخاب کردم زیرا این گزینه به من اجازه می دهد تا بتوانم خطوطِ قطری را در تصویر ، تراز کنم در این حال واردِ تصویر شدم کلیک کردم تا خطوطِ راهنما ظاهر شوند بعد اشاره گرِ ماوس را به گوشه پایین و سمتِ راستِ تصویر بردم و زمانیکه اشاره گرِ ماوس تبدیل به یک فلشِ خمیده شد کلیک و به سمتِ چپ درگ کردم تا کادرِ کراپ به همراهِ خطوطِ راهنمایش ، اندکی بر روی تصویر در جهتِ حرکتِ عقربه های ساعت بچرخند که این موضوع در تصویرِ شماره ۲ مشخص است سپس زمانی که دیدم خطوطِ راهنمای قطری با خطوطِ کناره پله ها موازی شده اند آنگاه اشاره گرِ ماوس را رها کردم و در مرحله آخر با دو بار کلیک کردن در تصویر ، توانستم تصویر را برش بزنم و شما در تصویرِ شماره ۳ می بینید که خطوطِ کناره پله ها به صورتِ خطوطِ قطری ظاهر شده اند یعنی از گوشه پایین و سمتِ چپ به سمتِ گوشه بالا و سمتِ راستِ تصویر امتداد یافته اند و این طور به نظر می رسد که انگار ، قطرِ تصویر از پله ها تشکیل شده است در صورتی که در تصویرِ شماره ۱ اینطور نبود زیرا پله ها در تصویرِ شماره ۱ ، اندکی به سمتِ چپ تصویر حرکت کرده اند .

 

Triangle :

استفاده از اعدادِ فرد در یک تصویر ، به زیباییِ آن تصویر می افزاید به عنوانِ مثال ، تصویری که از سه نفر گرفته می شود زیبا تر از تصویری است که از چهار نفر گرفته شده است استفاده از سوژه های مثلثی شکل در یک تصویر نیز ، تداعی کننده عدد ۳ می باشند زیرا مثلث سه راس و سه ضلع دارد و عدد ۳ فرد است پس متوجه شدیم که اعدادِ فرد به زیباییِ تصویر می افزایند با انتخاب کردنِ گزینه Triangle ، سه خطِ مورب در داخلِ مستطیلِ کراپ ظاهر می شوند که در تصویرِ شماره ۱ مشاهده می کنید که این سه خط ، سه مثلث را ایجاد کرده اند این سه مثلث به گونه ای در کنار هم قرار گرفته اند که دو نقطه طلایی را ایجاد کرده اند در واقع محلِ تقاطعِ این سه خط است که دو نطقه طلایی را ایجاد می کنند حال اگر این سه خطِ مورب را معکوس کنیم آنگاه تصویرِ شماره ۲ ظاهر می شود که در تصویرِ شماره ۲ نیز ، از محلِ تقاطعِ خطوطِ موربِ راهنما ، دو نقطه طلایی ایجاد شده است و اگر تصاویرِ شماره ۱ و ۲ را با هم ترکیب کنیم آنگاه تصویرِ شماره ۳ ایجاد می شود و شما می بینید که اینبار ، چهار نقطه طلایی در تصویرِ شماره ۳ ، ایجاد شده است از این حالت برای ترکیب بندی اشکالِ مثلث شکل در تصویر استفاده می کنیم یعنی خطوطِ مورب و کج را با خطوطِ راهنمایی که گزینه Triangle در اختیارمان می گذارد تراز و همانگ می کنیم و سپس سوژه های مهمتر را در نقاطِ طلایی قرار می دهیم .

