جشن هالووین (Halloween) جشنی سالیانه است که همه ساله در آخرین روز ماه اکتبر (۳۱ اکتبر) برگزار می شود. مراسم هالووین امروزه در کشورهای آمریکا، ایرلند، اسکاتلند، کانادا و سایر نقاط جهان برگزار می شود همچنین چندین سال است که به صورت پراکنده در کشورمان نیز برپا می شود. در این روز مردم لباس های عجیب و غریب می پوشند و آرایش های ترسناک انجام می دهند و کودکان برای جمع آوری آجیل و شکلات درب خانه ها را می کوبند.

 

تاریخچه جشن هالووین

تاریخچه‌ی این جشن به قرن چهارم پس از میلاد باز‌می گردد. این جشن در حقیقت یک جشن مذهبی است. فردای شب هالووین را روز تمام مقدسین نام نهاده اند و مسیحیان این روز را جشن می‌گیرند.

اولین قومی که هالووین به آنها نسبت داده می‌شود سلتیک‌ها بودند. سلتیک‌ها اجداد مردمان ایرلند، اسکاتلند، نورماندی و ولز بودند. پیش از مسیحیت سلتیک‌ها اعتقاد داشتند که ارواح خبیثه در شب ۳۱ اکتبر روی زمین می‌آیند و می‌توانند به آزار زندگان بپردازند همچنین معتقد بودند که با حضور ارواح در بین انسان ها به محصولات کشاورزیشان آسیب می رسد. آنها با پوشیدن لباس‌های ترسناک و استفاده از وسایل هراس‌آور، ارواح را فراری می‌دادند. بعضی هم معتقد بودند که ارواحی که به روی زمین می‌آیند برای آنها پیغام‌هایی می‌آورند. مثلا دختران دم‌بخت کمی سرب مذاب در آب می‌ریختند و شکلی که سرب به‌خود می‌گرفت نشان از شغل همسر آینده آنها می‌داد.

 

اسکاتلندی‌های باستانی باور داشتند در شب ۳۱ اکتبر مرز‌های دنیای زندگان و مردگان برداشته می‌شود و مردگان در آن شب به زندگی برمیگردند و موجب ببار آوردن تباهی و ویرانی نظیر بیماری یا محصولات آفت زده و خراب می‌شوند.

در اواخر سال های ۱۸۰۰ میلادی در مراسم هالووین تغییراتی رخ داد. از این زمان به بعد جشن هالووین به صورتی برگزار می شود که بیشتر باعث خوش گذرانی و دورهم بودن همسایه ها و خانواده ها در کنار هم گردید و از جنبه مرتبط با ارواح و جادوگری آن کاسته شد.

 

در این شب مردم داخل کدوهای نارنجی یا کدو تنبل ها را به شکل های مختلفی بریده و توخالی می کنند. سپس داخل آن ها شمعی می گذارند، به طوری که شکل آن شبیه به یک فانوس می شود. در گذشته از این روش برای ترساندن ارواح استفاده می شد.

 

هالووین و کودکان

کودکان در شب هالووین با پوشیدن لباس‌های عجیب و ترسناک خانه به خانه رفته و در می‌زنند و درخواست شیرینی و شکلات می‌کنند. این رسم یک از مهم‌ترین رسوم شب هالووین به حساب می‌آید. امروزه اگر در محله‌ای کودکی زندگی کند اهل آن محله موظفند برای پر کردن سبد کودک هنگامیکه به در منزل آن‌ها می‌آید شکلات هالووین تهیه کنند.

 

لباس و آرایش مخصوص هالووین

لباس های خاص این مراسم از شخصیت های ماوراء الطبیعه مانند خون آشام ها، دیوها، ارواح، اسکلت ها، جادوگرها و شیاطین الهام گرفته می شود. اما در طول زمان برخی افراد از لباس های شخصیت های سینمایی و سلبریتی ها الگو می گیرند.

بیشتر بخوانید: آموزش گریم و آرایش جشن هالووین + ایده های جالب

 

گریم مخصوص هالووین

گریم هالووین

میکاپ هالووین

مراسم هالووین

هالووین چه روزیه

آرایش هالووین

مراسم هالووین

میکاپ هالووین

آرایش مردانه برای هالووین

 

از سال 93 این سایت را راه اندازی کردم و سعی کردم در حوزه زیبایی، سبک زندگی و گردشگردی مطالبی که مناسب بانوان و افراد جامعه هست را گردآوری و یا ترجمه کنم امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب باشد.

Leave A Reply

Exit mobile version