کاهش درد پوست آفتاب سوخته با کیسه یخ یا نخود فرنگی منجمد

برای این کار می‌توانید مقداری یخ درون کیسه‌ای پارچه‌ای بریزید و آن را روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته بگذارید. این کار باعث می‌شود بخشی از گرمای پوست گرفته بشود، رگ‌ها منقبض شوند و درنتیجه از میزان التهاب نیز کاسته خواهد شد. اگر یخ در دسترس نبود به سراغ فریزر بروید و از موادغذایی فریزشده مانند نخودفرنگی منجمد یا هر چیز دیگری که در فریزر پیدا کردید، استفاده کنید. فقط باید به خاطر داشته باشید که این بسته‌ها را مستقیما و بدون پوشش پارچه‌ای، روی ناحیه آفتاب سوخته قرار ندهید.

همچنین دوش گرفتن با آب ولرم متمایل به سرد می تواند التهاب پوست را کاهش دهد.

سرکه سیب

بعد از دوش گرفتن با آب، بطری اسپری خود را با سرکه سیب خالص تصفیه نشده پر کنید، و بعد آن را روی قسمتی که دچار آفتاب سوختگی شده است بپاشید، یا می‌توانید گلوله‌های پنبه را در سرکه بخیسانید و روی پوست‌تان بمالید.
همچنین می‌توانید ۱ فنجان سرکه‌ی سیب را داخل آب وان حمام بریزید و قسمتی از پوست‌تان را که دچار آفتاب سوختگی شده است در آن بخیسانید. این به تعادل pH و بهبود فرایند التیام کمک خواهد کرد.

 

شیر

پارچه تمیزی را در کاسه‌ای محتوی ۱ فنجان شیر، ۴ فنجان آب و چند قطعه یخ بخوابانید. سپس هر ۲ تا ۴ ساعت، پارچه را به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید. پروتئین، چربی و pH شیر، خاصیت ضدالتهابی دارند.

 


بیشتر بخوانید: چند روش ساده برای کاهش سوزش آفتاب سوختگی


ماست

ماست در کاهش دادن تأثیرات خورشید بسیار مؤثر است و برای درمان خانگی آفتاب سوختگی می تواند مورداستفاده قرار گیرد زیرا سبب خنک شدن پوست و همچنین کاهش قرمزی و التهاب پوست می شود.

ماست را با استفاده از تکه پارچه‌ای تمیز به پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده، بمالید.

 

عسل

عسل یک نوع دیگر از موادی است که، علاوه بر خواص تغذیه‌ای، درمانی فوق‌العاده برای آفتاب سوختگی نیز مفید است.

برای استفاده از عسل بر روی پوست آفتاب سوخته، می‌توانید عسل را مستقیما روی پوست آفتاب سوخته تان بمالید، یا همچنین می‌توانید عسل را روی باند بمالید و آن را روی ناحیه‌ی بزرگتری قرار دهید.

 

 آلوئه ورا

 ژل آلوئه ورا، بهترین راه برای درمان آفتاب سوختگی است. کافی است آلوئه ورا تازه خریداری کنید و ژل داخل آن را روی قسمت سوخته بمالید. بلافاصله روند درمان بدون پوسته پوسته شدن یا تاول زدن آغاز می شود.

قبل از رفتن به رخت خواب برای درمان آفتاب سوختگی ژل آلوئه ورا را بر روی پوست خود بمالید. در هنگام صبح پوست خود را با آب بشورید.


بیشتر بخوانید: درمان های طبیعی موثر برای قرمزی پوست صورت


سیب زمینی

سیب زمینی خام یک روش عالی برای رفع آفتاب سوختگی پوست شما می باشد. سیب زمینی به علت دارا بودن ویتامین C تأثیرات شگفت انگیزی بر روی پوست شما دارد. سیب زمینی همچنین به عنوان یک سفیده کننده طبیعی کار می کند.

با استفاده از مخلوط کن سیب زمینی را به شکل خمیر درآورید. به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید روی پوست شما بماند. سپس با آب سرد بشویید.

 

 

چای کیسه ای

چای‌ کیسه‌ای خنک شده در آب سرد را می‌توانید برای تسکین سوختگی و کاهش التهاب روی پلک‌های آفتاب‌سوخته استفاده کنید.

 

آرد نخودچی

آرد نخودچی برای درمان آفتاب سوختگی بسیار مفید است زیرا سبب حذف سلول‌های مرده و جوان سازی پوست می شود.

آرد نخودچی را با آب مخلوط‌ کنید تا خمیر شود و آن را در سراسر منطقه پوست آسیب دیده خود اعمال کنید.

