احتمالا روی اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی که تاکنون خریداری کرده اید نام روغن درخت چای (Tea Tree Oil) را دیده اید. روغن درخت چای از برگ های درخت چای متعلق به یک درخت همیشه سبز به نام ملالوکا آلترنیفولیا که بومی استرالیاست گرفته شده است. این روغن حاوی ترکیبات متعدد از جمله ترپن هیدروکربن‌ ها، منوترپن‌ ها، سزکوئی ترپن‌ ها و الکل می‌ باشد. روغن درخت چای به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان برای درمان عفونت های پوستی، قارچی و دیگر زخم ها به کار می رود.

درخت چای را نباید با گیاه متداول چای که برای درست کردن چای سیاه و سبز استفاده می شود، اشتباه گرفت.

 

موارد مصرف روغن درخت چای برای درمان مشکلات پوست و مو

 

درمان جوش صورت و جای جوش

این روغن دارای خواص آنتی باکتریال است و به همین دلیل یک درمان طبیعی برای درمان آکنه محسوب می شود. همچنین قرمزی پوست و التهاب و جای جوش را درمان می کند.

ژل‌های ضدجوش حاوی روغن درخت چای را می‌توانید از داروخانه ها تهیه کنید، ولی می‌توانید داروی ضدجوش صورت خودتان را هم درست کنید. برای این کار یک قاشق چایخوری عسل را با 5 قطره روغن درخت چای مخلوط کنید و روی جوش ها بزنید. اجازه دهید 15 دقیقه روی پوست بماند. یک بار در روز این محلول را با استفاده از گوش‌پاک‌کن به جوش‌های روی صورت‌تان بمالید.

لازم به ذکر است که پیش از مصرف، پوست باید کاملاً تمیز باشد.

 


بیشتر بخوانید: آیا صابون های ضدآکنه باعث درمان آکنه می شوند؟


 پاک کننده آرایش پوست

مقداری روغن زیتون یا روغن نارگیل را با 10 قطره روغن درخت چای خوب ترکیب کنید و با پنبه بر روی صورت خود بمالید تا آرایش صورت را پاک کند، سپس صورت را با آب گرم بشوید.

روش تهیه پاک کننده آرایش خانگی و طبیعی

 

درمان پسوریازیس و اگزما

روغن درخت چای به علت خاصیت ضدالتهابی که دارد می تواند در درمان مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما بسیار موثر عمل کند. برای درمان این بیماری به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل 10 قطره روغن درخت چای اضافه کنید و روزانه 2 بار به محل بیماری بمالید.

دئودورانت طبیعی

روغن درخت چای باکتری هایی که بوی بد را در بدن بوجود می آورند از بین می برد . می توانید برای خود در منزل دئودرانت طبیعی بسازید .

روغن درخت چای را با روغن نارگیل و جوش شیرین ترکیب کنید و به پوست بزنید.

 


بیشتر بخوانید: روش ساخت مام زیربغل خانگی


درمان زگیل

از روغن درخت چای بعضا به عنوان یک درمان جایگزین برای درمان زگیل استفاده می‌شود.

به طور معمول، یک قطره روغن درخت چای روی محل زگیل مالیده می‌شود. سپس، زگیل با یک بانداژ مناسب پوشانده شده و تا زمانی که از بین نرود، زیر بانداژ می‌ماند. از بین رفتن زگیل معمولا به چند هفته زمان نیاز دارد.

 

درمان شوره سر

روغن درخت چای در درمان شوره سر بسیار مفید است. برای این منظور کافی است چند قطره از روغن درخت چای را به شامپویتان اضافه کنید و هر روز به مدت 3 دقیقه شامپو روی موهایتان بماند و سپس آب‌کشی کنید.

استفاده مداوم از روغن درخت چای سبب می شود تا ریشه موها قویتر شود و موها رشد بیشتری داشته باشند.

 


بیشتر بخوانید: روش تهیه روغن سیر برای رشد مجدد موها


درمان شپش

روغن درخت چای یک درمان فوق العاده برای شپش است. اگر دچار شپش هستید، استفاده از شامپوی درخت چای بسیار مناسب و آسان است.

مقداری روغن درخت چای را با روغن نعناع مخلوط کنید و بر روی پوست سر و موها خوب ماساژ دهید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با آب و شامپو خوب بشویید تا شپش را از بین ببرد.

همچنین می توانید این روغن را با مقداری روغن زیتون مخلوط کنید روی موهایتان و پوست سر بگذارید. موهایتان را شانه کنید تا شپش ها خارج شوند. نیم ساعت روی سرتان بماند و سپس بشویید.

 


بیشتر بخوانید: ۱۲ راهکار ساده برای از بین بردن شپش و رشک از روی موها


درمان زخم

روغن درخت چای و اسطوخودوس در ترکیب با یکدیگر یک پماد بی نقص برای زخم و بریدگی پوست می سازند . اگر لازم است ، حتما اول روی زخم را تمیز کنید . سپس روغن را به زخم بزنید و آن را ببندید تا از عفونت پیشگیری شود .

 

درمان عفونت های قارچی ناخن و پوست

در تحقیقی که به عمل آمده روغن درخت چای در درمان عفونت های قارچی ناخن و سایر قسمت های بدن بسیار موثر است. چند قطره از روغن درخت چای را با به نسبت مساوی با روغن نارگیل ترکیب کنید و به صورت مستقیم بر روی عفونت بگذارید.

 

 پیشگیری و درمان سرطان پوست

هم روغن درخت چای و هم کندر خاصیت ضد سرطانی دارند. می توانید این دو روغن را برای اختلالات غیر نرمال پوستی با هم ترکیب کنید و به پوست بزنید .

 


بیشتر بخوانید: روشی سریع برای تشخیص سرطان پوست


درمان آبله مرغان

آبله مرغان از بیماری های سخت پوستی است که دانه های قرمز رنگی تمام پوست بدن را در گیر کرده و خارش شدیدی دارد. برای از بین رفتن قرمزی و خارش شدید دوران آبله مرغان می توانید روغن چای استفاده کنید.

۵ قطره روغن درخت چای همراه با کمی آب را در حمام بر روی پوست خود قرار دهید بعد از نیم ساعت با آب بشویید. این کار سبب می شود بعد از دوره آبله مرغان جای دانه های قرمز بر روی پوست شما نماند. خارش و التهاب شدید این بیماری نیز آرام می شود.

 

نکات مهم:

توجه داشته باشید که روغن درخت چای بسیار سمی بوده و نباید به صورت خوراکی مصرف شود. آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

قبل از استفاده از این روغن حتما روی قسمت کوچکی از بدنتان تست حساسیت انجام دهید.

در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود.

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version