چرب شدن موها مشکلی است که امروزه افراد زیادی با آن مواجه هستند گاه برای برخی حتی در کمتر از چند ساعت پس از استحمام هم به وجود می آید. چرب شدن مو می تواند دلایل متعدد داشته باشد. 

برخی از این علت ها به رفتارها و نحوه مراقبت نادرست ما از مو و شیوه زندگی زندگی ما بر می گردند که موجب چرب شدن زود هنگام مو خواهند شد. می توانید با تغییر شیوه زندگی آنها را اصلاح کنید.

علت اصلی چرب شدن مو تولید بیش از حد سبوم است. عوامل موثر بر تولید چربی پوست برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. 

 

دلایل چرب شدن موهای سر

 

 بازی کردن مداوم با موها

عادت نادرست بازی کردن با موها باعث انتقال چربی از کف سر و ریشه موها به سمت ساقه موها می شود و در نهایت منجر به چرب شدن و کثیف به نظر رسیدن موهای شما خواهد شد.

برای ترک این عادت می توانید هنگام صحبت کردن با کار کردن، دست آزاد خود را با یک مداد یا خودکار مشغول نگه دارید. 

 

شستن بیش از حد موها

شامپو کردن مکرر موها، مخصوصا با شامپوهای مخصوص موهای چرب، باعث خشک شدن پوست کف سر می شود . به همین دلیل هم بدن به طور ناخودآگاه برای مبارزه با این خشکی، چربی بیشتری در آن قسمت از بدن تولید می کند تا کمبود چربی به وجود آمده در پوست کف سر را جبران کند. 

بنابراین موهای خود را حداکثر ۲ یا ۳ بار در هفته شامپو کرده و برای آب کشی موها، آب ولرم را جایگزین آب گرم یا آب داغ کنید.

 


بیشتر بخوانید: درمان های موثر برای سفید شدن زودرس موها در جوانی


 استفاده بیش از اندازه از نرم کننده ها

یکی دیگر از عادت های نادرستی که باعث چرب شدن بیش از حد موها می شود، استفاده بیش از اندازه یا نادرست از نرم کننده هاست.

راه حل: اگر از شامپوهای حاوی نرم کننده استفاده می کنید (شامپوهای دو در یک یا سه در یک)، بهتر است به صورت جداگانه از نرم کننده استفاده نکنید. نرم کننده را فقط به نوک موهای خود بزنید و از تماس آن با پوست کف سر جلوگیری کنید. 

 

 

مصرف اشتباه محصولات مراقبت از مو و کاربرد بیش از حد

انتخاب شامپو اشتباه ممکن است با ترشح تومور پوستی به پوست شما آسیب برساند. همیشه اطمینان حاصل کنید که شامپوهای مربوط به نوع مو و پوستتان را انتخاب کنید. 

 

 زیاد شانه کردن موها

شانه کردن بیش از اندازه موها در طول روز، باعث انتقال چربی کف سر به ساقه موها نیز خواهد شد.

راه حل: اگر موهای شما در طول روز نیاز به شانه کردن دارند. بهتر است شانه را از میانه موها به سمت انتها بکشید و از شانه زدن موها، از کف سر به پایین، خودداری کنید. با این کار هم موهای مرتب و زیبایی خواهید داشت و هم زمینه چرب شدن موها را فراهم نخواهید کرد. 

 


بیشتر بخوانید: شامپوهای نرم کننده، ماسک مو و سرم مو چه زمانی باید استفاده شوند؟

 


 تمیز نکردن شانه و برس

افرادی که عادت به شستن مرتب برس خود ندارند، به احتمال زیاد دارای موهای چرب تری هستند. همچنین برخی افراد عادت ندارند بعد از شانه زدن، موهای جدا شده را از برس خود خارج کنند. این در حالی است که همین موهای باقی مانده در برس، مخصوصا اگر چرب یا حاوی مواد حالت دهنده مو باشند، می توانند در شانه زدن های بعدی باعث چرب شدن موی تمیز شما شوند.