نکته بسیار مهم در استفاده از گزینه Triangle این است که ابتدا باید ببینید که خطوطِ موربِ موجود در تصویر ، از کدام گوشه کادرِ تصویر ، شروع و به کدام گوشه ختم می شوند و نهایتا ، خطوطِ راهنمای مناسب را از سه شکلِ بالا انتخاب کرده و تصویر را تراز کرده و سپس برش بزنید به شکل زیر توجه کنید قله کوه در تصویرِ زیر ، از گوشه بالا و سمتِ راستِ تصویر ، شروع شده و سپس به صورتِ اریب به سمتِ مرکزِ تصویر نزول کرده است و یک مفهومِ مثلث شکل را در قسمتِ سمتِ راستِ تصویر ایجاد کرده است حالا کاری که من انجام دادم این بود که شیبِ این کوه را با خطِ راهنمای سبز رنگ ، تراز کردم تا بتوانم قسمتی از این کوه که در سمتِ راستِ تصویر قرار داشت را به شکلِ مثلث درآورم البته اگر دقت کنید متوجه می شوید که فرمِ آسمان نیز در تصویرِ زیر ، مثلث شکل می باشد که باز در جداسازی های ابزارِ کراپ ، در مثلثِ بالایی قرار گرفته است . حالا که کوه و آسمان ، مثلثی شکل شدند، می توانند تاثیرِ بیشتری را در نگاه بیننده القاء کنند زیرا شکلِ مثلث ، القاء کننده مفهومِ عددِ سه است و قبلا متوجه شدیم که وجودِ مفهومِ اعدادِ فرد ، منجمله عددِ سه در یک تصویر به زیبایی آن تصویر می افزاید .


Golden Ratio :

توسطِ این گزینه می توانید موضوعاتی که از نسبت های طلایی در ایجاد شدنشان استفاده شده است را در داخلِ تصویر ، تراز کنید مثلا متوجه شدیم که در بدنِ انسان ها و در کلِ عالمِ هستی از نسبت های طلایی استفاده شده است حالا اگر موضوعاتِ موجود در تصویر از نسبت های طلایی استفاده کرده باشند بهتر است که برای تراز کردن و قرار دادنِ این موضوعات در نقاطِ طلایی ، از گزینه Golden Ratio استفاده کنیم زیرا زمانیکه گزینه Golden Ratio را انتخاب می کنیم آنگاه با باز و بسته شدنِ کادرِ کراپ ، متوجه می شویم که نسبت های طلایی در بینِ اضلاعِ مستطیلِ کراپ حفظ می شوند و هر چه ما این مستطیل را به سمتِ داخل ، جمع کنیم یا به سمتِ خارج ، باز کنیم باز هم متوجه می شویم که این نسبت ها در بین اضلاعِ کادرِ کراپ حفظ می شوند .

 

تفاوتِ بین Rule of Thirds با Golden Ratio در چیست ؟

اگر از انسان ها ، طبیعت ، حیوان ها یا به طورِ کلی اگر از موجوداتِ زنده عکسبرداری کرده اید برای تراز کردنِ این گونه از تصاویر ، بهتر است که از گزینه Golden Ratio استفاده کنید زیرا در خلقتِ کلِ عالمِ هستی از نسبت های طلایی استفاده شده است و اگر ما بخواهیم موضوعاتی که از نسبت های طلایی پیروی کرده اند را در داخلِ تصویر ، تراز و ترکیب کنیم بهتر آن است که از گزینه Golden Ratio استفاده کنیم زیرا این گزینه نیز از نسبت های طلایی پیروی می کند اما اگر از محصولاتِ ساختِ دستِ بشر مانندِ ماشین یا ساختمان ، عکسبرداری می کنید آنگاه می توانید برای تراز کردنِ موضوعاتِ داخلِ تصویر از گزینه Rule of Thirds استفاده کنید .

نکته :

به این موضوع نیز توجه داشته باشید که همیشه قرار نیست موضوعاتِ زنده در تصویر را با گزینه Golden Ratio تراز کنیم زیرا در بعضی از تصاویر می خواهیم مفهومِ خاصی را برسانیم که در این جور مواقع لازم نیست که از این گزینه استفاده کنیم همچنین تولید کنندگانِ بسیاری هستند که از نسبت های طلایی در ساختِ محصولاتِ خود استفاده می کنند و اگر قرار است که از این موضوعات عکسبرداری کنید بهتر است که از گزینه Golden Ratio برای تراز کردنِ تصویر استفاده کنید .

