خوارڪی های بهبود دهنده بواسیرانجیر خشک
حبوبات
سیاهدانه
زیره
آب تربچه
لیموی تازه
آلوئه ورا
روغن زیتون
روغن بادام
هیدراته بمانید: آب قابل شرب مدفوع شما را نرم می کند و نیاز به فشار در هنگام دفع را کاهش می دهد هنگامی که شما گمان یک هموروئید دارید مصرف آب خود را به هشت تا 10 لیوان آب در روز افزایش دهید.
فیبر بیشتری مصرف کنید. فیبر یکی دیگر از نرم کننده های مدفوع بسیار عالی است شما می توانید آن را با خوردن غذاهای با فیبر بالا یا با استفاده از یک مکمل فیبر و یا هر دو به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
حبوبات بیشتر، غلات سبوس دار، دانه ها، میوه ها و سبزیجات بخورید.

نشستن در وان آب گرم. آب گرم تسکین دهنده هموروئید است اطمینان حاصل کنید که آب گرم است نه داغ.
اضافه کردن مواد تسکین دهنده در وان آب گرم.  آب گرم به تنهایی تسکین دهنده خواهد بود اما شما می توانید نمک طعام، نمک فرنگی اصل، بابونه، بومادران و کالندولا را به آن اضافه نمایید.

بعد از هر اجابت مزاج 20 دقیقه در وان آب گرم بنشینید.
به آرامی ناحیه تناسلی را با یک حوله نرم خشک کنید.
کمپرس سرد. بسته یخ و یا کمپرس سرد تورم، التهاب و درد را کاهش می دهد بسته یخ را در ناحیه مقعد به مدت 15 دقیقه قرار داده و یا فشرده سازی نمایید و دو تا سه بار در روز تکرار کنید.
درمان‌های خانگی می‌توانند در درجه‌ی اول و در مراحل ابتدایی بیماری بسیار مفید و کارساز باشند که عبارت اند از:
  • مصرف مواد غذایی حاوی فیبر: مواد غذایی پرفیبر علاوه بر تضمین سلامت دستگاه گوارش و روده‌ها، می‌تواند با نرم و حجیم کردن مدفوع به هضم آسان آن و حرکات روده‌ای سریع‌تر کمک کند مانند:
  • مصرف مایعات کافی روزانه حداقل ۸ لیوان برای مرطوب نگه داشتن مدفوع آماده‌ی دفع؛
  • مصرف شل‌کننده‌های گیاهی مانند برگه‌ آلو و زردآلو، لواشک، روغن زیتون و خاکشیر؛
  • مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست، پنیر تخمیری، کلم ترش یا مکمل پروبیوتیک برای ایجاد تعادل باکتری‌های روده و جلوگیری از یبوست؛
  • پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مانند چای؛
  • پرهیز از مصرف غذاهای آماده و شور مانند خیارشور؛
  • پرهیز از مواد غذایی پر ادویه و تند مانند انواع سس‌ها به ویژه خردل؛
  • پرهیز از مصرف بی‌رویه شکر و انواع کیک‌ها و شیرینی‌ها؛
  • نشستن در وان حاوی آب گرم به مدت ده دقیقه دو الی سه بار در روز برای تسکین درد، خارش و التهاب مقعد؛
  • استفاده از پنبه یا دستمال آغشته به سرکه‌ی سیب بر روی مقعد و تکرار چند بار در روز آن به سبب کاهش خارش و درد بواسیر یا هموروئید؛
  • استفاده از خاصیت شفابخشی و التیامی آلوئه ورا بر روی مقعد برای کاهش درد و التهاب ناشی از بواسیر یا هموروئید؛
  • استفاده از پنبه آغشته به ترکیب روغن درخت چای، روغن کرچک یا روغن بادام شیرین بر روی موضع آسیب‌دیده؛
  • استفاده مستقیم روغن نارگیل بر روی بواسیر یا هموروئید و سپس تکرار آن بعد از هر بار شست‌وشو مؤثر در فروکش علایم آزاردهنده و بهبود سریع‌تر آن؛
  • استفاده از یخ برای التیام درد و خارش ناحیه‌ی ملتهب مقعد همراه با انقباض عروق خونی و کوچک کردن تورم توده .

 

بیشتر بخوانید: این مواد غذایی باعث تشدید درد بواسیر می شود

برای خونریزی های بواسیر

روغن بادام، خشکی و پارگی ناشی از یبوست و بواسیر را بهبود میبخشد .برای این کار کمی روغن بادام راروی پنبه ریخته و سپس مقعد را چرب کنید میتوانید این کار را هر چند بار در روز که احساس نیاز کردید انجام دهید .
روغن زیتون نیز برای هموروئید بسار مفید می باشد زیرا کمک میکند رگ های خونی حالت ارتجاعی داشته و خونریزی کمتر شود.

