رامسر معروف به عروس شهرهای ایران، یکی از معروف‌ترین مکان‌ها برای طبیعت‌دوستان و گردشگران است. از طرفی دارای بهترین هتل ها بوده و شما میتوانید در بهترین هتل های رامسر اقامت دلنشینی را تجربه کنید. تاریخچه جدایی رامسر از گیلان نیز بسیار جذاب است. می‌خواهیم در این مقاله درباره تاریخچه جدایی رامسر از گیلان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخ جدایی رامسر از گیلان

در ابتدا شهر رامسر را با نام سخت‌سر می‌شناختند؛ ولی امروزه نام آن به رامسر تغییر یافته است. در واقع رامسر آخرین شهر غربی استان مازندران بوده و یک شهر بین مرزی نیز هست. رامسر از یک طرف به استان گیلان و از طرف دیگر به استان مازندران می‌رسد. همچنین باید بدانید این شهر از سمت جنوب به کوه‌های البرز، از سمت شرق به شیرود و از سمت غرب به شهر چابکسر ختم می‌شود. کل مساحت رامسر ۸/۷۲۹ کیلومترمربع است که شامل دو قسمت کوهستانی و پایکوهی می‌شود.

در گذشته شهر رامسر جزئی از شهرستان تنکابن بود؛ اما با توجه به ویژگی‌های خاص آن مانند امکان کشاورزی و جذب توریست، در تقسیم‌بندی جدید کشوری از شهرستان تنکابن جدا شد. تاریخچه جدایی رامسر از گیلان از جایی شروع شد قاجاریان حکومت خود را آغاز کردند. در این زمان بود که رامسر از گیلان جدا شد. حتی جالب است بدانید تا ۱۵۰ سال پیش هنوز وضعیت رامسر مشخص نبود.

این شهر در سال ۱۳۱۱ شمسی وسعت کمی داشت و یکی از بلوک‌های تنکابن بود. تاریخچه جدایی رامسر از گیلان از سال ۱۳۵۸ رقم خورد. امروزه این شهرستان دارای یک بخش مرکزی، سه شهر، چهار دهستان و ۲۰۰ روستا و آبادی است. شهرهای رامسر شامل رامسر، سادات شهر، کتالم و دهستان‌هایی نظیر جنت رودبار، چهل شهیدان، سخت سر و اشکور است.

گویش مردم رامسر

حالا که درباره تاریخچه جدایی رامسر از گیلان دانستید، حدس خواهید زد که گویش و لهجه مردم رامسر چیست! این مردم یک زبان خاص دارند. گویشی مابین مازنی و گیلکی. در واقع به دلیل همین جدایی موقعیت جفرافیایی است که گویش مردم رامسر خاص جلوه می‌کند. جالب اینجاست ساکنین رامسر بیشتر به جای اینکه به زبان مازنی صحبت کنند، دارای گویش گیلکی هستند.

دلیل محبوبیت رامسر بین گردشگران

در گذشته نه‌چندان دور، رامسر به شهر شمعدانی، درختان افرا، دشت‌های سبز، باغ‌های فندق و پرتقال شهرت داشت. حتی جالب است بدانید محبوبیت و زیبایی‌های شهر رامسر در کتاب‌های تاریخی و گردشگری آورده شده است. حتی در سفرنامه‌های قاجار هم به زیبایی‌های رامسر مانند آبگرم، قله‌های مخروطی و جنگل‌های سرسبز اشاره شده است.

آب و هوای شهر رامسر

رامسر یک شهر جلگه‌ای است. از طرفی به دلیل مشرف بودن به دریا و جنگل دارای آب و هوای معتدل و مرطوب کوهستانی است. هوای این شهر جلگه‌ای رو به سرد می‌رود و در واقع می‌توان گفت نیمه مرطوب است. به همین جهت آب و هوا و خاک حاصلخیزی دارد که مناسب کشاورزی و کاشت درختان میوه است.

جاذبه‌های دیدنی شهر رامسر

با رزرو یکی از هتل‌های این شهر مانند هتل کوثر رامسر می‌توانید به اکثر جاذبه‌های آن سر بزنید. شهر رامسر دارای زیباترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعی است که از دیدنش به وجد خواهید آمد. برای سفر به رامسر حتماً یک هفته زمان بگذارید تا وقت کافی برای گشت و گذار داشته باشید. در ادامه به معروف‌ترین جاذبه‌های شهر رامسر اشاره می‌کنیم.

آبگرم رامسر

یکی از جاذبه‌های گردشگری رامسر که از گذشته تا به امروز افراد زیادی را به این شهر کشانده، وجود آبگرم‌های شفابخش است. بخش‌های وسیعی از مرکز شهرستان رامسر شامل آب‌های معدنی گرم بوده که دارای خواص درمانی هستند. حتی اگر به تاریخ شهر رامسر نگاهی بیندازید، می‌بینید که در زمان‌های دور مردم برای درمان مشکلات خود به شهر رامسر سفر می‌کردند و از آبگرم‌های این منطقه به عنوان شفا بهره می‌بردند. آبگرم رامسر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله دردهای عصبی و عضلانی، روماتیسم و بیماری‌های پوستی مفید است.