مثلا به تصویرِ زیر نگاه کنید از دو تصویر تشکیل شده است که تصویرِ سمتِ چپی با استفاده از گزینه Golden Ratio و تصویرِ سمتِ راستی با استفاده از گزینه Rule of Thirds ، تراز شده اند اما موضوعِ موجود در دو تصویرِ زیر ، یک دست است و چون دست ، قسمتی از بدنِ یک انسان است پس یک موضوعِ زنده می باشد که از نسبت های طلایی پیروی کرده است در این دو تصویر ، فاصله میانِ آرنج تا مچ دست را با حرفِ a و فاصله میانِ مچِ دست تا نوکِ انگشتانِ دست را با حرفِ b نامگذاری کرده ام و از قبل می دانیم که اگر مقدارِ a را بر مقدارِ b تقسیم کنیم آنگاه به عددِ ۱٫۶۱۸ خواهیم رسید و این عدد به ما می گوید که دستِ انسان از نسبت های طلایی پیروی کرده است و باز هم از قبل می دانیم که مچِ دست به عنوانِ نقطه طلایی در فاصله میانِ آرنج تا نوکِ انگشتانِ دست ، محسوب می شود حالا به تصویرِ سمتِ چپ توجه کنید این تصویر با استفاده از گزینه Golden Ratio تراز شده است و چون نسبت های طلایی در گزینه Golden Ratio حفظ می شوند می بینید که به چه زیبایی ، کفِ دست در قسمتِ سمتِ چپِ تصویر و ساعدِ دست در قسمتِ وسط و سمتِ راستِ تصویر قرار گرفته اند و اگر به تصویرِ سمتِ چپ دقیقتر نگاه کنید آنگاه متوجه می شوید که مچِ دست که به عنوانِ نقطه طلایی محسوب می شد دقیقا در زیرِ نقطه طلایی قرار گرفته است به عبارتِ دیگر می توان گفت که گزینه Golden Ratio توانست تصویر را بر اساسِ نست های طلایی تقسیم بندی کند حالا اگر به تصویرِ سمتِ راست توجه کنید خواهید دید که گزینه Rule of Thirds این توانایی را ندارد و اگر دقت کنید متوجه می شوید که گزینه Rule of Thirds به جای اینکه مچِ دست را به عنوان نقطه طلایی معرفی کند مقداری از کفِ دست را به عنوانِ نقطه طلایی معرفی کرده است امیدوارم که در رساندنِ منظورم موفق شده باشم .

Golden Spiral :

با انتخاب کردنِ این گزینه ، یک منحنی به صورتِ مارپیچ در داخلِ مستطیلِ کراپ ظاهر می شود این مارپیچ با نام Golden Spiral یا مارپیچِ طلایی شناخته می شود .

 

برای درکِ بهتر لازم است که ابتدا به دو تصویرِ زیر نگاه کنید گلبرگ های این دو گلِ رز ، مانندِ خطوطِ منحنی ، نگاه را به سمتِ مرکزِ این گل ها هدایت می کنند در واقع اگر تصویری مانندِ تصویرهای زیر را در فتوشاپ باز کنید آنگاه می توانید با استفاده از گزینه Golden Spiral ، تصویر را به نحوی برش بزنید که نگاهِ بیننده به سمتِ مرکزِ گل ، هدایت شود یعنی اگر خطوطِ راهنمایی که گزینه Golden Spiral به شما ارائه کرده است را با لبه گلبرگ های گل ، هماهنگ و تراز کنید آنگاه مرکزِ این مارپیچ که مشخص کننده نقطه طلایی است بر روی مرکزِ گل قرار می گیرد و مرکزِ گل را به عنوانِ نقطه طلایی و کانونِ توجه ، معرفی می کند و حالا شما می توانید قسمت های اضافیِ تصویر را با زدنِ دکمه Enter ، حذف کنید و تصویرِ گلی را که مرکزِ این گل در نقطه طلایی قرار گرفته است را تحویل بگیرید .