رفع یبوست در بواسیر

10 عدد انجیر خشک و 20 عدد آلوی بخارا را در آب خیس کرده و صبح به صورت ناشتا خورده شود.

گلم خیسانده 7 عدد انجیر را 12 ساعت بخیسونه قبل خواب میل کنید

توصیه های بیشتر

غذاهای داغ و تند به شدت با هموروئید شما واکنش نشان می دهند. ادویه جات که در غذاهایی مانند چیلی قرار دارد باعث ایجاد درد و ناراحتی هموروئید می شود. اگر از هموروئید رنج می برید این غذاهای تند را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا کاهش درد را متوجه شوید.
اگر هموروئید دارید باید تلاش کنید که از غذاها و نوشیدنی هایی که ممکن موجب نفخ و گاز می شود اجتناب کنید. تلاش برای عبور گاز می تواند هموروئید داخلی و خارجی را تحریک کند. از آنجایی که این غذاها موجب گاز می شوند باعث درد بیشتری می شوند باید از خوردن آنها اجتناب کنید.
با افزایش مصرف ویتامین A، می توانید به کاهش درد و ناراحتی هموروئید کمک کنید و حتی ممکن است برخی از التهاب ورید های متورم را کاهش دهید. چوب هویج و آب هویج ویتامین A مورد نیاز را تامین می کنند. و مشکلات کمتر با هموروئید را متوجه خواهید شد.
رژیم غذایی شما شامل نمک کمتری باشد. اگر غذاهایی که نمک زیاد دارد بخورید می تواند بخش های مختلف بدن شما از جمله هموروئید شما را افزایش دهد. کاهش مصرف نمک شما می تواند باعث بهبودی و جلوگیری از هموروئید و کاهش فشار خون شما شود. نه تنها از استفاده از توالت آسانتر خواهد بود بلکه شما به طور کلی احساس سالم تر خواهید داشت.
هنگامی که به هموروئید مبتلا هستید از خوردن قهوه داغ یا خوردن سوپ داغ جلوگیری کنید. غذاهای داغ می تواند سطح پوست شما را تحریک کند و درد را که در طول شب احساس می کنید افزایش می دهد.
برای کاهش احتمال ابتلا به هموروئید، وزن سالم را حفظ کنید. داشتن اضافه وزن باعث فشار بیش از حد بر ناحیه لگن و رگهای لگنی می شود. بهترین راه برای حفظ وزن سالم و جلوگیری از هموروئید، این است که مقدار زیادی ورزش انجام دهید و یک رژیم غذایی متعادل که دارای فیبر زیاد است بخورید.
بلند کردن اجسام سنگین باعث ایجاد هموروئید می شود. اگر مشکل هموروئید شما مزمن است باید به طور کامل اجتناب شود.
همچنین برخی از موارد مهم برای جلوگیری از درمان هموروئید در خانه وجود دارد. دستمال مرطوب بچه یا دستمال توالت عطری که در بسیاری از خانوارها رایج است باید اجتناب شود.
هموروئید بسیار حساس است و عطر و دیگر مواد شیمیایی ممکن است علائم را بدتر کند. همچنین مهم نیست که مقعد را با صابون بشویید در حالی که هموروئید وجود دارد. این می تواند سبب خشک تر و تحریک هموروئید را حتی بیشتر کند.
آسپرین نیز باید اجتناب شود زیرا ممکن است خون را رقیق کند و خونریزی بدتر شود.
اگر شما با رعایت نکات و اصول گفته شده تغییری در بواسیر یا هموروئید خود احساس نکردید و علایم بهبود نیافت، باید روش‌های درمانی را نیز در کنار این موارد با نظر پزشک معالج خود به کار گیرید.

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

2 دیدگاه

  1. درمان بیماری هموروئید(بواسیر) در طب اسلامی و سنتی

    هموروئید به دو نوع کلی نر و ماده تقسیم می شود که در بعضی موارد ممکن است هر دو نوع با هم اتفاق افتاده و ایجاد شود. بواسیر به چهار درجه خفیف تا خیلی شدید تقسیم می شود. بهترین راه برای در امان ماندن از این بیماری، پیشگیری است که در روایات اسلامی راه های پیشگیری و علل ایجاد این بیماری، بصورت دقیق و کامل بیان شده است که می توانید برای اطلاع از آنها به روایات مربوطه مراجعه نمایید. در خصوص درمان هم باید گفت که در طب جدید، پزشکان بیشتر این بیماری را از طریق جراحی درمان می کنند که متاسفانه بدلیل عوارض جراحی و برگشت پذیر بودن این بیماری، راه حل مناسبی نمی باشد. اما در طب اسلامی و سنتی راه هایی برای درمان و بهبودی این بیماری سفارش شده که اگر دقیق و درست عمل شوند، در مدت دو یا سه هفته این بیماری بهبود پیدا کرده و اگر این درمان ها ادامه یابد باعث بهبودی کامل خواهد گردید.