این آبگرم‌ها که به چشمه‌های گوگردی گازی نیز شناخته می‌شوند در محله‌هایی مانند جواهرده، کتالم، سادات محله و خود شهر رامسر قرار دارند. از آنجایی که این آبگرم‌ها در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفتند، یکی از دلایل شهرت یافتن شهر رامسر هستند. به طوری که یکی از چشمه‌های آب گرم شهرستان رامسر به دلیل استفاده زیاد و محبوبیت رضاشاه به آبگرم رضاشاه شهرت یافته است. دمای این چشمه آب گرم ۴۲ درجه بوده که مناسب بدن انسان است.

پارک جنگلی صفارود

این منطقه گردشگری در دل دره و مجاورت رودخانه صفارود واقع شده است. «آب معدن» نام دیگر پارک جنگلی صفارود است. از ویژگی‌های خاص این پارک، مسیر زیبا پوشیده از درختان است. وجود جنگل، رودخانه، چشمه‌های آب معدنی گرم و سرد و هوای مطبوع از دیگر خصوصیات این بوستان جنگلی است. ناگفته نماند در پارک جنگلی صفارود آلاچیق، سرویس بهداشتی و آب قابل استفاده برای رفاه حال مسافران و گردشگران عزیز وجود دارد.

روستای جواهرده

جواهرده یکی از زیباترین مناطق گردشگری رامسر با طبیعتی بکر و چشم‌نواز است. از مناطق دیدنی این این روستای تاریخی و گردشگری باید به مسجد سید سعید آقا، مسجد آدینه با قدمت ۷ قرن و گورهای گبری اشاره کرد. این روستا هر ساله موردبازدید گردشگران ایران و خارجی قرار می‌گیرد که حتی قبل از تاریخچه جدایی رامسر از گیلان هم معروف بود.

دریاچه قو رامسر

دریاچه قو یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر رامسر بوده که مشرف به روستای جواهرده است. برای دسترسی به این دریاچه باید از روستای جواهرده به سمت جنوب رامسر حرکت کنید. در طول مسیر یک جاده خاکی خواهید دید که از طریق این راه به دریاچه قو دسترسی پیدا می‌کنید. توجه داشته باشید برای ورود به این جاذبه باید هزینه جدا پرداخت کنید. در این مکان امکان سرو غذا نیز وجود دارد.

تله کابین رامسر

تله کابین رامسر یک تله کابین معروف در کل ایران بوده که جنگل و دریا را به هم متصل نموده است. تله کابین رامسر بزرگ‌ترین تله کابین کشور است که در پنج کیلومتری غرب شهرستان رامسر قرار دارد. در این تله کابین یک سفر کوتاه به فاصله ۲ کیلومتر خواهید داشت. تله کابین رامسر در کل دارای ۴۰ کابین بوده و توسط بخش خصوصی کشور ساخته و اداره می‌شود.

مجتمع تفریحی شهر سبز نام رسمی تله کابین رامسر است که در دو قسمت فعالیت می‌کند. قسمت اول تله کابین در پایین کوه و در کنار ساحل با امکانات رفاهی و سرگرمی مانند رستوران، قایق، مرکز تجاری، شهر بازی، پینت بال، پیست کارتینگ، کالسکه، باشگاه دریایی، ایستگاه تله کابین، اسکی روی آب، صنایع دستی و شعب مختلف بانک‌ است. قسمت دوم تله کابین رامسر در قالب کلبه‌های جنگلی زیبا به مسافران عزیز ارائه می‌گردد.

جنگل دالخانی رامسر

جنگل دالخانی به دلیل مناظر فوق‌العاده زیبا و دلربایش، ملقب به دالان بهشت است. این جنگل از جمله جاهای دیدنی شهر رامسر بوده که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی آن قرار دارد. از طرفی به دلیل وجود ارتفاعاتی که دارد، محل خوبی برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی است. مه غلیظ جنگل دالخانی یکی از ویژگی‌های خاص آن شمرده می‌شود.

جمع‌بندی

تاریخچه جدایی رامسر از گیلان را در این مقاله مورد بحث قرار دادیم. همچنین درباره شهر رامسر، گویش مردم آن، موقعیت جغرافیایی، جاذبه‌های دیدنی و آب و هوای آن به طور مفصل صحبت شد. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد داشتید رزرو یکی از هتل های رامسر را انجام دهید، به وبسایت ایران هتل آنلاین مراجعه کنید.

رپورتاژ آگهی

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version