 

البته تصور نکنید که مارپیچِ طلایی فقط در این گل ها استفاده شده است بلکه اگر به تصاویرِ زیر نگاه کنید متوجه می شوید که طیفِ وسیعی از عالمِ هستی را در بر گرفته است .

خب در ادامه به گزینه های باقی مانده در منوی نسبت های طلایی می پردازم .

Auto Show Overlay :

اگر این گزینه را فعال کنید آنگاه خطوط و نقاطِ طلایی پنهان می شوند اما اگر مستطیلِ کراپ را بچرخانید یا تغییرِ اندازه بدهید آنگاه این خطوط و نقاطِ طلایی به صورتِ موقت ظاهر می شوند .

Always Show Overlay :

فعال کردن این گزینه باعث می شود که خطوط ونقاط طلایی در داخلِ مستطیل کراپ برای همیشه ظاهر بمانند .

Never Show Overlay :

فعال کردن این گزینه باعث می شود که خطوط و نقاط طلایی در داخلِ مستطیل کراپ ، برای همیشه پنهان شوند .

Cycle Overlay :

قبلا یاد گرفتیم که انتخاب کردنِ هر کدام از شش گزینه موجود در بخشِ بالای منوی نسبت های طلایی ، باعثِ ایجاد شدنِ یک سری خطوطِ راهنما و نقاطِ طلایی در داخلِ مستطیلِ کراپ می شود حال باید بدانید که با هر بار کلیک کردن بر روی گزینه Cycle Overlay می توانید بینِ این شش حالت ، حرکت کنید یعنی هر دفعه که بر روی این گزینه کلیک می کنیم آنگاه گزینه بعدی در بخشِ بالای منوی نسبت های طلایی فعال می شود کلیدِ میانبرِ این گزینه ، دکمه O است .

Cycle Orientation :

این گزینه در صورتی فعال می شود که یکی از دو گزینه Golden Spiral و Triangle فعال باشند در واقع با هر بار کلیک کردن بر روی گزینه Cycle Overlay Orientation می توانیم الگوهای این دو گزینه را در داخلِ کادرِ کراپ ، معکوس کنیم یا بچرخانیم مثلا اگر گزینه Golden Spiral فعال باشد آنگاه یک مارپیچِ طلایی در کادر کراپ ظاهر می شود و اگر در این حالت ، بر روی گزینه Cycle Overlay Orientation کلیک کنیم آنگاه می توانیم مارپیچِ طلایی را در کادرِ کراپ بچرخانیم و مرکزِ مارپیچ را بر روی نقطه طلایی که مد نظرمان است قرار دهیم کلیدِ میانبرِ این گزینه ، دکمه های Shift + O می باشد .

گزینه بعدی در نوارِ گزینه های ابزارِ کراپ یک دایره شبیه به چرخ دنده است که اگر بر روی آن کلیک کنید آنگاه گزینه های زیر ، ظاهر می شوند .

Use Classic Mode :

ابتدا فرض می کنیم که گزینه Use Classic Mode غیر فعال است و گزینه سوم یعنی گزینه Auto Center Preview فعال است حالا واردِ تصویر شوید و یک مستطیلِ کراپ را در تصویر رسم کنید سپس اشاره گرِ ماوس را بر روی یکی از نقاطی که در گوشه های این مستطیل یا بر روی اضلاعِ این مستطیل قرار دارد ببرید و کلیک و به سمتِ داخل یا به سمتِ خارج ، بکشید چه اتفاقی می افتد ؟ جواب این است که ضلع یا اضلاعِ روبرو نیز به صورتِ هماهنگ حرکت می کنند یعنی اگر ما یکی از اضلاعِ این مستطیل را به سمتِ داخل بکشیم آنگاه ضلعِ روبروی آن نیز به سمتِ داخل حرکت می کند و اگر به سمتِ خارج بکشیم آنگاه ضلعِ روبرو نیز به سمتِ خارج حرکت می کند و اگر یکی از گوشه های این مستطیل را به سمتِ داخل بکشیم آنگاه گوشه روبروی آن نیز به سمتِ داخل حرکت می کند و اگر به سمتِ خارج بکشیم آنگاه گوشه روبروی آن نیز به سمتِ خارج حرکت می کند یعنی تغییرات از خارج به سمتِ مرکزِ مستطیل یا از مرکزِ مستطیل به سمتِ خارج اعمال می شوند حالا اینبار گزینه Use Classic Mode را فعال کنید فعال شدنِ این گزینه باعث می شود که فتوشاپ ماننده ورژن های قدیمیترش رفتار کند یعنی اگر قمستی از مستطیلِ کراپ را حرکت دهید آنگاه فقط همان قسمت ، حرکت خواهد کرد زیرا فعال کردنِ گزینه Use Classic Mode باعثِ غیر فعال شدنِ گزینه Auto Center Preview می شود .