بعد از ۲۰ دقیقه پوست خود را با آب شستشو دهید. این کار را دو بار در هفته برای چند ماه انجام دهید.

 

محلول داخل کپسول های «ویتامین ای»

آفتاب سوختگی با درد همراه است و دلیل اصلی این امر نیز ورود رادیکال های آزاد از طریق اشعه «یو وی» به داخل بدن است. «ویتامین ای» الکترودهایی را فراهم آورد که مانع ورود رادیکال های آزاد به سلول های سلامت بدن تان می شوند. البته می توانید «ویتامین ای» را به صورت خوراکی نیز مصرف کنید اما زمانی که یکی از کپسول های «ویتامین ای» را بازکرده و محلول داخل آن را روی پوست خود می مالید تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

 


بیشتر بخوانید: چند ماسک معجزه آسا برای آبرسانی پوست صورت


خیار

خیار اثر خنک کننده‌ای دارد که سبب آرامش پوست می شود. همچنین خیار به سلامت پوست و رطوبت آن کمک می کند.

دو قاشق غذاخوری آب تازه خیار را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط‌ کنید و مقدار کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و خوب مخلوط‌ کنید. حال آن را بر روی پوست آسیب دیده قرار دهید و پس از ۳۰ دقیقه با آب بشورید.

همچنین می توانید برش های تازه خیار را بر روی پوست خود بگذارید.

 

چای سبز

چای سبز برای تسکین آفتاب سوختگی و درد مفید است در آب وان حدود ۶ کیسه چای سبز اضافه کنید و برای مدتی در آن بنشینید یا این که کیسه چای سبز خنک و مرطوب را روی قسمت های سوخته قرار دهید.

 

آرد ذرت

آرد ذرت را نیز می‌توانید با آب مخلوط کنید و خمیری آماده کنید که می‌تواند برای تسکین پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده، مورد استفاده قرار بگیرد.

 

مراقب تاول ها باشید.

تاول نشانه‌ای از آسیب‌دیدگی شدید است، که باید به آن توجه شود. اگر تاول زدید، پس سوختگی نسبتا بدی دارید. دکتر باسلر می‌گوید، اگر شما را اذیت می‌کند و تنها ناحیه کوچکی را پوشانده، با دقت آن را تخلیه کنید. اما رویه پوست را بلند نکنید، چنانچه رشته‌های حساس عصب در تماس با هوا نباشد، احتمالا کم‌تر آزار می‌بینید و خطر عفونت نیز کم‌تر خواهد بود.

برای تخلیه مایع، ابتدا سوزن را با نگه‌داشتن روی شعله استریل کنید. سپس سر تاول را سوراخ کنید و اجازه دهید مایع بیرون بریزد. در ۲۴ ساعت اول سه مرتبه این کار را انجام دهید. اما بعد به تاول کاری نداشته باشید.

 

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی این قوانین را به خاطر بسپارید

 

  • کرم ضد آفتاب را حدود ۳۰ دقیقه پیش از آنکه خانه را ترک کنید روی پوستتان بزنید، حتی اگر هوا ابری باشد. ( اشعه‌های مضر می‌توند از پوشش ابری نفوذ کند.) فراموش نکنید که از لب‌، دستان و گوش‌هایتان و پشت گردنتان محافظت می‌کند. بعد از شنا کردن و یا تعریق شدید دوباره ضد آفتاب بزنید.
  • کرم ضد آفتاب با قدرت محافظتی بین ۱۵ تا ۳۰ را انتخاب کنید. کرم‌های ضد آفتاب با قدرت ۱۵ تا ۹۴٪ از اشعه‌های مضر خورشید و آن‌هایی که قدرت محافظتی ۳۰ دارند تا ۹۷٪ از پوست محافظت می‌کنند. همچنین به مواد تشکیل دهنده‌ی کرم ضد آفتاب مانند اکسید زینک، تیتانیوم دی‌اکسید و یا آووبنزن نیز دقت کنید. این مواد اشعه‌های فرابنفش A و B را مسدود می‌کنند.
  • بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ عصر ، هنگامی که نور خورشید بسیار قدرتمند است، از پوست مراقبت بیشتری نمائید.
  • هنگامی که شنا نمی‌کنید لباس‌های محافظتی به تن کنید. کلاه، پارچه‌ها با بافت درهم تنیده و آستین بلند کمک می‌کند تا اشعه‌های خورشید در پوست نفوذ نکنند.

 

برگرفته از: bazdeh.org و zoomlife.ir و chetor.com

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version