سعی کنید حداقل هر ۳ تا ۴ هفته یک بار، شانه یا برس خود را با آب ولرم و شامپو بشویید و بعد از هر بار شانه زدن، برستان را کاملا تمیز کنید.

 

 استفاده از حالت دهنده های نامناسب مو

انواع حالت دهنده های مو، ماسک های مو و سرم های مو، جزو محصولات زیبایی بسیار پرطرفداری هستند که می توانند به خودی خود باعث چرب مشدن نامطلوب موها شوند.اگر شما ندانید بر اساس جنس موی خود از چه نوع حالت دهنده ای استفاده کنید، قطعا ۳-۲ ساعت پس از استحمام با موهایی چرب و بی حالت مواجه خواهید شد.

برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی بهتر است افراد دارای موهای چرب از حالت دهنده های بر پایه آب با رطوبت رسان استفاده کنند و حالت دهنده ها فقط روی سابقه موها اسپری یا مالش داده شوند. به علاوه از تماس انواع حالت دهنده ها با پوست کف سر خودداری کنید. 

 

براشینگ زیاد و حرارت دادن موها

برخی افراد عادت دارند بعد از هر بار استحمام موهای خودشان را با حرارت بالا سشوار یا اتو بکشند. گاهی هم گروهی از افراد ترجیح می دهند. بعد از استحمام موهای شان را با لوازم مخصوص برقی و پر حرارت فِر کنند. تمامی این کارها باعث افزایش ترشح چربی در ریشه موها می شوند و شانس چرب شدن سریع تر موها را افزایش می دهند. 

استفاده از انواع حالت دهنده های حرارتی برای مو را تنها به جشن ها، مراسم و مهمانی های خود محدود کنید.

 


بیشتر بخوانید: روش های طبیعی برای صاف و ابریشمی کردن موها


 اختلالات هورمونی

هورمون DHT به عنوان محصول فرعی تستسترون و ردوکتاز ۵- آلفا عامل مهمی در افراد مبتلا به طاسی آندروژنیک است. در حالیکه این افراد باالگوی طاسی مردانه سطح بالایی از DHT در بدن خود ندارند، گیرنده های آندروژن در پوست سر بسیار به وجود این هورمون حساس هستند. چنین پدیده ای می تواند منجر به ریزش مو به صورت غیر قابل بازگشت یا با درمان های بسیار مشکل شود.

از سوی دیگر، همچنان که فولیکولها کوچکتر می شوند، اندازه غدد چربی بزرگتر می شود. این بدین معنی است که بیشتر سطح پوست با چربی ترشح شده از غدد پوشانده می شود. به علاوه، مشاهده شده است که طاسی آندروژنیک، بر ترشح غدد چربی سر اثر دارد، هرچند مکانیزم آن هنوز مشخص نیست. 

 تغذیه نامناسب

غذایی که میخورید تأثیر مستقیم و مهمی بر سلامت پوست سر دارد. رژیم های غذایی چرب قطعاً ترشح غدد چربی را افزایش می دهد. این امر می تواند جریان خون را در سر محدود کرده و منافذ پوست سر را ببندد. به علاوه، رشد هورمون DHT نیز متوقف شده و باعث ریزش مو می شود و این چرخه ادامه پیدا می کند. 

 

راه حل خانگی برای کاهش چربی کف سر

از سرکه سیب استفاده کنید به این روش که :یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید ؛ موهای خود را با استفاده از شامپوهای ملایم شستشو دهید و سپس با استفاده از این محلول بشویید چند دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از آب سرد شستشو دهید ، این درمان باید ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار شود.

نصف فنجان آب لیمو را با سه فنجان آب مخلوط کنید. مخلوط را بر روی پوست سرتان بریزید و آنرا بر روی موهایتان توزیع کنید. اسید آب لیمو باعث شست و شو و جذب چربی موهایتان خواهد شد. 

 

منبع: NetDoctor-هفته نامه سلامت – ترجمه ندا احمدلو

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version