Show Cropped Area :

ابتدا فرض می کنیم که این گزینه فعال است حال اگر یک مستطیلِ کراپ را در تصویر رسم کنید و سپس یکی از اضلاع یا گوشه های این مستطیل را به سمتِ داخل بکشید و نهایتا کلیدِ ماوس را رها کنید آنگاه متوجه می شوید که فتوشاپ یک لایه خاکستری رنگِ شفاف را بر روی آن قسمت از تصویر که در خارج از کادرِ کراپ وجود دارد قرار می دهد در واقع شما با این روش می توانید ناحیه ای که قرار است برش بخورد و دور انداخته شود را قبل از برش خوردن مشاهده و بررسی کنید اما حالا اگر گزینه Show Cropped Area را غیر فعال کنید و سپس یکی از اضلاع یا گوشه های مستطیلِ کراپ را به سمتِ داخل بکشید و کلیدِ ماوس را رها کنید آنگاه متوجه می شوید که آن قسمت از تصویر که در خارج از مستطیلِ کراپ قرار دارد پنهان می شود .

Auto Center Preview :

اگر این گزینه را غیر فعال کنید آنگاه می توانید مانندِ زمانیکه گزینه Use Classic Mode فعال است عمل کنید یعنی می توانید مانندِ ورژن های قدیمیِ فتوشاپ رفتار کنید اما اگر گزینه Auto Center Preview را فعال کنید و سپس یکی از اضلاع یا گوشه های مستطیلِ کراپ را به سمتِ داخل بکشید آنگاه ضلع یا گوشه روبرو نیز به سمتِ مرکزِ مستطیلِ کراپ حرکت می کند و اگر به سمتِ خارج بکشید آنگاه ضلع یا گوشه روبرو نیز از مرکز به سمتِ خارج حرکت می کند .

Enable Crop Shield :

اگر این گزینه فعال باشد آنگاه فتوشاپ ، منطقه خارج از مستطیلِ کراپ را با رنگِ خاکستری نمایش می دهد که البته این رنگ را نیز می توان تغییر داد اما اگر این گزینه را غیر فعال کنیم آنگاه فتوشاپ ، منطقه خارج از مستطیلِ کراپ را با رنگِ طبیعی اش نمایش می دهد در واقع فتوشاپ ، منطقه خارج از مستطیلِ کراپ را با نامِ Shield می شناسد .

Color :

اگر دقت کرده باشید حتما متوجه شده اید که در خارج از مستطیلِ کراپ ، دو ناحیه وجود دارد یکی از این نواحی ، بومِ فتوشاپ است که در تصویرِ زیر ، با رنگِ آبی مشخص شده است ناحیه بعدی ، همان قسمت از تصویر است که در خارج از مستطیلِ کراپ قرار گرفته است حال شما با استفاده از گزینه Color می توانید مشخص کنید که چه رنگی باید بر روی ناحیه های خارج از مستطیلِ کراپ قرار بگیرد با کلیک کردن بر روی کادرِ روبروی عنوان Color ، یک لیست که شاملِ دو گزینه است باز می شود اگر گزینه Match Canvas را انتخاب کنید آنگاه فتوشاپ از رنگِ بوم ، استفاده می کند و سپس از همان رنگِ بوم ، بر روی آن قسمت از تصویر که در خارج از مستطیلِ کراپ است قرار می دهد اما اگر گزینه Custom را انتخاب کنید آنگاه یک مربعِ رنگ در مقابلِ عنوانِ Color ظاهر می شود که با کلیک بر روی آن می توانید یک رنگِ جدید ، انتخاب کنید تا فتوشاپ این رنگِ جدید را بر روی ناحیه خارج از مستطیلِ کراپ قرار دهد .