    برخی عواملی که باعث تشدید بیماری هموروئید می شوند:
    1. اسهال در فرد مبتلا مهمترین دلیل تشدید این بیماری می باشد.
    2. یبوست هم باعث تشدید این بیماری می شود زیرا مدفوع نباید خشک و سفت باشد و با سختی و زور زدن دفع شود؛ بلکه مدفوع باید نرم باشد و به راحتی دفع شود. استفاده از داروی ملین استاد تبریزیان هم برای راحت دفع کردن مدفوع مفید است.
    3. جلو گیری از ایجاد سودا در خون که به همین دلیل نباید غذاهای سودا زا بخورد. چون اگر سودای خون زیاد شود این بیماری هم تشدید می شود و حتی باعث خونریزی می گردد.

    راه های درمان این بیماری:
    1.در بواسیر پفکی هر روز انگور هسته دار را با هسته اش باید بخورد؛ طوری که موقع خوردن هسته اش را بجود و خورد کند.
    2.همراه ناهار حداقل به اندازه یک مشت سبزی تره بخورد و همراه شام هم حداقل یک مشت سبزی خرفه میل نماید.
    3. هرشب حداقل یک قاشق گیاه زنیان را با همان اندازه مغز گردو بخورد یا بجای خود زنیان یک استکان عرق زنیان را با چندتا گردو میل نماید.
    4. اگر از محل بواسیر دچار خون ریزی است؛ برای بند آمدن خون ریزی، هر روز یک قاشق سماغ تازه صبح و یک قاشق هم شب بخورد. بعد از چند روز خون ریزی قطع می شود.
    5. قبل از رفتن به دستشویی بزرگ(مدفوع) باید مقعد را با روغن خیار چرب کند و اگه روغن خیار نبود با روغن زیتون و اگر نبود با بقیه روغن ها که به آنها حساسیت ندارد مانند روغن کوهان شتر و… و بعد از دستشویی بزرگ(مدفوع) بلافاصله حمام نرود و حداقل چند ساعت صبر کند و بعد از سر جا رفتن زواید بواسیر و عادی شدن آن، حمام رفتن مانعی ندارد. و بعد از حمام هم مقعد را با همان روغن ها چرب نماید.
    6. اگر درد دارد می تواند شیاف هموروئید که در داروخانه ها موجود است را نرم و له کند و مثل کرم و پماد به محل درد و مقعد مالیده و آغشته نماید. همچنین مالیدن روغن بنفشه به مقعد نیز در مواردی باعث کم شدن یا از بین رفتن درد و التهاب می شود. همچنین مقعد را در معرض آب گرم قرار دادن، باعث کم شدن درد آن می شود.
    7. استاد تبریزیان خوردن قرص خون(که از محصولات طبی خود ایشان است) را مفید می داند و همچنین مالیدن پودر سعد کوفی به مدت یک دقیقه به مقعد و سپس شست و شوی آن را هم راه دیگر درمان معرفی می نماید.
    8. طهارت و شستن مقعد با آب سرد بعد از دفع مدفوع هم باعث جلوگیری از تشدید این بیماری می شود.
    9. استاد خیر اندیش هم حجامت و زالو انداختن برای خارج کردن خون سودا از محل بیماری را، راه حل درمان این بیماری معرفی می نماید.
    10. همچنین نشستن در محلول جوشانده پوست انار باعث جمع شدن و داخل رفتن زائده های بواسیر می شود.

    یقین داشته باشید که اگر بصورت کامل و درست راه های درمانی بالا را هر روز انجام دهید، بیماری هموروئید(بواسیر) شما بهبود پیدا کرده و با ادامه دادن این روش ها کاملا درمان خواهد شد. اما دقت کنید برخی از افراد به برخی از این روش ها حساسیت داشته و ممکن است برخی از این درمان ها مناسب آنها نباشد. لذا در صورتی که برخی از راه های درمانی باعث تشدید بیماری و زیاد شدن درد، سوزش، التهاب و… شد، از ادامه دادن و استفاده از آنها خودداری نموده و از بقیه روش ها استفاده نمایید.

Leave A Reply

Exit mobile version