Opacity :

تا اینجا یاد گرفتیم که فتوشاپ ، ناحیه خارج از مستطیلِ کراپ را با نام Shield می شناسد حال شما می توانید مقدار شفافیتِ رنگی که در ناحیه Shield قرار می گیرد را با استفاده از گزینه Opacity تعیین کنید .

Auto Adjust Opacity :

ابتدا فرض می کنیم که این گزینه فعال است اگر در این حالت مثلا بر روی یکی از اضلاعِ مستطیلِ کراپ کلیک کنید و آن را به سمتِ داخل بکشید و کلید ماوس را نیز رها نکنید آنگاه متوجه می شوید که آن قسمت از تصویر که در خارج از مستطیلِ کراپ قرار دارد به صورتِ شفاف نشان داده می شود که در تصویرِ قبلی نیز مشخص شده است این شفافیت به صورتِ اتوماتیک و توسطِ خودِ فتوشاپ ایجاد می شود حالا این دفعه فرض می کنیم که گزینه Auto Adjust Opacity غیر فعال است اگر در این حالت بر روی مثلا یکی از اضلاعِ مستطیلِ کراپ کلیک کنید و به سمتِ داخل درگ کنید و کلیدِ ماوس را نیز رها نکنید آنگاه متوجه می شوید که رنگِ قرار گرفته بر روی ناحیه خارج از مستطیلِ کراپ ، با همان مقدار شفافیتی که در گزینه Opacity مشخص کرده بودید ظاهر شده است .

خب اما هنوز یک گزینه در نوار گزینه های ابزارِ Crop باقی مانده است که در ادامه به آن پرداخته ام:

Delete Cropped Pixels :

این گزینه را فعال کنید سپس یک مستطیلِ کراپ را در داخلِ تصویر رسم کنید حالا اندازه این مستطیل را کوچکتر کنید و کلیدِ Enter را از صفحه کلید ، بفشارید چه اتفاقی می افتد ؟ قسمتی از تصویر که در داخلِ کادرِ کراپ قرار داشت حفظ می شود و قسمتی از همین تصویر که در خارج از کادرِ کراپ قرار داشت حذف می شود اگر الان ابزارِ Move را انتخاب کنید و سپس در داخلِ تصویر کلیک و درگ کنید آنگاه متوجه می شوید که بخشِ خارج از کادرِ کراپ واقعا حذف شده است حالا اینبار گزینه Delete Cropped Pixels را غیر فعال کنید و سپس یک مستطیلِ کراپ را در تصویر رسم کنید و دوباره کلیدِ Enter را بزنید حالا چه اتفاقی می افتد ؟ قسمتی از تصویر که در داخلِ مستطیلِ کراپ قرار داشت حفظ می شود و آن قسمت از تصویر که در خارج از مستطیلِ کراپ قرار داشت به صورتِ موقت پنهان می شود یعنی اگر بعد از زدنِ کلیدِ Enter ، ابزارِ Move را بردارید و سپس واردِ تصویر شوید و بر روی تصویر کلیک و درگ کنید آنگاه متوجه خواهید شد که آن بخشِ پنهان شده ، دوباره ظاهر می شود البته اگر گزینه Delete Cropped Pixels را برای یک لایه Smart Object فعال کنید و سپس قسمتی از تصویر را برش بزنید آنگاه خواهید دید که دیگر ، هیچ بخشی از تصویر حذف نمی شود یعنی آن قسمتی از تصویر که در خارج از مستطیلِ کراپ قرار دارد ، فقط پنهان می شود زیرا در حالِ کار کردن بر روی یک لایه Smart Object هستید .

نکته :

درباره Smart Object ها در بخشِ مربوط به Smart Object ها به صورتِ کامل توضیح داده ام .

اما سه گزینه دیگر در هنگامِ کار با ابزارِ Crop در سمتِ راستِ نوار گزینه ها ظاهر می شوند که به ترتیب عبارتند از :

اولین دکمه به صورت یک فلش خمیده می باشد :

کلیک کردن بر روی این دکمه باعث می شود که عملیاتِ برش زدنِ تصویر به حالتِ اولیه برگردد .

Cancel :

با کلیک بر روی این گزینه می توانید عملیاتِ برش را لغو کنید .

آخرین گزینه در سمت راستِ نوار گزینه ها ، یک علامتِ تیک می باشد :

این دکمه همان کارِ دکمه Enter را انجام می دهد یعنی با کلیک کردن بر روی آن ، می توانید تغییراتِ ایجاد شده توسطِ ابزارِ کراپ را ثبت کنید.

ابزارِ Perspective Crop : توسطِ این ابزار می توانید یک تصویر که دارای پرسپکتیو است را برش بزنید و پرسپکتیو را نیز خنثی کنید مثلا فرض کنید که از پلاکِ یک ماشین که دارای پرسپکتیو است عکس گرفته اید حالا اگر ابزارِ Perspective Crop را انتخاب کنید و سپس در چهار گوشه پلاکِ ماشین کلیک کنید آنگاه یک کادرِ برش که همانگ با پرسپکتیوِ پلاکِ ماشین است در اطرافِ پلاکِ ماشین ظاهر می شود حالا اگر در وسطِ کادرِ برش ، دابل کلیک کنید آنگاه پلاکِ ماشین ، برش می خورد و پرسپکتیوِ آن نیز خنثی می شود مثلا اگر شمارهِ پلاک به صورتِ کج بوده حالا بعد از برش ، صاف می شود .

استفاده دیگری که از این ابزار می توان کرد این است که شما توسطِ این ابزار می توانید یک تصویر را بر اساسِ اندازه ها و رزولوشن تصویرِ دیگری برش بزنید کافیست که ابتدا تصویرِ مرجع را باز کنید و سپس ابزارِ Perspective Crop را انتخاب کنید و در نوار گزینه هایش بر روی دکمه Front Image کلیک کنید در این حالت اندازه های طول و عرضِ تصویر مرجع به همراهِ رزولوشنِ آن شنایی می شود و در نوار گزینه های ابزارِ Perspective Crop به شما نشان داده می شود حالا می بایست تصویر دوم که قرار است بر اساسِ اندازه ها و رزولوشن تصویرِ مرجع برش بخورد را باز کنید و ابزارِ Perspective Crop را انتخاب کنید و سپس یک کادرِ برش را بر روی تصویرِ دوم رسم کنید حالا اگر در وسطِ کادرِ برش ، دابل کلیک کنید آنگاه متوجه خواهید شد که تصویرِ دوم بر اساسِ اندازه ها و رزولوشنِ تصویرِ اول برش خورده است .

نکته : اگر بعد از اینکه بر روی دکمه Front Image کلیک کردید دوباره به سراغِ نوار گزینه های این ابزار بروید و اینبار بر روی دکمه Clear کلیک کنید آنگاه اطلاعاتِ تصویرِ مرجع از داخلِ کادرهای نوار گزینه ها ، حذف می شود همچنین یک گزینه با نامِ Show Grid در نوار گزینه های این ابزار وجود دارد که اگر فعال باشد آنگاه یک شبکه راهنما در کادرِ برش به شما نشان داده می شود که از آن می توانید به عنوانِ یک راهنما برای صاف کردنِ خطوطِ افقی و عمودی که به صورتِ کج در تصویر ظاهر شده اند استفاده کنید .

 

 

آموزش حرفه ای فتوشاپ; درس دوم (ابزارهای فتوشاپ)

آموزش حرفه ای فتوشاپ; درس اول

 

 

کانال زیبایی شبره

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید